دبیر یکی از دبیرستانهای کار و دانش در گفت وگو با آتیهآنلاین در ارتباط با میزان اشنایی دانشآموزان با مفاهیم رفاه اجتماعی گفت: «اغلب دانشآموزان در گفتوگوهای کلاسی وقتی از آنها میپرسیم که چه اطلاعاتی از تأمیناجتماعی دارند همه تنها از دفترچه درمانی میگویند و دستهای دیگر از دانشآموزان فکر میکنند که بیمه چون برای درمان مورد استفاده قرار میگیرد و اگر مریض نشوند پول حق بیمه آنها بلااستفاده و هدر رفته است بنابراین تأکید دارند بیمه آنقدر هم که سازمانهای بیمهای از مفید بودن آنها میگویند مفید و مورد استفاده نیست!»
فرایند شکلگیری جریان گنجاندن مفاهیم
معاون سابق امور فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان سازمان تأمیناجتماعی در گفتوگو با آتیهنو در خصوص فرایند شکلگیری جریان گنجاندن مفاهیم تأمیناجتماعی در کتب درسی مدارس گفت: «آغاز این موضوع به سال۱۳۸۴ در زمان مدیریت دکتر کریمی در دفتر امور فرهنگی و اجتماعی بیمهشدگان برمیگردد؛ در آن زمان به اتفاق ایشان طرح «ورود مفاهیم تأمیناجتماعی در کتب درسی مقاطع دبستان، راهنمایی و دبیرستان» را تدوین کردیم و در جهت اجراییشدن آنها نیز جلساتی با سازمانهای کتب درسی آموزش و پرورش برگزار شد و با مشخص شدن چارچوبها مقرر شد از مقطع دبستان و همزمان نیز در مجله کمک آموزشی آنها نکات سادهای در رابطه با تأمیناجتماعی افزوده شود که متأسفانه با تغییر مدیریت، قراردادی در این زمینه منعقد نشد و این مهم در سال ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ متوقف شد.»
شایسته شریعتمداری افزود: «سال۱۳۹۴در زمان مدیریت مرحوم اعتصامی این موضوع مجدد مورد پیگیری قرار گرفت و گزارشهایی نیز آماده شد و متون از پیش آماده شده در اختیار ایشان گذاشته شد و از آن زمان به بعد خبر دارم قراردادی بسته و بر اساس آن کتابچهای از مفاهیم به زبان ساده برای درج در کتب فارسی، اجتماعی و ریاضی پایههای دبستان تهیه شد و مجلدی نیز برای درج این مفاهیم در کتاب علوم اجتماعی مقطع راهنمایی و کتاب دانش اجتماعی دبیرستان آماده و تهیه شد.» وی ادامه داد: «من جزو یکی از اعضای تهیه آن کتاب در آن کمیته بودم و چندینبار نهتنها توسط بخش معاونت بیمهای بلکه در معاونت فرهنگی و حقوقی نیز بازخوانی شد و در نهایت ویرایش نهایی کتاب و مجلد تهیه شده در اختیار سازمان آموزش و پرورش قرار گرفت.»
پشتکاری سازمانی که یک طرح را به بار نشاند
به منظور جویا شدن از دیگر اقدامات انجام شده از سال ۱۳۹۴ تاکنون به دنبال تماس و پیگیریهای سایت، معاونت امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمیناجتماعی گزارشی مدون در اختیار ما قرار داد. در مقدمه این گزارش در بیان اهداف این طرح به این نکته اشاره شده که با توجه به اینکه یکی از اهداف راهبردی سازمان تأمیناجتماعی در سند برنامههای راهبردی ترویج گفتمان فرهنگی و بسط بیمههای اجتماعی با هدفبخشی اشاعه مبانی و کارکردهای تأمیناجتماعی است. بر این اساس از سنوات گذشته برنامه عملیاتی تحت عنوان «ایجاد و توسعه مفاهیم تأمیناجتماعی در متون درسی و انجام فعالیتهای ارتباطی، فرهنگی و اجتماعی در محیط آموزش و پرورش» در دستور کار حوزه معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور استانهای سازمان قرار گرفته است. بر این اساس این معاونت به منظور تحقق این برنامه دو فعالیت؛ الف) جانمایی مفاهیم بیمه و تأمیناجتماعی در کتب درسی و ب) اجرای طرح ملی ارتقاء شناخت دانشآموزان و معلمان از عملکرد و کارکردهای سازمان در سطح کشور را در دستور کار خود قرار میدهد.
جانمایی مفاهیم بیمه و تأمیناجتماعی در کتب درسی
معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان در ادامه موضوع کلان گفتمانسازی در سطح آموزش و پرورش با محوریت جانمایی مفاهیم بیمه و تأمیناجتماعی در کتب درسی علاوه بر درج این مفاهیم در کتابهای درسی رشتههای فنی و حرفهای و کار و دانش شامل دروس «الزامات محیط کار، پایه دوم متوسطه، حسابداری حقوق و دستمزد، پایه یازدهم دوره دوم متوسطه و حسابداری خرید و فروش، پایه دهم دوره دوم متوسطه» در سالهای تحصیلی ۹۶-۹۵ و ۹۷-۹۶ با همکاری دفتر تألیف کتب درسی فنی و حرفهای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش، درج مطالب درباره بیمه و تأمیناجتماعی نیز در مجلات رشد دانشآموزی با شمارگان بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار در سال ۱۳۹۵را عملیاتی کرد.
ماندگاری در کتب درسی تا سال ۱۴۰۵
با وجود تنگناهای پیشروی این معاونت مبنی بر اجرای سیاست عدم تغییر مطالب و محتوای کتابهای درسی تا پنج سال آینده، بر اساس هماهنگیهای به عمل آمده با دفتر تألیف کتابهای درسی دوره ابتدایی و متوسطه نظری و برگزاری چندین جلسه کارشناسی مشترک، در نهایت همدلی و مشارکت صمیمی مسئولان وزارت آموزش و پرورش بر مبنای اصلاحات انجام شده در سال تحصیلی ۹۷۱۳-۱۳۹۶ به بار نشست و خوشبختانه با درک متقابل اهمیت موضوع در سال تحصیلی ۹۹۱۳-۱۳۹۸ متناسب با موضوعات درسی مرتبط، مفاهیم بیمه و تأمیناجتماعی در ۹ عنوان کتاب درسی در قالب محتوای درسی رسمی شامل کتابهای درسی مطالعات اجتماعی پایههای سوم، چهارم، پنجم و ششم ابتدایی، کتابهای مطالعات اجتماعی پایههای اول، دوم و سوم دوره اول متوسطه، کتاب نگارش فارسی پایه هشتم دوره اول متوسطه و کتاب برنامه ویژه مدرسه که برای تمام دورههای تحصیلی تألیف شده بود، درج شد. گفتنی است این مطالب حداقل تا پنج سال آینده در کتابهای درسی مذکور ماندگاری خواهند داشت و هر سال حدود ۴ میلیون دانشآموز دوره ابتدایی و ۳ میلیون دانشآموز دوره اول متوسطه آنها را مطالعه میکنند.
نقشه راه مسألهیابی و استخراج مسائل محوری
معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمیناجتماعی متعاقب همکاریهای متقابل با سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و دفاتر تألیف کتابهای درسی در صدد آن است که بتواند با پیگیریهای خود مفاهیم بیمه و تأمیناجتماعی را در سایر کتب درسی در سالهای تحصیلی آینده جانمایی کند به همین جهت برنامهریزی، جلسات کارشناسی با مشارکت کارشناسان و مؤلفان کتابهای درسی و سازمان تأمیناجتماعی به منظور تهیه نقشه راه، برای مسألهیابی و استخراج مسائل محوری سازمان در قالب برنامه بلندمدت با تأکید بر آموزشهای غیرمستقیم اعم از آموزش قوانین و آموزههای شهروندی در ارتباط با مسائل بنیادی و کلان سازمان تأمیناجتماعی و بهرهبرداری از آنها در محتوای برنامههای درسی، همچنان در دستور کار معاونت فرهنگی و اجتماعی قرار دارد.
اجرای طرح ملی ارتقاء شناخت دانشآموزان و معلمان
با توجه به اینکه تلاش برای تحقق امنیت اقتصادی و اجتماعی و به حداقل رساندن دغدغه امروز و فردا، از مهمترین رویکردهای مورد توجه جوامع مختلف است و یکی از ارزشمندترین دستاوردهای جهانی در این زمینه، سازوکاری است که از آن با عنوان کلی، نظام تأمیناجتماعی یاد میشود، بنابراین این نظام با بهرهگیری از شیوههای متمایزی چون بیمههای اجتماعی، درمانی و حمایت اجتماعی میکوشد برخورداری از حداقلهای مورد نیاز برای یک زندگی عزتمند را برای آحاد جامعه فراهم کرده و با تأمین حداقل معیشت برای همگان، دسترسی آحاد مردم به خدمات اساسی مورد نیاز را تضمین کند. سازمان تأمین اجتماعی در کشور ما به عنوان اصلیترین متولی بخش بیمههای اجتماعی و درمانی نظام جامع تأمین اجتماعی، این وظیفه خطیر را برای بیش از نیمی از جمعیت کشور برعهده دارد و بنابراین آشنایی اقشار مختلف مردم بخصوص نوجوانان و جوانان کشور با وظایف و کارکردهای این سازمان بسیار حائز اهمیت است.
طرح ملی گردشگری دانشآموزی
معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور استانها سازمان تأمیناجتماعی در ادامه تلاشهای ترویجی و فرهنگسازی خود درصدد است با همکاری سازمان دانشآموزی جمهوری اسلامی «طرح ملی گردشگری دانشآموزی» را نیز با هدف فرهنگسازی و ارتقاء سطح آگاهی عمومی دانشآموزان از مفاهیم بیمه و تأمیناجتماعی، ارتقاء و اعتلای سرمایههای اجتماعی، ترویج فرهنگ بیمههای اجتماعی و گسترش پوشش بیمهای، ایجاد زمینه و بسترسازی لازم برای ارتقاء پذیرش مسئولیت اجتماعی دانشآموزان به عنوان نسل مولد و کارآفرین فردای کشور برگزار کند. بر اساس این طرح پس از امضای قرارداد با سازمان دانشآموزی جمهوری اسلامی ایران ۳۰ هزار نفر از دانشآموزان پایههای نهم، دهم و یازدهم همراه با ۲ هزار نفر مربی از واحدهای اجرایی سازمان بازدید. همچنین ۹۰۰ نفر از کارشناسان نیز با حضور در مدارس قوانین و مقررات و خدمات سازمان را برای دانشآموزان تشریح خواهند کرد. بر این اساس، این معاونت در گام اول بر اساس برنامههای عملیاتی پیشنهادی مصوب خود تاکنون سه دوره از سال ۱۳۹۵ لغایت ۱۳۹۷ به اجرای طرح ملی گردشگری دانشآموزی اقدام کرده است.
گفتنی است در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ به منظور اجرای این برنامه دستورالعملی با امضای مدیرعامل سازمان به ادارات کل بیمهای استانها ابلاغ شد و همزمان نیز کتابی تحت عنوان (آشنایی با مفاهیم و تعاریف بیمه تأمیناجتماعی (ویژه دانشآموزان) به تعداد ۳۰ هزار جلد چاپ و به ادارات کل سراسر کشور ارسال شد که به عنوان هدیه فرهنگی در اختیار دانشآموزان قرار گیرد و مقرر شد تا کارشناسان هر استان را برای هماهنگی حضور در مدارس به سازمان دانشآموزی معرفی کنند. طبق برنامهریزی و هماهنگیهای انجام شده از ابتدای اسفندماه سال تحصیلی مدنظر دانشآموزان باید در شعب حضور پیدا میکردند که با توجه به شیوع ویروس کرونا و به دنبال تعطیلی مدارس، این دوره از طرح اجرا نشد و به رفع شرایط کرونایی و بازگشت جامعه به وضعیت عادی و باز گشایی فعالیتهای جمعی موکول شد. قطعاً فعالیتهای آشنایی دانشآموزان با کارکردهای سازمان تأمیناجتماعی با کنترل و رفع کامل خطر بیماری فراگیر کرونا مجدداً از سر گرفته میشود و امید آن می رود در سایه اجرای این طرح بتوان آیندهسازان فردای جامعه هرچه بیشتر با مفاهیم بیمه و تأمیناجتماعی مأنوس و آشنا شوند.
نظر شما