سید حسن موسوی چلک در گفت و گو با آتیهآنلاین بیان کرد: گفت و گو مهارتی است که تمام نسل ها از جمله کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و کهنسالان باید آن را بیاموزند چرا که گفتوگو موضوعی نیست که مربوط به یک نسل یا یک مرحله از رشد باشد و همواره در سطح روابط بین فردی، درون خانواده، در تعامل با سایر افراد در محیطهای اجتماعی، سیاستمداران و سازمان های غیردولتی و رسانه نیاز به یک گفت و گو کردن وجود دارد.
وی افزود: محیط مدرسه یکی از محیطهای یادگیری گفت و گو پس از ورود به اجتماع است دانشآموزان میتوانند با بهره گیری از کتابچههای آموزشی با تمرین هایی که انجام می دهند این مهارت را یاد بگیرند که بتوانند تعامل خوب و اثربخشی با همسالان و معلمان خود برقرار کنند اعتقاد دارم اگر آموزش و پرورش به این مهم اهتمام لازم را داشته باشد می تواند کمک کند که این مهارت نهادینه شود و پس از این مرحله دانشگاه نیز میتواند در نهادینه شدن این مهارت موثر عمل کند.
موسوی چلک عنوان کرد: به موازی این نهادها، باید از ظرفیت سایر رسانه ها و تشکلهای غیردولتی که با مردم سروکار دارند و می توانند در این حوزه ایفای نقش کنند استفاده کرد.
وی تاکید کرد: اگر این مسیر به درستی برنامهریزی و طرحریزی شود چند سال آینده به جای دعوا و خشونت، گفت و گو کارگشا می شود چرا که شکل گیری تحصن، اعتراض و خشونت نشانه نبود بستر گفت و گو است.
رییس انجمن مددکاران اجتماعی بیان کرد: برای اینکه گفت و گوی بهتری شکل گیرد باید سلسله مهارت هایی آموخته شود از جمله مهارت مشاهده، مهارت خوب شنیدن خیلی مهم و موثر است اینکه اینکه بیا دیدن حالات افراد، واکنش کلامی و غیرکلامی درست از خود بروز دهیم، شناسایی زبان بدن حامل پیام خاص است و با توجه به خرده فرهنگ ها و فرهنگ ها می توانیم وجه تمایز و اشتراک آنها را تشخیص دهیم.
وی اضافه کرد: اگر در گفت و گویی جای ابهامی وجود دارد بتوانیم از اصل تصریح استفاده کنیم و توضیح مشخص دریافت کنیم احترام به باورها و اعتقادات را در اولویت قرار دهیم، تمسخر نکنیم و خوب سوال بپرسیم، استفاده از کلمات ساده و قابل فهم، اجازه دادن به طرف مقابل که دیدگاهش را مطرح کند و همچنین موضوعات انتخابی برای گفت و گو می تواند در ایجاد جذابیت در گفت و گو موثر باشند.
نظر شما