افزایش مستمری‌ها به علت تورم بالا، چندان موجب رضایت نشد

ناهید حیدری در جلسه شورای هماهنگی مدیران اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه افزایش میزان تورم بر زندگی مستمری بگیران تاثیر زیادی گذاشته، گفت: اگر چه شاید مستمری بگیران ما رضایت ۱۰۰ درصدی از افزایش مستمری‌ها به علت تورم موجود در کشور نداشته باشند، اما نسبت به سال گذشته شاهد افزایش قابل توجه مستمری‌ها بوده‌ایم.

به گزارش آتیه آنلاین، مدیرکل امور فنی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی در جلسه شورای هماهنگی مدیران اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه هماهنگی و پشتکار در شورای هماهنگی، در دوره‌های گذشته مانند امروز بسیار بالا بوده است، بیان داشت:  وقتی  امر پاسخگویی و خدمت به مردم در میان باشد، بسیاری از قضایا حل خواهد شد.

ناهید حیدری ادامه داد: در این روزهای کرونایی، اگر همراهی و مساعدت همکاران نبود، در ارزیابی‌های دستگاه برتر نتیجه جالبی نمی‌گرفتیم و باید گفت نیروی با پشتکار و دلسوز از ارکان موفقیت یک اداره و سازمان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اصول حکمرانی خوب شامل پاسخگویی، شفافیت، پویایی و مشارکت و داشتن برنامه برای آینده بوده که به خوبی در شورای هماهنگی استان تهران نمایان است.

حیدری افزود: انتهای خدمت در سازمان تامین اجتماعی به بازنشستگی مرتبط است که شامل ارائه خدمت و انواع مستمری‌ها می‌باشد و می‌توان به بازنشستگی، ازکار افتادگی و بازماندگان اشاره کرد.

وی به ارائه خدمات غیرحضوری برای تعهدات کوتاه مدت و بلند مدت سازمان در قالب طرح ۳۰۷۰ اشاره کرد و بیان داشت: با غیرحضوری کردن ۱۰۰ درصد ۳۰ خدمت، ۷۰ هزار بار مراجعه از سازمان تامین اجتماعی کاسته شده و قرار است تا پایان بهمن ماه از این ۳۰ خدمت رونمایی شود.

ناهید حیدری افزود: بیش از نیمی از این ۳۰ خدمت تاکنون غیرحضوری شده و خدمت‌های باقیمانده طی دوشنبه‌های هر هفته رونمایی خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات عمده در اجرا، فرآیند برقراری مستمری بازنشستگی بود که باعث ایجاد نارضایتی از فاصله بین زمان بازنشستگی و زمان برقراری مستمری شده بود. تلاش کردیم این مشکل را با پیگیری‌ها و بررسی‌های فراوان حل کنیم.

وی در خصوص اقدام مثبت دیگر برای مستمری‌بگیران گفت: در سامانه سی هفتاد (۳۰۷۰)، امکان تغییر شماره حساب را به وجود آورده‌ایم که مستمری‌بگیران می‌توانند از طریق eservices.tamin.ir وارد سامانه شده و شماره حساب بانکی خود را تغییر دهند و مستمری از ماه بعد به آن شماره حساب واریز خواهد شد.

حیدری در توضیح مزیت یکی از خدمات ارائه شده طرح سی هفتاد (۳۰۷۰)، برای مستمری بگیران گفت: اگر اداره یا سازمانی خارج از تامین اجتماعی بخواهد از وضعیت مستمری‌بگیری فرد از سازمان تامین اجتماعی اطلاعاتی کسب کند، می‌تواند بصورت غیرحضوری با تعهدنامه‌ها و قراردادهایی که سازمان تامین اجتماعی با سازمان‌های مورد نظر دارد،  طرف قرارداد شده و خدمات بصورت غیرحضوری به آنها ارائه شود.

وی در خصوص خروج کفالت فرزندان اناث نیز گفت: با ارتباطی که با سامانه ثبت احوال برقرار شده است، این خدمت کاملا غیرحضوری شده و مراجعات مردم و مستمری بگیران را کاهش داده است.

وی افزود: در بهمن ماه نیز از خدمت ۱۰۰ درصد غیرحضوری بازماندگان رونمایی خواهد شد، یعنی اگر فرد بیمه‌شده‌ای فوت کند، اطلاعاتش از طریق ثبت احوال، وارد سیستم سامانه سازمان شده، بحث بیمه‌پردازی آن بررسی می‌شود، اگر شرایط فرد تایید شود بدون مراجعه حضوری، از صفر تا ۱۰۰ خدمات بازماندگان استفاده خواهد کرد.

حیدری در خصوص متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران گفت: طبق بند «ب» ماده ۱۲ برنامه ششم توسعه اقتصادی اجتماعی، تکلیفی بر سازمان مترتب شد مبنی بر متناسب‌سازی کردن حقوق مستمری‌بگیران وفق  قوانین موضوعه خودش که در نص صریح این ماده قانونی آمده است. با جلسات متعددی که با کانون‌ها به عنوان نمایندگان بازنشستگان داشتیم، که در حدود ۳.۵ میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، مقرر شد که متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از مرداد ماه عملیاتی شود.

وی ادامه داد: از مرداد ماه حقوق مستمری‌بگیران را متناسب‌سازی کردیم. متناسب‌سازی این مرحله یک تفاوت بزرگ با دو مرحله قبل داشت که بیشتر آن‌ها همسان‌سازی بود. در مردادماه بر اساس محاسبات آکچوئری و بیمه‌ای و بر اساس دو شاخص بیمه‌پردازی و مدت سابقه حق بیمه بود که متناسب‌سازی انجام شد و هر کسی بر اساس آورده خودش از ترمیم مستمری و به عنوان مکمل مستمری بهره می‌گرفت.

حیدری افزود: بند ت ماده ۹ قانون ساختار جامع نظام رفاه و تامین اجتماعی نیز کاملا به  بحث میزان مشارکت و آورده هر فردی اشاره می‌کند که بر این اساس متناسب‌سازی انجام شد. کف پرداختی ما ذیل کمک معیشتی که به مستمری‌بگیران پرداخت کردیم که حدود ۱۷۲ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشت، چیزی حدود ۲۵۰ هزار تومان بود. اما ما سطوح بیمه‌پردازی‌های مختلف داریم.

وی ادامه داد: مخاطبان دو صندوق کشوری و لشکری قابل مقایسه با مخاطبان سازمان تامین اجتماعی نیستند. مخاطبان این دو صندوق پرسنل و کارمندان رسمی دولت هستند که سوابق بیمه پردازی آنها ۳۰ سال و تنها دو درصد از سوابق این گروه‌ها زیر ۳۰ سال می‌باشد. در حالی که در سازمان تامین اجتماعی، سطوح بیمه پردازی که بابت آن به ذی نفعان خدمات ارائه می دهیم از صفر سال تا ۳۵ سال سابقه می باشد. میانگین سابقه بیمه پردازی مستمری بگیران تامین اجتماعی بین ۲۲-۲۳ سال است،  یعنی حتی با کف سوابق هم در اعداد مستمری بگیران قرار می گیرند.

مدیرکل امور مستمری‌ها بیان کرد: این تفاوت‌ها به این علت است که سازمان تامین اجتماعی کارفرمای مستمری بگیرانش نیست در حالی که صندوق های دو گروه لشکری و کشوری، دولت کارفرمای آنها است.

وی افزود: قرار بر این بود ۳۰ درصد مطالبات معوقه سازمان، طبق بند «و» بودجه سال جاری در امر متناسب‌سازی هزینه شود. اگر چه ۵۰ هزار میلیارد تومان قرار بود به سازمان تامین اجتماعی داده شود اما فعلا ۳۲ هزار میلیارد تومان در قالب سهام داده شده است. از این رو تا پایان سال نیز ۳۰ درصد عملیاتی شده،  تقدیم عزیزان خواهد شد.

وی تصریح کرد: گرچه میزان تورم بسیار بالا رفته و بر زندگی مستمری بگیران تاثیر زیادی گذاشته و باعث خواهد شد که ارزش این افزایشها را مستمری بگیران ما حس نکنند و شاید رضایت ۱۰۰ درصدی آنها به دلیل تورم موجود در کشور محقق نشد، اما به نسبت سال گذشته زمانی که بخواهیم مستمری را در نظر بگیریم افزایش های قابل توجهی را شاهدیم.

به گزارش آتیه آنلاین در پایان این مراسم از زحمات دکتر ناهید حیدری در اداره کل تامین اجتماعی غرب تقدیر و تشکر به عمل آمد.

کد خبر: 4769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =