به گزارش آتیه آنلاین، اخیرا انتشار تیزر فیلم سینمایی «شهر گربهها» به کارگردانی سیدجواد هاشمی موجب اعتراض و واکنش های متفاوت برخی دغدغهمندان فرهنگ و مذهب شد و در نهایت کارگردان مجبور به تغییر و اصلاح فیلمش شد. در همین راستا سیدجواد هاشمی تهیهکننده، نویسنده و کارگردان این فیلم در واکنش به این اعتراضها اظهار داشت: به نظر میرسد کسانی که نسبت به محتوای فیلم «شهر گربهها» معترض هستند و حتی برخی از آنها کمپینی را نیز بر علیه فیلم راه اندازی کردند، هنوز به تماشای این فیلم ننشستند، زیرا اگر اینگونه بود فروش فیلم «شهر گربهها» حداقل از یک میلیارد گذشته بود. کار تیزرساز، ساخت کلیپی از بخشهای جذاب فیلم برای جمعیت سینمارو است. کارگردان فیلم سینمایی «شهر گربهها» اظهار داشت: به احترام معترضان به این فیلم، تعدادی از پلانهایی را که در تیزر استفاده شده را حذف و فیلم را اصلاح خواهم کرد تا این تصور به وجود نیاید که برای من نظرات و عواطف دینداران و افراد مذهبی که همیشه به من لطف داشتند، مهم نیست.
این در حالی ست که چندی پیش بیژن نوباوه بیان کرد که بیش از ۳۰ فیلم مسألهدار از کمیته شورای نمایش مجوز نمایش گرفتهاند که در این فیلمها ارزشهای اخلاقی، انقلابی و ملی زیر سؤال رفته است و با وجود مخالفتهایی صورت گرفته، این فیلمها در کمیته شورای نمایش مجوز گرفتهاند اما اگر این فیلمها اکران شوند ما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به مجلس فرا خواهیم خواند. با این حال یک منبع آگاه به همشهری گفته است: «هیچ فیلم مسئلهداری در سازمان سینمایی در طول این مدت نبوده تا مجوز هم گرفته باشد، بلکه ۳۰ فیلم و حتی بیشتر، تعداد آثاری است که در نوبت اکران هستند و شاید در میان فیلمها ۵ یا ۶فیلم وجود داشته باشد که مسئلهای دارند که درصدد حل مشکلاتشان خواهیم بود.»
واکنش اتحادیه تهیهکنندگان سینمای ایران به صحبتهای بیژن نوباوه
در همین راستا روز گذشته اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران مراتب تاسف و تاثر خود را از نظرات و جوسازی های این نماینده مجلس در بیانیه ای اعلام کرد. متن بیانیه اتحادیه تهیهکنندگان سینمای ایران به شرح زیر است:
«اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران مراتب تاسف و تاثر خود را از نظرات و جوسازی های یک نماینده مجلس اعلام می دارد. ما نمایندگان قانونی تهیه کنندگان و مالکان سینمای ایران صحبت های این نماینده مجلس را دور از انصاف، جوسازی علیه کلیت سینما، مصداق بارز بی قانونی، عدم شناخت از سینما و عدم آشنایی با مسائل حقوقی می دانیم. برای ما جای تعجب است که چطور این آقای نماینده بدون تماشای فیلم ها اعلام می کند ۳۰ فیلم غیرقابل نمایش است. ایشان در چه سیر و سلوکی به این اجتهاد رسیده اند که فیلم ها را ندیده مجوز توقیف می دهند و وزیر را تهدید می کنند که این فیلم ها نباید نمایش داده شوند. اگر آقای نماینده مجلس این فیلم ها را دیده اند لطفا اسامی ۳۰ فیلمی که به نظرشان غیرقابل نمایش است و به زعم ایشان در آن فیلمها ارزشهای اخلاقی، انقلابی و ملی ما به زیر سوال رفته را منتشر کنند. از طرفی اعلام فرمایند چگونه فیلم های سینماگران بدون اطلاع سازندگانشان به دست ایشان رسیده و طی چه فرایندی بدون مجوز به تماشای آن نشسته اند؟ آیا ایشان می دانند که لغو پروانه نمایش صادر شده و توقیف آن چه معنایی دارد؟ آیا از تبعات، خسارات و هزینه های لغو پروانه نمایش و توقیف برای حکومت اطلاع دارند؟ آیا نمی دانند که لغو پروانه نمایش صادر شده قابل پیگرد قانونی در محاکم قضایی است؟ آقای نماینده مجلس نگاهی به لیست هنرمندانی که در این روزهای سخت کرونا و هنگام تولید آثارشان از میان ما رفتند بیاندازید. چگونه میتوانید به این راحتی درباره ماحصل زحمات همکارانمان در شرایط سخت اقتصادی کشور جوسازی کنید؟ ما از این آقای نماینده مجلس توقع همدلی و رسیدگی به مسائل اقتصادی و معیشتی نداریم، تنها متاسفیم که به عنوان نماینده مجلس به جای حمایت و تشویق فیلمسازان، سینماگران و کارآفرینان به دنبال تهدید و تخریب پیکره نجیب سینمای ایران هستند. اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران هشدار می دهد با هر جریانی که قصد بی قانونی و برهم زدن نظم سینمای ایران را داشته باشد شدیدا برخورد می کند و بی تفاوت نخواهد نشست.»
مشاور وزیر فرهنگ: بازنده توقیف فیلمهای دارای پروانه نمایش سازمان سینمایی است
همچنین محمد حسین نیرومند، مشاور سینمایی و هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در یادداشتی نوشت: «به دلیل شرایط کرونایی و تعطیلی سینماهای کشور بیش از ۱۰۰ فیلم تولید شده در سالهای گذشته با در اختیار داشتن پروانه نمایش در انتظار نوبت اکران سینمایی هستند. تهیه کننده همه این فیلمها بهعنوان تولیدکنندگان کالای فرهنگی بخش خصوصی در دولت قانونی دوازدهم پروانه ساخت گرفتهاند و از همان دولت قانونی، پروانه نمایش اخذ کردهاند. بنابراین پروانه نمایش آنها مانند فیلم موزیکال «شهر گربهها» کاملاً قانونی است و سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است این پروانه نمایش را به رسمیت بشناسد. حال سؤال اساسی این است که چگونه دولت سیزدهم که سیاستهای فرهنگی آن تفاوتهای آشکاری با دولت قبل دارد میتواند جلوی اکران نمایش دهها فیلم اینگونه را بگیرد؟»نیرومند ادامه داده است: «راه قانونی پیش روی سازمان سینمایی برای جلوگیری از نمایش این دست فیلمها این است که طبق ماده ۶ -۶ دستورالعمل صدور پروانه نمایش سازمان سینمایی از اکران فیلمهای این چنینی دارای پروانه نمایش جلوگیری کرده و آنها را توقیف کند، اما این ممانعت نمیتواند چندان دوام یابد چرا که تهیهکنندگان با پروانه نمایش قانونی خود اقدام به شکایت از سازمان سینمایی میکنند. در این گونه منازعات حقوقی معمولاً بازنده سازمان سینمایی است چرا که یا باید امکان نمایش فیلم را فراهم سازد، همانند ماجرای فیلم سینمایی «دینامیت» یا به تهیه کننده فیلم خسارت بپردازد، مانند فیلم سینمایی «سنتوری». هر دو مسیر بیان شده بواقع ایجاد خسارت به حوزه فرهنگ و هنر کشور است؛ خسارتی که قبل از آنکه ناشی از عملکرد تولید کننده فیلمها باشد ناشی از دوگانگی و چندگانگی سیاستهای فرهنگی دولتهاست. این مقدمه بهانهای است برای طرح این معضل مزمن اما بسیار مهم حوزه فرهنگ و هنر کشور که تا چه زمان باید شاهد باشیم که با تغییر دولتها سیاستهای فرهنگی و هنری کشور تغییر کند؟»
نظر شما