به گزارش آتیه آنلاین، توسعه فروشگاههای آنلاین از زمان فراگیری محدودیتهای کرونایی به گونهای بوده که فعالان کمتر صنفی به این قافله مجازی نپیوستهاند. حالا این روزها مشتریان این صنوف کم کم از خریداریهای حضوری فاصله میگیرند و به صف مشتریان دنیای مجازی میپیوندند. در این میان، صنف ناشران هم از مدتی قبل به طور جدی وارد این عرصه شدهاند و حالا کمتر ناشری است که در طول روز یا هفته با اداره پست سر و کار نداشته باشد. اوج این همکاری با اداره پست در اولین نمایشگاه مجازی کتاب (اول تا دهم بهمن ۱۳۹۹) بود که به گفته مدیرعامل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، در بازه زمانی ۱۰ روزه، حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار جلد کتاب به ۸۵۰ هزار آدرس ارسال شده است.
حالا با توجه به افزایش انواع تعرفه ها در صنف مختلف طی ماههای اخیر، ظاهرا قیمتهای تعیین شده قبلی برای ادامه همکاری اداره پست با موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران هم دیگر مورد تایید اداره پست نیست و هنوز قرار تازهای بین موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و اداره پست برای تداوم همکاری بسته نشده، در حالیکه دومین نمایشگاه مجازی کتاب در پیش است و اگر بموقع اقدام موثری در این زمینه صورت نگیرد، شاید در زمان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در دوره بعدی، مشکل ارسال کتاب دامن ناشران و خریداران را بگیرد و از این مسئله همه اهالی کتاب متضرر خواهند شد.
در این زمینه و در روزهای اخیر صحبتهای مسئولان هر دو سوی ماجرا؛ علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و رمضانعلی سبحانیفر، مدیرعامل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران در رسانهها منتشر شده که هر دو به مشکل پیش آمده در زمینه افزایش تعرفهها اشاره و اذعان کردهاند که برای تداوم همکاری باید توافق تازهای در این زمینه حاصل شود وگرنه ادامه همکاری با شرایط قبلی، طرفین را دچار ضرر و زیان خواهد کرد.
به نظر میرسد در چنین شرایطی لازم و بهتر است پای طرف سوم هم به میان بیاید و آن گزینه، طبعا وزارتخانه، نهاد یا سازمانهای فرهنگی بالادستی هستند که با توجه به اختیارات سازمانی و طبعا منابع مالی که در اختیار دارند، قدرت برقراری تعادل و تعامل کاری بین موسسات فرهنگی مانند خانه کتاب و ادبیات ایران و شرکتهای خدماتی همچون شرکت پست جمهوری اسلامی ایران را دارند. در غیر این صورت، ممکن است وقفهای در کار ارسال کتاب از سوی ناشران برای خریداران غیرحضوری اتفاق بیفتد که علاوه بر اختلال در نظم کاری بازار نشر در کوتاه مدت، پیامدهای ناگواری هم برای عرصه فرهنگ در درازمدت ایجاد کند.
ازجمله این پیامدها، پایینتر آوردن سرانه مطالعه در کشور از وضعیت فعلی است و موضوع کتاب و کتابخوانی در جامعه ایران را باز هم به حاشیه براند. شایسته است هر گونه اقدامی در این زمینه که از وقفه احتمالی در کار ارسال کتاب برای مشتریان غیرحضوری پیشگیری خواهد کرد، همین امروز در دستور کار قرار گیرد، زیرا فردا دیر است و حوزه فرهنگ اکنون به تدبیری شایسته از سوی مسئولان مربوطه در این زمینه احتیاج دارد.
به گزارش ایرنا، در روزهای اخیر با ارائه قرارداد جدید شرکت پست به معاونت امور فرهنگی، رایزنیهایی برای ایجاد تغییرات در این قرارداد، صورت گرفته است. پیش از این یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی، از تصمیم این وزارتخانه، برای ادامه همکاری با شرکت پست خبر داده بود و علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب در روزهای آغازین آذر، خبر داد مبلغ پرداختی اعضای سامانۀ پست کتاب در شرایط جدید افزایش پیدا کرده اما حمایت یارانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان باقی است و خانه کتاب و ادبیات ایران، همچنان از سامانه پست کتاب حمایت میکند.
نظر شما