به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایلنا، سیدحسین سیدزاده (مدیرعامل صندوق اعتباری هنر) در ابتدای نشست رسانهای رونمایی و تبیین ارائه خدمات صندوق اعتباری هنر در بستر «هنر کارت» به ارائه گزارشی از روند فعالیتهای این مجموعه در ماههای اخیر پرداخت.
سیدزاده با اشاره به اینکه «جلسهای که امروز در خدمت شما هستیم به بهانه تولد جریانی است که از آن میتوانیم به عنوان یک فعالیت زیر ساختی در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر یاد کنیم» گفت: آن چیزی که درباره صندوق اعتباری هنر می گویم تلاش برای کم کردن فاصله با اصحاب فرهنگ و هنر در نوع خدمات است که بتوانیم بازخوردی هم از جانب فعالان عرصه فرهنگ و هنر بگیریم. این ارتباط باید پیوسته باشد و امروز خوشحالیم که بیش از ۷۹ هزار نفر در صندوق اعتباری هنر عضو هستند.
او ادامه داد: کسانی که در ۲ سال اخیر به صندوق اضافه شدند که میتواند دربرگیرنده یک رشد ۱۰۰ درصدی به لحاظ آماری باشد که این آمار در حوزه موسیقی بیشتر از هنرهای دیگر است و پیدا کردن بسیاری از این عزیزان که در حوزه مربوط به خودشان شاغل هستند کار دشواری بود. البته این شرایط نیز یکی از وظایف صندوق است و میبایست به شکلی انجام گیرد که بتوانیم خدمتگزار جامعه هنری باشیم؛ جامعهای که باید به آنها رسیدگی میشد و در این سالها متاسفانه آنطور که باید انجام نشد.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به اینکه «من معتقدم سلبریتیهای ما در شهرستانها هستند که هر شب با هنرنمایی خود در شهرشان میزبان مخاطبان هستند» گفت: واقعاً معرف اعتبار و شخصیت هنری آنها در منطقه زندگیشان است و این دستاورد بسیار بزرگی بود که ما بتوانیم در سفرهای استانی تلاشی برای افزایش شاخصها و پیگیری مطالبات هنرمندان داشته باشیم. ما باید بدانیم که جامعه بزرگ و رنگارنگی در حوزه فرهنگ و هنر داریم که میبایست مردم عزیزمان با هنر آنها آشنا شوند.
سیدزاده ادامه داد: متاسفانه ما هیج ردپای رسمی از هنرمندان نواحی ایران در سامانهها و پلتفرمها نمیبینیم و همین آسیب بهانهای شد تا در حوزه بیمه هنرمندان و خدمات رسانی به این عزیزان در ترمیم رابطه دولت با هنرمندان تلاشهایی بکنیم.
او همچنین به قولی اشاره کرد که سال گذشته داده و تشریح کرد: قول داده بودم هیچ هنرمندی نگران درمان خود نباشد و امروز بسیار خوشحالم که با وجود کرونا، که واقعاً کار ما را مشکل کرد هیچ هنرمندی در حوزه کمک هزینه درمان نگران تامین موارد درمانی خود نبود.
سیدزاده یادآور شد: ما در عرصه خدمات آنلاین درمانی نیز کارهایی را انجام دادیم که بر اساس آن علاوه بر رسیدگی به موارد درمانی، پروفایل درمانی را نیز برای هنرمندان راهاندازی کردیم که میتواند اتفاق خوبی برای مذاکره با بیمهها باشد. این آمارهای درمانی دستاورد بسیار خوبی برای ما داشته است.
او با بیان اینکه «داشتن یک شناسه هویتی برای هنرمندان یکی از مهمترین کارهای زمین مانده صندوق اعتباری هنر بود که اجرای آن امری ضروری به نظر میرسید» گفت: داشتن یک کارت شناسایی برای هنرمند که معرف او به عنوان یک هنرمند باشد نیاز واقعی جامعه فرهنگ و هنر بود. در این راستا طراحی «هنر کارت» از سالها پیش مورد توجه قرار گرفته بود و حتی در این راستا یک مراسم رونمایی برگزار شد اما نتیجهای دربرنداشت. اما «هنر کارت» پاسخی به یک خلاء بزرگ است که خوشبختانه از چند ماه پیش اجرایی شد.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ادامه داد: در راستای خدمات «هنر کارت» بود که بسیاری از اشکالات هویتی هنرمندان تحت پوشش صندوق را مرتفع کردیم. برای یکبار اطلاعات کاملی را از هنرمندان دریافت کردیم و با تبدیل کردن این کارت شناسایی به یک کارت بانکی شرایط خوبی را به وجود آوردیم. «هنر کارت» مجموعهای از ارائه خدماتی است که دربرگیرنده امتیازات و ارزش افزودههایی میشود که این کارت را به یک کارت باشگاهی تبدیل میکند.
سیدزاده خاطرنشان کرد: این کارت دارای جیبهایی است که اعتباراتی نیز به آن تعلق میگیرد و دارای ویژگیهایی در حوزه خرید و فروش است که دارنده کارت میتواند از آن در حوزههای مختلف استفاده کند. اینها پول نیستند بلکه اعتباراتی است که میتواند شرایط مساعدی را برای خدمت رسانی فراهم کند.
او در بخش دیگری از صحبتهایش «هنر کارت» را یک کارت چندمنظوره خواند که میتواند خدمات مختلفی را به هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه ارائه دهد و گفت: من فکر میکنم وقتی توزیع شود ما مزایای بهتری را میتوانیم برای آن طراحی کنیم که بسیاری از مجموعههای خدماتی کشورمان میتوانند به آن مراجعه کرده و شرایط خوبی را برای هنرمندان ایجاد کنند.
سیدزاده همچنین از طراحی پروژه دیگری به نام «پروانه» برای معرفی آثار هنرمندان تحت پوشش صندوق اعتباری هنر یاد کرد که یک نوع فروشگاه مجازی است و گفت: در جلسه بعدی آمار و اطلاعات بیشتری را درباره این طرح در اختیار مخاطبان قرار میدهم. خوشبختانه تا به امروز نیز استقبال بسیار خوبی از این سامانه شده و میتواند در برگیرنده یک اتفاق مهم باشد که وقتی با «هنر کارت» پیوند بخورد نقش غیرقابل حذفی در مسیر تجاری سازی آثار هنری در تمام حوزهها ایفا خواهد کرد.
او ببا تاکید بر اینکه این کارت در آینده به عنوان یک نماد هویتی اصحاب فرهنگ و هنر در خارج از کشور نیز ثبت خواهد شد، گفت: در این زمینه رایزنیهایی نیز با وزارت امور خارجه صورت گرفته است.
«مصطفی خادم المله» مدیرعامل پروژه «هنر کارت» هم در این نشست با بیان اینکه «آنچه انجام گرفته یک تجربه جدید در بانکداری الکترونیک است» گفت: این طرح که دارای امتیازات ویژه و کمتر تجربه شده در ایران است که هدف اصلی آن تعریف یک کارت ویژه برای جامعه هنری خواهد بود.
خادم المله ادامه داد: در این راستا حمایت متوازن از خدمات، استفاده از شبکه گسترده بانکی با استفاده از خدمات معمول یک کارت بانکی، مکانیزم برگشت هزینهای که هنرمند برای کالایی پرداخت کرده، خرید اقساطی کالاها و استفاده از خدمات درمانی مراکز درمانی به صورت اقساط در قالب یک تجربه عملیاتی در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر از ویژگیهایی است که برای «هنر کارت» میتوان نام برد.
او با اشاره به کمک حمایتی انجام شده در این طرح گفت: بیش از ۱۲۰۰ هزار میلیارد ریال بر اساس تفکیک بندی به حساب «هنر کارت» اعضا واریز شد. برای کسانی که نواقص پرونده دارند هم با تکمیل این اطلاعات به زودی واریز انجام میشود.
نظر شما