داستان یک بازنده!

ادعاهای ترامپ و تیم حقوقی او در مورد وقوع تقلب در انتخابات در حالی به بن بست رسیده که فردا (دوشنبه) قرار است ۵۳۸ برگزیننده از سراسر آمریکا پیروز انتخابات سوم نوامبر را اعلام کنند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، گویا ماجراهای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا و انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور قرار نیست پایان یابد. کمترین انتخاباتی را در تاریخ ایالات متحده می‌توان یافت که این‌ چنین دردسر و حاشیه به دنبال داشته باشد. از زمان اعلام نتایج انتخابات سوم نوامبر و پیروزی «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات، ترامپ بارها اعلام کرده که تقلبی گسترده روی داده است. وی در آخرین دور از اظهارات اخیرش روز گذشته (شنبه) نیز طی پیام توئیتری بار دیگر اعلام پیروزی کرد. ترامپ در این پیام گفت: «من انتخابات را بُردم، اما به یاد داشته باشید که من فقط به آرای قانونی فکر می‌کنم، نه به رای دهندگان جعلی و متقلبانه که از هر جایی سر برآوردند. چه رسوایی بزرگی!»

این اظهارات در حالی مطرح شد که ترامپ برای اثبات این مدعای خود مبنی بر تقلب در انتخابات، شکایت‌های گوناگونی را مطرح کرده بود و امید داشت که یکی از آن‌ها بالاخره به نتیجه‌ای برسد. از سوی دیگر، بیش از هزار و ۵۰۰ دادستان از سراسر ایالات متحده آمریکا نامه‌ای را به طور مشترک امضا کرده‌اند تا اقدامات تیم حقوقی رئیس‌جمهور آمریکا علیه نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در برخی ایالت‌ها را محکوم کنند. این نامه سرگشاده به امضای استادان و مسئولان حقوقی آمریکا در حرفه وکالت از جمله «لورِل بِلووز»، رئیس پیشین «کانون وکلای شیکاگو» و «کانون وکلای دادگستری آمریکا» رسیده است.

این دادستان‌ها و مقام‌های حقوقی در بخشی از نامه خود نوشته‌اند: «بیش از ۳۵ مورد رد شکایات مربوط به انتخابات، یک موضوع را به طرز دردناکی روشن ساخت: جنجال حقوقی رئیس‌جمهور ترامپ بهانه‌ای برای به راه افتادن یک کارزار به منظور تضعیف اعتماد عمومی به نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ شده است، که ناگزیر دموکراسی ذیل قانون اساسی را ویران خواهد کرد.» در ادامه این نامه همچنین آمده: «متأسفانه، نمایندگان و فعالان اصلی در اقدامات حقوقی رئیس‌جمهور (ترامپ) ،وکلا هستند که با سوگند و قوانین اخلاقی، موظف به حمایت از قانون هستند. کانون وکلای دادگستری آمریکا باید سوء‌استفاده از این امر را محکوم کند و مقامات انضباطی نیز باید آن را بررسی کنند.»

شکست‌های مداوم

شکایت‌های ترامپ علیه شمارش آرا در مورد نتایج ریاست‌جمهوری نه ‌تنها راه به جایی نبرده است، بلکه به سرافکندگی گسترده او نیز منجر شده است.

اخیراً، قضات دادگاه‌های دو ایالت میشیگان و جورجیا شکایت‌های ارائه شده توسط «سیدنی پاول»، وکیل پیشین رئیس‌جمهور آمریکا درباره وقوع تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری را رد کردند. از سوی دیگر، دادگاه عالی نوادا، شکایت ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهور آمریکا برای لغو نتایج رأی‌گیری در این ایالت را به دلیل نداشتن برهان و ادله کافی، رد کرد. دادگاه عالی نوادا ضمن رد شکات ستاد ترامپ، پیروزی رقیب دموکرات وی در انتخابات ریاست‌جمهوری در این ایالت را مجددا تایید کرد. یک هفته قبل هم یکی از دادگاه‌های منطقه‌ای نوادا طی حکمی اعلام کرد ستاد انتخاباتی ترامپ ادعای خود مبنی بر معیوب بودن دستگاه‌های رای‌گیری و دستکاری آراء به نفع بایدن را اثبات نکرده است.

این البته تنها جایی نبود که ترامپ خواستار بازشماری آرا و اعلام پیروزی خود شده بود. روز پنج‌شنبه او با ارائه دادخواستی به دیوان عالی آمریکا، خواستار آن شد که به عنوان شاکی در پرونده شکایت ایالت تگزاس برای لغو پیروزی «جو بایدن» در رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری در چهار ایالت، حضور پیدا کند. ترامپ طی این درخواست از ۹ قاضی دیوان عالی خواست که به او اجازه دهند شخصاً به عنوان شاکی در دادخواست تگزاس علیه چهار ایالت جورجیا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین اقامه دعوی کند. این هم البته راه به جایی نبرد و دیوان عالی آمریکا روز جمعه شکایت مورد نظر از سوی تگزاس درباره انتخابات ریاست جمهوری نوامبر را که مورد حمایت دونالد ترامپ بود، رد کرد. این تصمیم به کالج الکترال آمریکا اجازه برگزاری نشستی در روز دوشنبه (فردا) را می‌دهد و انتظار میرود آنها رای خود را به صندوق بیندازند و پیروزی جو بایدن در انتخابات سوم نوامبر را رسمی کنند. این امر مایه شرمساری بسیار برای رئیس فعلی کاخ سفید است؛ چراکه قضات دیوان عالی آمریکا در حکم کوتاهی با بیان اینکه ایالت تگزاس مبنای قانونی برای طرح این شکایت را ندارد، به سرعت به آنچه ترامپ بهترین فرصت خودش برای تغییر نتیجه این انتخابات توصیف کرده بود، پایان دادند.

سریال شکست‌ها و شرمساری‌های ترامپ البته پایانی ندارد؛ «برایان کاتلر»، رئیس مجلس ایالتی پنسیلوانیا هم اعلام کرد که طی هفته‌های گذشته، دونالد ترامپ دو مرتبه مستقیماً با این مقام ارشد تماس گرفته و از او خواسته تا نتیجه شمارش آرا این ایالت را به نفع وی تغییر دهد. سخنگوی کاتلر اعلام کرد که «رئیس‌جمهور گفته است، برای اصلاح و ترمیم (نتیجه انتخابات) چه کار می‌توانیم بکنیم؟». بنا بر گفته سخنگوی دفتر رئیس مجلس ایالتی پنسیلوانیا، کاتلر در پاسخ به ترامپ گفت که قانونگذاران ایالتی هیچ قدرتی برای تغییر لیست نامزدهای منتخب مجمع گزینندگان (الکتورها) ندارند. این اقدام، حتی صدای هم‌حزبی‌های ترامپ را هم درآورد. «پَت تومی» نماینده جمهوری‌خواه ایالت پنسیلوانیا در مجلس سنای آمریکا در مصاحبه با «فیلادلفیا اینکوایر» در رد این اقدامات ترامپ گفت: «این اقدامات کاملاً غیرقابل قبول است و کارساز نخواهد بود و رئیس‌جمهور باید از تلاش برای (فشار) بر قانونگذاران ایالتی به منظور برگرداندن نتایج انتخابات در ایالت‌هایشان دست بردارد.»

با این همه، «رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ اعلام کرد که اقدامات حقوقی تیم رئیس جمهور آمریکا برای تغییر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ادامه خواهد یافت. جولیانی که اخیراً به ویروس کرونا نیز مبتلا شده بود در مصاحبه با پایگاه خبری نیوزمکس اعلام کرد «پرونده به طور کلی رد نشده است بنابراین رئیس جمهور می‌تواند در دادگاه‌های محلی دوباره آنرا مطرح کند.» وی همچنین عنوان کرد: «هیچ مانعی ما را از مطرح کردن این پرونده‌ها در دادگاه‌های دیگر که در آنجا هنوز پرونده داریم، باز نمی‌دارد؛ چراکه برخی از رای‌دهندگان نیز در دفاع از حق خود و نقض قانون اساسی آمریکا ایستاده‌اند.»

روز واقعه

تمام این اتفاق‌ها در حالی رخ می‌دهد که به‌رغم تمامی اظهارات و ادعاها، فردا (دوشنبه) سرنوشت نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مشخص خواهد شد. ۵۳۸ برگزیننده از سراسر آمریکا قرار است دوشنبه تشکیل جلسه داده و آرای خودشان را که بازتاب آرای مردمی در ایالت‌هایشان است، به «جو بایدن» یا «دونالد ترامپ»  بدهند. البته، نشست کالج الکترال نشستی نمادین است که توجه اندکی به آن می‌شود اما تلاش‌های بی‌سابقه ترامپ برای تغییر نتیجه انتخابات هر حرکت در تقویم انتخاباتی را بزرگنمایی کرده و نور را بر برگزینندگانی که معمولاً نادیده گرفته می‌شدند، تابانده است.

در این میان روز گذشته (شنبه) روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که ترامپ بنا دارد مشاور ویژه‌ای را برای تحقیق درباره مدعای خود مبنی بر وقوع تقلب گسترده در انتخابات آمریکا به کار بگیرد. ترامپ از اعضای تیم خود خواسته تا فردی را پیدا کنند که بتواند نقش مشاور ویژه را در دست بگیرد. این در حالی است که «ویلیام بار»، دادستان کل آمریکا تنها کسی است که می‌تواند به ترامپ مجوز به کارگیری مشاوری ویژه را در این زمینه صادر کند. ویلیام بار پیشتر گفته بود که هیچ ادله‌ای مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات به دستش نرسیده است. بر این اساس امتناع بار از تن دادن به درخواست‌های ترامپ مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات، حاکم آخرین روزهای کاخ‌سفید را بسیار خشمگین کرده است. بر این اساس به نظر می‌رسد که مجله اشپیگل در مقاله اخیر خود کاملاً برحق بوده است: ترامپ بازنده سال ۲۰۲۰ است!

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 3377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =