به گزارش آتیه آنلاین، ایسنا نوشت: مهندس مصطفی مقداری، مدیرعامل یکی از شرکتهای فناور گفت: قالبهای اکستروژن آلومینیوم که برای تولید پروفیلهای آلومینیومی از جمله پروفیل کرکره و درب و پنجره ساختمانی استفاده میشود، به شدت تحت سایش قرار دارند و با گذشت زمان دچار گشادشدگی قالب شده و قالب از رده خارج میشود.
وی استفاده نانوپوششهای سخت را یکی از راهکارهای غلبه بر این چالش دانست و افزود: برخی شرکتها برای کاهش اصطکاک از روانکنندههای گرافیتی استفاده میکنند و این در حالی است که در پوششهای تولیدی این شرکت، علاوه بر ضدسایش بودن پوششها یک لایه از پوشش خودروانکار بر پایه کربن بر سطح خارجی قالب اعمال شده و موجب کاهش شدید اصطکاک بین پروفیل تولید شده و قالب اکستروژن خواهد شد.
مقداری با بیان اینکه نانوپوششهای سخت و روانکار تولید شده در این شرکت بر پایه روش هیبریدی رسوبگذاری فیزیکی از فاز بخار (PVD) و رسوبگذاری شیمیایی از فاز بخار به کمک پلاسما (PACVD) است، خاطر نشان کرد: پوشش ضدسایش از جنس ترکیبات نیتریدی با سختی در حدود ۹۰ راکول سی و جنس پوشش خودروانکار بر پایه ترکیبات کربنی است.
به نقل از ستاد نانو، قالبهای اکستروژن مقاوم شده با نانوپوشش ضدسایش و خودروانکار، نسبت به قالبهای متداول که صرفا با روش نیتراسیون مقاوم میشوند، عمرکاری ۳ برابری را نشان میدهد. همچنین با این پوشش امکان خواب دستگاه به حداقل رسیده و توقف تولید که در اثر گیر کردن آلومینیوم بوجود میآید، به حداقل میرسد. از این رو طبق ارزیابیهای انجام شده با پرداخت هزینه ۱۰ درصدی قیمت قالب، امکان افزایش ۳ برابری عمر قالب وجود دارد.
نظر شما