کاهش گازهای گلخانه‌ای اجتناب‌ناپذیر است

«سید مناف هاشمی» در حاشیه برگزاری رویداد بین‌المللی کلیماتون 2020 و در وبینار حمل ونقل پاک و کاهش آلودگی هوا با اشاره به اینکه کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل ونقل پاک و به تبع آن مدیریت گره‌های ترافیکی در پایتخت، مهم‌ترین خواسته پایتخت‌نشینان است، گفت: کثرت خودروها، افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی در بخش حمل ونقل، ناوگان فرسوده، انتشار گازهای گلخانه‌ای و به تبع همه موارد آلودگی هوا در شهر تهران سبب شده تهران در مسیر تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین پیش رود، از این جهت موضوع کاهش گازهای گلخانه‌ای و مقابله با گرمایش زمین یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش آتیه آنلاین، سرپرست سازمان حمل ونقل و ترافیک اظهار داشت: یکی از شاخص‌های اصلی رسیدن به توسعه پایدار، کارآمدترکردن حمل‌ونقل عمومی در شهرها اعلام شده است. زیرا حمل‌ونقل عمومی در کلانشهرها رابطه مستقیمی با دیگر چالش‌های شهری از جمله ترافیک و آلودگی هوا دارد. بنابراین بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی یکی از مهم‌ترین رسالت مدیریت شهری در کلانشهرها به شمار می‌رود.

به گفته هاشمی، استفاده و جایگزینی انرژی‌های نو، توسعه فضای سبز که تاثیر زیادی بر کاهش گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا دارد، نوسازی سامانه‌های حمل و نقل عمومی، برنامه‌ریزی کلان برای تحقق شهر انسان‌محور و توسعه حمل ونقل پاک و هوشمندسازی شهر، از برنامه‌های اصلی  معاونت حمل ونقل و ترافیک است .

معاون شهردار تهران، وضعیت کنونی ناوگان حمل ونقل عمومی را تشریح کرد و گفت: شهر تهران 250 کیلومتر مترو و 1507 دستگاه قطار دارد که روزانه (فارغ از ایام کرونا ) بیش از 2 میلیون سفر درون شهری را مدیریت می‌کند. این در حالی‌ست که نیاز امروز شهر 3هزار دستگاه قطار مترو است و چنانچه خطوط 6 و 7 مترو نیز بطور کامل به بهره‌برداری برسد 3 هزار و 500 دستگاه قطار برای مدیریت سفر شهرنشینان مورد نیاز است .

به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، هاشمی ادامه داد: بر اساس برنامه جامع حمل ونقل ریلی برای توسعه نهایی خطوط مترو، 250 کیلومتر مترو دیگر باید به خطوط مترو فعلی اضافه شود، این در حالی‌ست که ساخت هر کیلومتر مترو نیازمند 1 هزار میلیارد تومان اعتبار بوده است .

به گفته هاشمی، تهران 6 هزار دستگاه اتوبوس داشته که بیش از 3700 دستگاه آن فرسوده است؛ این در حالیست که نیاز امروز پایتخت 10 هزار دستگاه اتوبوس می‌باشد و نوسازی این ناوگان نیز 50 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

معاون شهردار تهران می‌گوید: حل دو مساله ترافیک و آلودگی هوا کار ساده‌ای نیست و نیازمند حمایت دولتمردان، شهرداری، مردم و ایده‌پردازان است. معتقدم تحقق یک حمل ونقل ایده‌آل و پاک، نیازمند منابع مالی در بودجه سالانه کشور است .

معاون حمل ونقل و ترافیک با تاکید بر اینکه موضوع حمل ونقل عمومی دغدغه دولتمردان نیست، گفت: در طول 10 سال گذشته انباشتگی زیادی را در این بخش شاهد بوده‌ایم که امروز کار را سخت کرده است. در طول سال‌های اخیر شهرداری تهران برای حمل ونقل پاک بودجه خوبی را پیش‌بینی و برنامه‌های کلانی را اجرا کرده است که آن از دست می‌توان به توسعه خطوط 10 گانه بی. آر. تی، احداث مسیرهای دوچرخه‌سواری در شهر اشاره کرد. اکنون 8 میلیون سفر (در ایام فارغ از کرونا) 8 میلیون سفر در شهر تهران به واسطه حمل ونقل عمومی مدیریت می‌شود که اگر تمامی برنامه‌های در طول 10 سال گذشته با منابع مالی محقق می‌شد امروز 12 میلیون سفر در شهر تهران از طریق ناوگان عمومی شهر صورت می‌گرفت .

معاون شهردار تهران در ادامه به برنامه‌های توسعه‌ای مدیریت شهری در زمینه ناوگان عمومی پاک اشاره کرد و گفت: استفاده از اتوبوس‌های برقی، موتورسیکلت‌های برقی در دستور کار است؛ بطوری‌که در این زمینه با مجموعه‌های استارتآپی وارد مذاکره شده‌ایم.

هاشمی با بیان اینکه شهرداری تهران عزم خود را برای توسعه حمل ونقل پاک بر اساس یک برنامه میان‌مدت جزم کرده است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر رویکرد حاکم بر شهرهای پیشرفته دنیا، توجه و تأکید به شهر انسان‌محور و به تبع آن حمل‌ونقل انسان‌محور است. در راستای نگاه انسانی به شهر، ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل پاک همزمان با تقویت حمل‌ونقل عمومی بسیار قابل اهمیت است.

کد خبر: 2768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =