به گزارش آتیه آنلاین، اتحادیه بینالمللی تأمیناجتماعی (International Social Security Association) معروف به ایسا (ISSA)، نهاد راهبری سازمانهای تأمیناجتماعی در سطح جهانی است که در اکتبر سال ۱۹۲۷ (مهرماه سال ۱۳۰۶) با نظارت سازمان بینالمللی کار (ILO) با برگزاری اولین مجمع عمومی متشکل از ۱۷ مؤسسه ملی از ۹ کشور اروپایی، تأسیس شد. پس از آن، بنا به درخواست نهادهای تأمیناجتماعی سایر قارهها برای بهرهمندی از دانش تخصصی حوزه بیمههای اجتماعی و با پشتیبانی سازمان بینالمللی کار در جهت توسعه و یکپارچهسازی حداکثری خدمات بیمه بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان، اساسنامه اتحادیه اصلاح شد و سازمانهای سایر قارهها نیز به عضویت در این نهاد بینالمللی پذیرفته شدند. امروزه این اتحادیه با مأموریت «همکاری و مشارکت بینالمللی در جهت ارتقاء و توسعه خدمات تأمیناجتماعی در سراسر جهان از طریق ارتقاء سطح دانش مدیریتی و تخصصی به منظور بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه در راستای تحقق عدالت اجتماعی» به مرکز ویژه تبادل تجارب موفق و دانش فنی در حوزه رفاه و تأمیناجتماعی بین شبکه سازمانهای عضو تبدیل شده است. در حال حاضر، با گذشت ۹۳ سال از فعالیت اتحادیه بینالمللی تأمیناجتماعی، تعداد ۳۲۰ سازمان و مؤسسه تأمیناجتماعی از ۱۶۰ کشور جهان با جمعیت تحت پوشش حدود ۳ میلیارد نفر عضو این اتحادیه هستند و ارزش ذخایر این سازمانهای عضو، بالغ بر ۹ تریلیون دلار (۹ هزار میلیارد دلار) برآورد شده است. تمامی سازمانهای عضو ایسا در مناطق قارهای، هر سه سال یکبار پروژهها و طرحهای نوین خود را برای شرکت در رقابت تجربه موفق ایسا عرضه میکنند تا اتحادیه بینالمللی تأمین اجتماعی از بین آنها طرحها و تجربههای موفق را انتخاب و ضمن تقدیر، به عنوان الگو به شبکه جهانی سازمانهای عضو، معرفی کند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر از مشارکت سازمان تأمیناجتماعی کشورمان در رقابت تجربه موفق سازمانهای عضو ایسا در منطقه آسیا و اقیانوسیه (۲۰۲۱) با محبوبه افسری - رئیس اداره توسعه روابط بینالمللی - ادارهکل روابط بینالملل سازمان گفتوگو کردیم.
با نگاهی به گزارشهای منتشر شده از سوی ایسا، به نظر میرسد سازمان تأمیناجتماعی کشورمان جایگاه خوبی در اتحادیه بینالمللی تأمیناجتماعی دارد.
بله. باعث افتخار است که سازمان تأمیناجتماعی ایران با سابقه عضویت ۵۰ ساله در ایسا و ایفای نقش مؤثر در فعالیتهای مدیریتی و اجرایی، موفق شده در شش دوره متوالی مدیریت سه ساله اتحادیه، عضو هیأت رئیسه باشد. سازمان تأمیناجتماعی کشورمان به دلیل شاخص بودن در منطقه آسیا و اقیانوسیه از منظر وسعت دامنه پوشش و ارائه خدمات بیمهای و درمانی گسترده به بیمهشدگان در مقایسه با سازمانهای همتا در کشورهای همجوار و همچنین مشارکت اثربخش در پروژههای پژوهشی و مطالعات تخصصی، علاوه بر کسب ۲۱ جایزه بینالمللی از مرکز تعالی اتحادیه، موفق به اخذ کرسیهای ارزشمندی در کمیته ویژه تدوین رهکردها و کمیسیونهای فنی ایسا شده است. این سازمان همچنین در سنوات مختلف، ضمن اعزام نمایندگان شایسته خود به سمینارها و دورههای آموزشی منطقهای و بینالمللی مبادرت به برگزاری نشستهای منطقهای و بینالمللی در تهران کرد و میزبان مقامات عالی اتحادیه و سازمانهای تأمیناجتماعی سایر کشورها نیز بود. خوشبختانه با تثبیت و ارتقاء جایگاه سازمان تأمیناجتماعی کشورمان در این نهاد بینالمللی به عنوان یکی از اعضاء اصلی اتحادیه، مدیرعامل سازمان در سیوهشتمین جلسه شورای ایسا در بروکسل بلژیک با کسب اکثریت آراء اعضای شورا به نمایندگی از منطقه آسیا و اقیانوسیه به عنوان عضو هیأت رئیسه این اتحادیه انتخاب شد. وی همچنین در یکصدوبیستویکمین جلسه هیأت رئیسه ایسا از طرف رئیس اتحادیه، به عنوان عضو کمیته انتخابات اتحادیه بینالمللی تأمیناجتماعی منصوب شد.
تا آنجا که به خاطر دارم سازمان تأمیناجتماعی کشورمان پیش از این هم در رقابت تجربه موفق سازمانهای عضو ایسا در منطقه آسیا و اقیانوسیه شرکت و رتبههای خوبی کسب کرد.
سازمان تأمیناجتماعی ایران از سال ۲۰۰۸ تاکنون در سه دوره از رقابتهای جایزه تجربیات موفق سازمانهای عضو ایسا شرکت کرده و در مجموع از ۲۱ طرح ارسالی، موفق به دریافت چهار تقدیرنامه و ۱۷ گواهی تأیید تجربه موفق از هیأت داوران بینالمللی مرکز تعالی ایسا شده است. در جریان اجلاس منطقهای تأمیناجتماعی که در سال ۲۰۱۸ در کوالالامپور مالزی برگزار شد، نتایج آخرین رقابت سازمانهای عضو ایسا در منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز اعلام و چهار تقدیرنامه و ۱۵ گواهینامه تأیید تجربه موفق به طرحهای شرکتکننده سازمان تأمیناجتماعی در این رقابت بینالمللی اعطا شد. در این اجلاس، مقامات بلندپایه دولت مالزی، سازمان بینالمللی کار، اتحادیه بینالمللی تأمیناجتماعی، سازمانهای تأمیناجتماعی کشورهای منطقه و وزارت امور خارجه کشورمان نیز حضور داشتند.
منظور از تجربه موفق چیست و چرا تجربههای سازمانهای تأمیناجتماعی کشورهای مختلف برای اتحادیه بینالمللی تأمیناجتماعی مهم است؟
یکی از مهمترین برنامههای اتحادیه بینالمللی تأمیناجتماعی در پشتیبانی فنی از سازمانهای تأمیناجتماعی، شناسایی، تبادل و به اشتراکگذاری تجربیات موفق بین سازمانهای عضو اتحادیه است. از دیدگاه ایسا، منظور از تجربه موفق، هر نوع برنامه عملیاتی، فرایند، پروژه یا فناوری اجرا شده در سازمانهای تأمیناجتماعی است که راهکارهای نوآورانه را برای رفع چالشهای موجود به مورد اجرا گذاشته و موجب پیشرفت و توسعه کارآمد و اثربخش ظرفیتهای اجرایی و عملیاتی سازمان متبوع شده باشند. در هر دوره مدیریت سه ساله ایسا، رقابت تجربه موفق در بین سازمانهای عضو اتحادیه در مناطق قارهای (آسیا و اقیانوسیه، آفریقا، اروپا و آمریکا) برگزار میشود. جایزه این رقابت به راهکارهای خلاقانه در رفع چالشهای روز سازمانهای تأمین اجتماعی اعطا میشود و فرصتی منحصربهفرد برای این سازمانها به ارمغان میآورد تا ابتکارات و راهکارهای نوین خود را با سازمانهای همتا در سراسر جهان به اشتراک بگذارند. در جریان این رقابت، برنده جایزه اصلی و دریافتکنندگان تقدیرنامهها از سوی یک هیأت داوری بینالمللی انتخاب میشوند. تمامی تجربیات موفق منتخب هر رقابت، در پایگاه داده تجربیات موفق سایت ایسا در اختیار بازدیدکنندگان قرار میگیرد.
در سال جاری، شرکت در رقابت تجربه موفق سازمانهای عضو ایسا در منطقه آسیا و اقیانوسیه از کجا شروع شد؟
اتحادیه بینالمللی تأمیناجتماعی در اسفندماه سال گذشته طی فراخوانی از سازمانهای عضو جهت شرکت در رقابت تجربه موفق در منطقه آسیا و اقیانوسیه (۲۰۲۱) دعوت کرد. مدیرعامل سازمان نیز به حضور فعال تأمیناجتماعی در این رقابت تأکید کرد. از این رو، مراتب بلافاصله به همه معاونتها و ادارات مستقل ستادی اعلام و در جریان مذاکرات شفاهی، اهمیت شرکت در این رقابت، ضرورت معرفی سطح دانش تخصصی و توانمندی سطوح مدیریتی و کارشناسی و ارائه گزارش دستاوردهای ارزشمند سازمان به نهادهای بینالمللی برای معاونان و مدیران ستادی تبیین شد. پس از آن نیز با پیگیریهای مکرر، در مجموع، تعداد ۵۳ طرح از حوزههای مختلف سازمان به ادارهکل امور بینالملل ارسال شد.
شما با طرحها چه کردید؟
پس از برگزاری نشستهای متعدد کارشناسان امور بینالملل با نمایندگان معاونتها و اداراتکل ستادی؛ تمامی طرحهای واصله با لحاظ مؤلفههای مهمی مانند عنوان و موضوع طرح، یکپارچهسازی و انسجام طرحها، پرهیز از موازیکاری، بهروزرسانی دادههای آماری، بازنگری نتایج کمی و کیفی ارزشیابیهای انجام شد و انطباق راهکارهای رسیدگی به چالشها با رهکردهای تخصصی ایسا، مورد بررسی قرار گرفت و اصلاح شد. در نهایت، تعداد ۴۲ طرح تجربه موفق، پس از ترجمه و تنظیم نهایی در قالب الگوی استاندارد ایسا، در پورتال رقابت تجربیات موفق مرکز تعالی اتحادیه با موفقیت بارگذاری شدند.
طرحها بررسی و تأیید شد؟
با توجه به مکاتبات واصله از دبیرخانه اتحادیه بینالمللی تأمیناجتماعی، طرحهای ارسالی توسط تیم کارشناسان مرکز تعالی ایسا مورد ارزیابی اولیه قرار گرفت و خوشبختانه گواهی اعلام وصول و تأیید اعتبار طرحها جهت شرکت در رقابت تجربه موفق به ادارهکل امور بینالملل اعلام شد.
در سال جاری چه طرحهایی از طرف سازمان تأمیناجتماعی کشورمان به ایسا ارائه شد؟
تعداد ۵۳ طرح از معاونتها و اداراتکل ستادی به ادارهکل امور بینالملل ارسال شد که بعد از بررسی، تعدادی از آنها به دلیل اشتراک موضوع با یکدیگر ادغام و در نهایت ۴۲ طرح در پورتال تجربه موفق ایسا بارگذاری شد و به تأیید نیز رسید. این طرحها عبارتند از:
- از ادارهکل فناوری و تحول دیجیتال، تعداد چهار طرح در پورتال ایسا بارگذاری شده و به تأیید رسیدند که عبارتند از: داشبورد خدمات غیرحضوری ۳۰۷۰ (مشترک با معاونت بیمهای)، سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS)، طرح نسخه الکترونیک (مشترک با معاونت درمان) و سامانه برخط ثبتنام تسهیلات قرضالحسنه مستمریبگیران.
- از ادارهکل آمار، اطلاعات و محاسبات، طرح ارزیابی اکچوئرال درمان در پورتال ایسا بارگذاری و تأیید شد.
- از ادارهکل امور بیمهشدگان، تعداد سه طرح در پورتال ایسا بارگذاری شد و به تأیید رسید که عبارتند از: پرداخت ایام بیکاری دوران شیوع بیماری کرونا، تکمیل سوابق پرداخت حق بیمه به صورت کسری از ماه و بیمه دانشجویان.
- از ادارهکل وصول حقبیمه، تعداد ۹ طرح در پورتال ایسا بارگذاری شد و به تأیید رسید: ابلاغ الکترونیک جایگزینی سامانه خدمات غیرحضوری، ابلاغ مفاصاحساب به واگذارنده و پیمانکار، امکان پرداخت برخط و احتساب واریزی آنی در حساب بیمهشده و کارفرما، پیگیری مطالبات متمرکز، امکان تقسیط غیرحضوری و نظاممند بدهیها، دریافت غیرحضوری اعتراض کارفرما و تعیین و اعلام زمان رسیدگی، امکان مشاهده جزییات محاسبات و گردش حساب بدهیها، دریافت لیست هوشمند و اجرای الکترونیک ماده (۳۸) قانون تأمیناجتماعی و تعیین ضریب قرارداد در مرحله قبل از نهایی شدن قرارداد.
- از ادارهکل مستمریها، تعداد شش طرح در پورتال ایسا بارگذاری شد و به تأیید رسید: درخواست الکترونیکی برقراری مستمری فوت، پرداخت متمرکز مستمری، ارائه الکترونیکی تعهدنامه فرزندان دختر مستمریبگیر، متناسبسازی حقوق مستمریبگیران، صدور پیشنویس احکام برقراری مستمری و طرح ویژهگرایی.
- از ادارهکل نامنویسی، تعداد دو طرح پایگاه و سامانه متمرکز اطلاعات سوابق پرداخت حقبیمه و ایجاد حساب کاربری و رجیستری مخاطبان سازمان از طریق تلفن در پورتال ایسا بارگذاری شد و به تأیید رسید.
- از ادارهکل روابط عمومی، طرح جامعی با عنوان پویش اطلاعرسانی تنظیم و در پورتال ایسا بارگذاری و تأیید شد.
- از ادارهکل امور بینالملل، تعداد سه طرح در پورتال ایسا بارگذاری شد و به تأیید رسید: انعقاد معاهدات بینالمللی، توسعه ارتباطات بینالمللی ویدیو- کنفرانسی- در دوره شیوع کرونا و مطالعات امکانسنجی الحاق به مقاولهنامههای بینالمللی (ILO).
- از ادارهکل امور حقوقی و قوانین، طرح تنقیح، تلخیص، تجمیع و اصلاح بخشنامههای سازمان در پورتال ایسا بارگذاری و تأیید شد.
- از ادارهکل ارتباطات و نظارت مردمی، طرح راهکارهای نوین در ارتباط مؤثر با مخاطب سازمانی (CRM) در پورتال ایسا بارگذاری و تأیید شد.
- از ادارهکل امور فرهنگی و اجتماعی، تعداد چهار طرح در پورتال ایسا بارگذاری شد و به تأیید رسید: جشنواره معرفی چهرههای برتر حوزه کارآفرینی، همایش آموزشی اطلاعرسانی رابطان بیمهای، طرح پرداخت تسهیلات بهبود معیشت بازنشستگان و مستمریبگیران و طرح مشاوره کارگاهی در کارگاههای جدیدالتأسیس (ویژه کارفرمایان).
- طرح مشترک ادارهکل ارزیابی و پایش عملکرد و ادارهکل منابع انسانی با عنوان استقرار کانون ارزیابی (انتصابات و شایستهسالاری) در پورتال ایسا بارگذاری و تأیید شد.
- از ادارهکل برنامه و بودجه، تعداد دو طرح در پورتال ایسا بارگداری شد و به تأیید رسید: سند برنامه استراتژیک سازمان در افق زمانی ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ و راهاندازی سیستم بودجه متمرکز.
- از ادارهکل تعالی و ارزیابی معاونت درمان، تعداد دو طرح در پورتال ایسا بارگذاری شد و به تأیید رسید: خدمات درمانی رایگان بیماران خاص و حذف فرانشیز بیمهشدگان بالای ۶۵ سال.
- از ادارهکل بازرسی و رسیدگی به شکایات، طرح بررسی و پاسخگویی به شکایات در پورتال ایسا بارگذاری و تأیید شد.
- از مؤسسه پژوهش تأمیناجتماعی، طرح بازگشایی مؤسسه عالی پژوهش تأمیناجتماعی در پورتال ایسا بارگذاری و تأیید شد.
نتیجه نهایی چه خواهد شد؟
طرحها و پروژههای موفق که در این مرحله از رقابت به تأیید اعتبار رسیدهاند، به هیأت داوری بینالمللی ارائه میشوند. تعیین و معرفی طرح برنده جایزه رقابت و همچنین ردهبندی سایر طرحهای مورد تأیید برای اهدای انواع تقدیرنامهها برعهده این هیأت است. نتیجه نهایی رقابت جایزه تجربه موفق سازمانهای عضو ایسا در منطقه آسیا و اقیانوسیه (۲۰۲۱) متعاقباً توسط دبیرخانه کل ایسا نیز اعلام خواهد شد.
نظر شما