پوست‌اندازی سیاسی در بغداد

علنی کردن مجدد خروج نظامیان آمریکا از عراق و تقارن آن با نشست سران منطقه در بغداد نشان می‌دهد که اوضاع در این کشور در حال پوست‌اندازی است و باید منتظر تحولات جدید باشیم.

به گزارش آتیه‌آنلاین، بغداد دومین مقصد پنتاگون پس از افغانستان بود که در سال ۲۰۰۳ با گذشت دو سال از اشغال افغانستان مورد هجوم ارتش آمریکا قرار گرفت. وجود سلاح‌های کشتار جمعی و حمایت از تروریسم تکفیری دلایل این لشگرکشی از سوی واشنگتن مطرح شد. اشغالی که قریب به ۱۸ سال به طول انجامید و باعث شد تا آمریکا همچون افغانستان به دنبال یک استراتزی بلند مدت برای حضور و ادامه فعالیت نیروهای نظامی و اطلاعاتی ایالات متحده در این کشور باشد.

بدرود عراق!

حالا پس از ۱۸ سال باز هم عراق دومین مقصد برای اجرای سیاست‌های نظامی آمریکا در پیرامون ایران به شمار می‌رود. پس از توافق واشنگتن با طالبان حالا نوبت به بغداد رسیده و این در حالی است که کاخ سفید همچون همسایه شرقی ایران با طرح بازه زمانی مشخص دستور خروج نیروهای نظامی این کشور را از عراق صادر کرده است.

این تصمیم کاخ سفید در شرایطی اتخاذ شده است که به اعتقاد برخی از تحلیلگران حوزه خاورمیانه خروج نیروهای نظامی آمریکا آنهم با این الگو که در یک بازه زمانی و به صورت کلی در دستور کار قرار گیرد میتواند همچون ورود این نظامیان برای هر دوطرف هزینه‌های سنگینی را به دنبال داشته باشد. هنوز دستور تخلیه نظامیان آمریکایی به اجرا درنیامده است که نمودار عملیات‌های مسلحانه علیه نظامیان اشغالگر ائتلاف و در برخی مواقع نیروهای عراقی روند رو به رشدی پیدا کرده است.

در همین راستا روز گذشته منابع امنیتی عراق از وقوع انفجارهایی خبر دادند که سه مورد آنها نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش را در جنوب عراق هدف قرار داد. خبرگزاری العراقیه هم با انتشار گزارشی در این رابطه نوشت که منابع امنیتی اعلام کردند، دو انفجار جدید رخ داد که یکی از آنها نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش و دیگری تجهیزات ویژه نیروهای امنیتی را در جنوب عراق هدف قرار داد.

از سوی دیگر تیم رسانه‌ای - امنیتی عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این تیم تصاویری را منتشر کرده که آثار و تلفات این انفجار که تجهیزات نظامی عراق بین دو استان السماوه و الدیوانیه را هدف قرار داد، نشان می‌دهد.  علاوه بر این، یک کاروان که تجهیزات نیروهای امنیتی عراق از طریق شرکت‌های حمل و نقل عراقی و رانندگان خودروها را حمل می‌کرد در منطقه مسیعیده از توابع شهرستان النجمی بین السماوه و الدیوانیه توسط یک بمب کنار جاده‌ای در معرض انفجار قرار گرفت و آسیب‌هایی به یکی از چرخ‌ها وارد شد و این کاروان به مسیر خود به سمت المقصوده ادامه داد.

این حوادث در شرایطی باعث توجه برخی مقامات سیاسی در بغداد شده است که یک منبع امنیتی نیز از وقوع انفجار در مسیر کاروان حامل مواد لجستیک وابسته به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش هنگام عبورش از مرزهای استان بابل خبر داد که یکی از چرخ‌های این کاروان آسیب دید. در عین حال رسانه‌های عراقی به نقل از یک منبع امنیتی گزارش دادند که صبح روز گذشته (سه‌شنبه) یک بمب کنار جاده‌ای هنگام عبور کاروان حامل مواد لجستیک متعلق به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش تحت امر واشنگتن از مرزهای استان ذی‌قار منفجر شد. این انفجار ساعاتی پس از زخمی شدن یک مسؤول برجسته نظامی به ضرب گلوله یک تک‌تیرانداز داعشی در جریان عملیات امنیتی علیه این گروه تروریستی در شمال عراق به وقوع پیوست.

این اتفاقات در حالی به وقوع پیوسته است که وزیر خارجه عراق تاکید کرد: «عراق آماده خروج نیروهای آمریکایی از کشور است و تمام قدرت‌ها و راه‌های مقابله با تروریسم را در اختیار دارد». در همین راستا خبرگزاری اسپوتنیک در گفت‌وگو با وزیر خارجه عراق نوشت: «فواد حسین که اخیراً وارد مسکو شده در گفت‌وگو با اسپوتنیک به سیستم‌های امنیتی کشورش اشاره و تاکید کرد که اطلاعات کافی از تروریست‌ها و مهارت گسترده در مقابله با آنها دارند».

نشست سران منطقع در بغداد

در همین راستا رئیس دستگاه دیپلماسی عراق درباره امکان حفظ گروهی محدود از ارتش آمریکا در عراق گفت: «توافقی صریح درباره خروج یگان‌های رزمی آمریکا وجود دارد اما برخی واحدها، دولت عراق و سیستم‌های امنیتی را در تمام زمینه‌های آموزش، مذاکره و تبادل اطلاعات یاری خواهند کرد. در این راستا تلاش ادامه خواهد یافت اما واحدهای رزمی پایان سال جاری میلادی خارج خواهند شد».

فواد حسین همچنین با اعلام اینکه کنفرانس منطقه‌ای بغداد شنبه ۲۸ اوت برگزار می‌شود، علت عدم دعوت از سوریه در این کنفرانس را بحث برانگیز و دارای اختلاف بودن مساله سوریه عنوان کرد. وزیر امور خارجه عراق توضیح داد که کشورش پاسخ مثبتی از همه کشورهای دعوت شده به این کنفرانس از جمله روسیه دریافت کرده است.

حسین با اشاره به اینکه پاسخ‌های مثبتی از همه کشورهای دعوت شده به این کنفرانس دریافت کرده‌اند اعلام کرد که عراق از پنج کشور عضو دائم شورای امنیت از جمله روسیه برای حضور در این کنفرانس دعوت کرده است و این کشورها سفیر خود را به این کنفرانس خواهند فرستاد. رئیس دستگاه دیپلماسی عراق درباره عدم دعوت این کشور از سوریه برای شرکت در این کنفرانس گفت: «مساله سوریه مساله‌ای دارای اختلاف است و دست ما نیست؛ ما روابط خوبی با سوریه داریم و هیچ وقت روابط دیپلماتیک خود را با سوریه قطع نکردیم».

وی ادامه داد: در واقع ما در طرح مساله سوریه چه در سطح کشورهای عربی و چه در سطح بین‌المللی ذینفع و خواستار بازگرداندن نقش سوریه در همه زمینه‌ها هستیم اما مساله بازگشت سوریه هنوز مساله‌ای دارای اختلاف است و به نظر من برادران سوری ما این مساله را درک می‌کنند. وزیر امور خارجه عراق در پاسخ به این سوال که آیا سوریه نماینده‌ای در این کنفرانس خواهد داشت، گفت: «نمی‌دانم رهبر یا رئیس جمهور معینی مساله سوریه را مطرح خواهد کرد یا خیر، اما مساله سوریه در برنامه و دستور کار نیست». علاوه بر این حسن ناظم، سخنگوی نخست وزیری عراق نیز تاکید کرد که شنبه ۲۸ اوت کنفرانس منطقه‌ای بغداد برگزار خواهد شد. وی در این رابطه اذعان داشت: «این کنفرانس اوج تلاش‌های دیپلماتیک عراق است و دولت توانست مورد قبول صحنه بین‌الملل قرار بگیرد».

در انتها باید به این نکته اشاره شود که بسیاری از تحلیگران و کارشناسان داخلی عراق و همچنین ناظران بین‌المللی معتقدند که تقارن رسانه‌ای کردن خروج نیروهای آمریکایی توسط بغداد با برگزاری نشست سران منطقه در عراق، به نوعی نشان می‌دهد که این کشور شاهد یک پوست‌اندازی مشخص در حوزه سیاسی و نظامی است؛ اما مشخص نیست که آیا آمریکایی‌ها در پشت صحنه در حال تدارک سناریوی جدید هستند یا خیر.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 26002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =