گزارش بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

با پایان بررسی کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم، مجلس وارد بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش شد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح (شنبه) مجلس به بررسی کلیت برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم پرداختند. طبق آیین نامه ۵ نماینده موافق و ۵ نماینده مخالف برای بیان نظراتشان درباره کلیت کابینه پیشنهادی فرصت داشتند که به دلیل انصراف آخرین نماینده مخالف، موضوع بررسی کلیت کابینه پیشنهادی با صحبت های رئیس جمهور برای بار دوم به پایان رسید.

رئیس جمهوری در نوبت صبح مجلس نیز به مدت یک ساعت به دفاع از وزرای پیشنهادی خود پرداخت.

طبق آیین نامه بررسی صلاحیت هر یک از وزرای پیشنهادی طبق الفبا صورت می گیرد، لذا حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اولین وزیری است که صلاحیت آن در مجلس مورد بررسی قرار می گیرد.

در ماده ۲۰۲ آیین نامه آمده است که قبل از صحبت های موافقان و مخالفان هر وزیر پیشنهادی، گزارش کمیسیون تخصصی مربوطه توسط سخنگو قرائت خواهد شد.

مخالفت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با باغ‌گلی

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از مخالفت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خبر داد.

رضا حاجی پور در جلسه علنی نوبت عصر امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را قرائت کرد.

رشیدی کوچی: انتظار بود فردی با تجربه برای آموزش و پرورش معرفی شود

سخنگوی فراکسیون شفافیت مجلس ضمن مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: مشکلات آموزش و پرورش مشکلات بزرگی است، انتظار بود برای رفع این مشکلات فردی بزرگ و با تجربه و با تخصص کافی و لازم در حیطه آموزش و پرورش معرفی شود که متاسفانه این انفاق رخ نداد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایسنا، جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: قبل از مخالفت با وزیر پیشنهادی بگویم، تاکید می کنم که ای کاش طرح شفافیت تصویب شده بود تا اکنون مزایای این طرح برای مردم و کشور مشخص می شد، با امید به خدا عزیزانی که به این مهم اعتقاد دارند رای خودشان به وزرای پیشنهادی را به صورت شفاف ارائه خواهند داد.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش از کلیدی ترین و حساس ترین وزارتخانه ها می باشد، مشکلات این وزارتخانه به اندازه خودش حساس و بزرگ می باشد، نیروهایی که در این وزارتخانه فعالیت می کنند و فرهنگیان عزیز نیروهای بزرگ و فرهیخته ای هستند، مشکلاتی که گریبانگیر جامعه فرهیختگان و وزارت آموزش و پرورش است بر کسی پوشیده نیست، از رتبه بندی معلمان و معیشت آن ها تا کمبود ۳۰۰ هزار نیروی معلم تا انتهای سال ۱۴۰۳و عزت این عزیزان، همچنین عدم اجرای سند تحول و… از همه مهمتر تغییر نگاه از آموزش و پرورش به عنوان یک وزارتخانه انسان ساز به یک وزارتخانه مصرف گرا از جمله این مشکلات می باشد.

نماینده مردم مرودشت عنوان کرد: این ها مشکلات بزرگی است، انتظار بود برای رفع این مشکلات فردی بزرگ و با تجربه و با تخصص کافی و لازم در حیطه آموزش و پرورش معرفی شود که متاسفانه این اتفاق رخ نداد.

رشیدی کوچی گفت: انتظار بود فردی معرفی شود که از بدنه خود آموزش و پرورش باشد و سلسله مراتب مدیریتی را یک به یک طی کرده باشد، به تنگناها و به مشکلات و به فرصت ها و چالش های وزارتخانه بزرگ آموزش و پرورش آگاهی داشته باشد، لازم نیست بگویم ولی امروز چشم صدها هزار فرهنگی فرهیخته و دانشمند به این جلسه مجلس دوخته شده است، اگر امروز من رشیدی کوچی سخن می گویم بدون شک زبان گویای این عزیزان هستم.

وی ادامه داد: این عزیزان فرهنگی همه به نوعی دغدغه مند و نگران هستند و بعضا شاید ناامید و عصبانی. من حقیقتا شناخت آنچنانی نسبت به وزیر پیشنهادی نداشتم ولی در این مدت ایشان را جوانی انقلابی، تحول خواه و دلسوز و خوش اخلاق یافتم، اما آیا این چهار گزینه جهت اداره وزارت آموزش و پرورش کافی است؟ قطعا خیر. ایشان قطعا یکی از رویش های انقلاب است به شرط آنکه در جایگاه خودش استفاده شود، ان شاءالله در آینده جزو نیروهای خوب برای کشور خواهد بود،

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: آقای باغگلی عزیز شما تجربه و تخصص لازم و مورد نظر مجلس انقلابی را برای اداره این وزارتخانه ندارید، برنامه های شما بر واقعیات، مشکلات و مطالبات فرهنگیان منطبق نیست، این عدم انطباق به کشور، وزارت آموزش و پرورش و به دولت آقای رییسی صدمه وارد خواهد کرد.

رشیدی کوچی ادامه داد: اگر بر مسند این وزارتخانه تکیه بزنید بدنه آن با شما همکاری نخواهد کرد، هرچه عدم همراهی عمیق تر، مشکلات بیشتر می شود، شما در کارنامه کاری خود اشاره کردید که مدیریت مجموعه‌ای با ۷ یا ۸ هزار دانش آموز را داشته‌اید، در حالی که حوزه انتخابیه اینجانب نزدیک به ۸ هزار معلم و کادر آموزشی دارد، انتظار بود خودتان را از این معرفی کنار می‌کشیدید و کار به اینجا نمی کشید، ان شاءالله مجلس انقلابی با قدرت در برابر وزرایی که احتمال می‌دهد در آینده ناکارآمد باشد، می‌ایستد و به آنها رای اعتماد نمی‌دهد.

راستی: مجلس انقلابی گل به دروازه خودی نزند

نماینده شبستر در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، جوان بودن وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را یک امتیاز برای این وزارتخانه خواند و گفت که باغگلی می تواند در وزارت آموزش و پرورش تحول آفرینی ایجاد کند.

جعفر راستی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (شنبه) و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: بعد از چند دهه مردم ایران توانستند رئیس جمهور انقلابی و پاکدست انتخاب کنند که کمتر زمانی وجود داشت که قوای مقننه و قضاییه انقلابی و جهادی بودند پس مجلس انقلابی گل به دروازه خودی نزند.

وی امتیاز کابینه رئیسی را جوان گرایی و غیرجناحی بودن دانست و گفت: آن هایی که می گویند آقای باغگلی برای وزارت آموزش و پرورش جوان است دقت کنند که پیامبر اکرم (ص) در ۴۰ سالگی به رسالت مبعوث شد و رهبری در ۴۲ سالگی رئیس جمهور شد و فرماندهان جنگ تحمیلی هم از جوانان بودند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه شبکه های معاند علیه باغگلی به فضاسازی پرداخته اند، گفت: آنها که امروز از بدنه آموزش و پرورش ایراد می گیرند در ۱۲ دوره قبلی کجا بودند؟ آنها همه وزیر و معاون و مدیرکلی بودند که اجازه تحول در وزارت آموزش و پرورش را ندادند. یک بار بگذارید فرزندان راستین انقلاب بیایند و آموزش و پرورش را سامان دهند. تسلیم توطئه های دشمنان نشوید؛ چون آنان نسل آینده ما را هدف قرار دادند.

وی افزود: ما به نگاهی نو و جوان نیاز داریم. کسی که زیر بیرق سند ننگین ۲۰۳۰ پرورش پیدا کند نمی تواند مثل جوانان هشت سال دفاع مقدس بوده اند.

نماینده شبستر خطاب به معلمان و کارکنان آموزش و پرورش گفت که جوانی مثل باغگلی می توانند در این وزارتخانه تحول ایجاد کند. او می تواند مشکلات را مرتفع نماید.

وی تأکید کرد که مصلحت مجلس انقلابی در آن است که افرادی با نگاه نو و فارغ از جریانات قبلی را سر کار آورد. البته که مجلس ضمن همکاری با دولت رئیسی از جایگاه خود هم دفاع می کند پس وزرا خیال نکنند که اگر امروز از فردی دفاع کردیم در صورت تغییر رویکرد او همچنان مدافع خواهیم بود بلکه باید وزرا پاسخگو باشند.

نماینده اردبیل: نباید آموزش و پرورش را به محل آزمون و خطا تبدیل کنیم

نماینده مردم اردبیل در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: سوابق محدود حسین باغگلی با جایگاه حساس تعلیم و تربیت در کشور تناسب ندارد. ایشان سابقه مدیریت خرده دولتی هم ندارند. نباید آموزش و پرورش را به محل آزمون و خطا تبدیل کنیم.

صدیف بدری در جلسه علنی امروز(شنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: امیدواریم روند بررسی صلاحیت وزرای پینشهادی در کمال سرعت و دقت انجام شود تا شاهد آغاز برنامه‌های اجرایی دولت سیزدهم باشیم. جامعه بی صبرانه چشم انتظار تغییراتی سریع در حوزه‌های مختلف است و مجلس نقشی مهم و بی بدیل در تشکیل کابینه کارآمد دارد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس یازدهم گفت: آموزش و پرورش محل سرمایه‌های فکری جامعه و محل رشد و توسعه پایدار است. تردیدی نیست که کوچک ترین اخلال در نظام تعلیم و تربیت کشور، می‌تواند بزرگترین مشکلات را ایجاد کند. نگاه دولت به این حوزه باید ویژه باشد تا شاهد ثبات و برنامه محوری در آن باشیم. متأسفانه این وزارت خانه در کشور ما با میانگین فعالیت حدود دوسال برای وزراء در یک دهه اخیر به وزارت خانه‌ای بی ثبات از نظر مدیریتی تبدیل شده است.

وی در انتقاد و مخالفت با حسین باغگلی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: ایشان جوان خوش فکر و دانشمندی است اما سوابق محدود ایشان با جایگاه حساس تعلیم و تربیت در کشور تناسب ندارد. ایشان سابقه مدیریت خرده دولتی هم ندارند. نباید آموزش و پرورش را به محل آزمون و خطا تبدیل کنیم.

بدری در انتقاد از برخی مواضع وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در خصوص فرهنگیان گفت: برخی مواضع ایشان به ویژه در خصوص حقوق دادن به معلمان و کیفیت آموزشی آنها، خاطر فرهنگیان کشور را مکدر کرده است. آموزش و پرورش نوین برای ارتقاء همه فرزندارن این کشور ایجاد شده است اما آیا در عمل شاهد عدالت آموزشی هستیم؟ رتبه بندی‌های کنکور را ببینید. سهم مدارس دولتی در این موفقیت‌ها چه قدر است؟ سهم این مدارس جمع ده ها رتبه برتر کنکور صفر است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس تأکید کرد: ما باید به افکار عمومی جامعه و خانواده‌های ۸۰ درصد دانش آموزانی که در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند، پاسخ دهیم. مقام معظم رهبری در یازدهم شهریور ماه ۱۳۹۹، در اجلاس سالیانه روسا و مدیران آموزش و پرورش فرمودند که کیفیت مدارس دولتی باید آنقدر خوب شود تا دانش‌آموزان احساس نکنند که با تحصیل در این مدارس امکان قبولیشان در کنکور کمتر است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس یازهم در پایان گفت: تغییر و تحولات در هر مجموعه‌ای باید از درون باشد. به ویژه در مجموعه‌ای پیچیده آموزش و پرورش. آقای باغگلی فردی خارج از خانواده بزرگ آموزش و پرورش است. او هرگز نمی‌تواند منشأ تغییرات باشد. وزیر آمورش و پرورش باید از بطن فرهنگیان کشور باشد و با گوشت و پوست و استخوان مسائل و مشکلات این حوزه را درک کند تا بتواند توفیق داشته باشد. از همه نمایندگان می خواهم حساسیت موضوع را درک کرده و با رأی مخالف خود به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش زمینه معرفی وزیری توانمند و مجرب را فراهم کنید.

عنابستانی: کِی قرار است از پیله بسته مدیریتی خارج شویم؟

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: چه زمانی قرار است از پیله بسته مدیرانی که بالغ بر ۴۰ سال است ما را فراگرفته‌اند، خارج شویم.

علی‌اصغر عنابستانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: امروز بنده نمی‌خواهم از برنامه آقای باغ گلی دفاع کنم، بلکه می‌خواهم از خود ایشان و نسل ایشان که حقیقتا مظلوم واقع شده‌اند دفاع کنم. می‌خواهم از جوانانی دفاع کنم که عده‌ای آنها را خام نامیده‌اند، بنده ۱۵ ساله بودم که دیدم ۲۰ ساله‌ها در شلمچه، خرمشهر و در سایر مناطق جنگی چگونه درخشیدند. مگر آنها سابقه وزارت یا وکالت داشتند؟

وی در ادامه اظهار کرد: مگر همتی‌ها و باکری‌ها غیر از اخلاص در کوله بار خود چه داشتند؟ چه زمانی قرار است از پیله بسته مدیریتی که بالغ بر ۴۰ سال است کشور را در بر گرفته خارج شویم؟ می‌گویند امروز روزهای سختی است و دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم، مگر آن روزها نیز مساله‌ی اصلی کشور جنگ نبود؟ مگر با سپردن جنگ به دست جوانان پیروز نشدیم؟. امروز برای پیروزی در جنگ به روحیه جوانی، شجاعت در تصمیم‌گیری، قدرت و استحکام و به عبارتی دیگر تغییر نیاز داریم.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: انقلاب را مگر سربازان بی‌نشان به پیروزی نرساندند؟ نسل جوانی که ۴۰ سال به نظاره نشسته است و امیدهایشان مانند بغض در گلویشان شکسته است چه زمانی فرصت پیدا خواهند کرد؟ این جوانان از اصحاب صندلی خون دل خورده‌اند و ژنرال‌های پیر نیز برای حفظ جایگاه خود این جوانان را بی‌تجربه نامیده و دستشان را کوتاه کرده‌اند. چشم امید این جوانان به بازماندگان خیبر است که همچنان تعدادی از آنها در این مجلس حضور دارند.

عنابستانی در پایان تاکید کرد: این مجلس انقلابی بوده و از مجلس انقلابی نیز انتظار می‌رود به جوانانی که حافظ آرمان‌های انقلاب هستند فرصت دهد. ما باید به فردایی آری از ژنرال‌های پرادعا فرصت دهیم. بنده ۱۶ سال قبل در شهرداری مشهد به آقای باغ گلی که دانشجویی جوان بودند فرصت دادم و نتیجه گرفتم. آقای رئیسی نیز در تولیت آستان قدس رضوی به ایشان فرصت داد و نتیجه گرفت امروز نیز نوبت مجلس است. کمیسیون آموزش چطور در ۲۰ دقیقه به این گزارش با این همه مخالفت رسیده است؟. اکنون باید در آغاز گام دوم انقلاب همانطوری که رهبری تاکید داشتند به تشکیل دولت جوان و انقلاب کمک کنیم.

قادری: رتبه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دانشگاه استادیاری است

یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ضمن مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: رتبه ایشان در دانشگاه استادیاری است و برای چندین سال نتوانسته پایه سنواتی خود را دریافت کند.

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مجلس گفت: وزارت آموزش و پرورش اگرچه یک وزارت اقتصادی نیست، ولی گردش مالی در آن از وزارتخانه های اقتصادی بیشتر است، به صندوق ذخیره فرهنگیان، کلاس های کنکور و تقویتی نگاهی کنید، این موضوع مدیری را طلب می کند که حداقل سابقه کار اقتصادی در حوزه های مدیریتی داشته باشد.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: وزارت آموزش و پرورش باید برای دیگر وزارتخانه های دیگر نیروی انسانی تامین کند، یکی از ادعاهای فرهنگیان نسبت به ما این است که چطور نمی توانیم از خود بدنه آموزش و پرورش یک نیرو به کار بگیریم؟ نیروی خارج از آموزش و پرورش تخصص و تجربه کاری را ندارد، رتبه ایشان در دانشگاه استاد یاری است و برای چندین سال نتوانسته پایه سنواتی خود را دریافت کند.

قادری مدعی شد: ایشان را در هیات مدیره مجتمع فرهنگی رضوی نپذیرفتند و ایشان با وتو به این مجموعه راه پیدا کرده است و ادامه کار ایشان هم با وتو بوده است، می گویند ایشان به آقای رییسی نزدیک است این شرط کافی و شرط لازم هم نیست، باید حداقل ها را داشته باشد، بحث رتبه بندی فرهنگیان، جذب نیروی انسانی، بحث معیشتی فرهنگیان و …موضوعاتی است که به نیروی دارای تجربه نیاز دارد.

قادری ابراز عقیده کرد: مجموعه فرهنگیان افراد نکته سنجی هستند و در وزارتخانه از هر کاهی کوه می سازند، کوچکترین اشتباه وزیر آموزش و پروش می تواند برای کشور و نظام هزینه ایجاد کند، این وزارتخانه محل آزمون و خطا نیست، با زندگی بیش از ۵۰ میلیون افراد جامعه سر و کار دارد، مخالفت ما برای خود وزیر پیشنهادی هم سازنده است، ایشان در این مدت حاشیه های زیادی داشتند.

نوباوه: عملیات گسترده روانی علیه باغگلی صورت گرفته است

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت که بعد از معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عملیات گسترده روانی رسانه ای علیه او صورت گرفت که باید به این موضوع توجه شود.

بیژن نوباوه در جلسه علنی نوبت عصر امروز (شنبه) مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، به عنوان موافق گفت: دوستان هم بر سر یک مسئله توافق داشتند که وضعیت وزارت آموزش و پرورش ناخوشایند و نابسامان است که این یافته جدیدی نیست به طوری که از ۷۲ سال قبل تاکنون مشکلات آموزش و پرورش به همان شکل باقی مانده است. اینها از آنجا نشأت می گیرد که کلیه برنامه های وزارت آموزش و پرورش اجرایی نشده و تحول آفرین نبوده است.

وی افزود: در سال ۹۰، ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش بود که امسال این میزان به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان رسید یعنی بودجه این وزارتخانه ۷۰۰ درصد افزایش پیدا کرد. سوال این است که چرا مشکلات معیشتی قشر زحمتکش آموزش و پرورش حل نشده است.

وی نبود برنامه تحولی را علت اصلی مشکلات آموزش و پرورش خواند و گفت: باغگلی با ۴۱ سال سن فرد جوانی است که برنامه تحولی دارد. میانگین سن دولت سیزدهم ۵۲ سال بوده که میانگین سن هیأت دولت در غرب یعنی آمریکا و اروپا حدود ۳۵ سال است. اگر در گام دوم انقلاب نخواهیم از ۴۰ ساله ها استفاده کنیم کی قرار است از نسل چهارم بهره گرفت.

نوباوه خاطر نشان کرد: بسیاری از افراد داخل آموزش و پرورش هستند که تصورشان از نظام آموزش و پرورش اداره پنداری و نه تحول محور است. آن ها فقط به فکر بحث های معیشتی هستند که با این فرمان هرگز به مطلوب نمی رسیم.

وی با اشاره به صحبت های دلخوش نماینده صومعه سرا مبنی بر اینکه در رزومه باغگلی مدیریت مهد کودک آمده و این کار برای خانم هاست، گفت: آقای دلخوش شوخی کرده است. من خودم مهد کودک داشتم اما همسرم اداره می کرد. پس اینکه در رزومه ایشان مدیریت مهد کودک آمده نباید بگوییم که خانم ها تنها این کار را می کنند.

نوباوه با اشاره به تجربه استفاده از فرماندهان جوان در جنگ تحمیلی اظهار کرد: از آقای باغگلی پرسیدم که چرا نتوانسته کمیسیون آموزش و تحقیقات را قانع کند که گفت اعضای کمیسیون یک ساعت و ۴۰ دقیقه صحبت کردند و من ۲۰ دقیقه فرصت داشتم. آیا می خواهند در این زمان برنامه تحولی ارائه شود؟

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه عملیات بسیار گسترده روانی و رسانه ای علیه باغگلی انجام شده است، گفت: ۵ یا ۶ وزیر جوان در کابینه حضور دارند اما عمده عملیات روانی علیه باغگلی بوده است. مخالفان او هم در مجلس هیچ اعتراضی نسبت به برنامه تحول آفرین او نداشتند پس فرصت را به باغگلی بدهید. مجلس انقلابی هم از تحول آفرینی حمایت می کند. به باغگلی اطمینان کنید و در کنارش کمیسیون های تخصصی مجلس هم حضور دارند. اجازه دهید کار بر زمین مانده به سرانجام برسد.

دلخوش: برای فرهنگ و آموزش کشور در هیات دولت جایگاهی ویژه‌ باز شود

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: حرف ما این است که برای فرهنگ و آموزش کشور در هیات دولت باید جایگاه ویژه‌ای باز شود.

سید کاظم دلخوش در جلسه علنی نوبت عصر امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم، اظهار کرد: جناب آقای رئیسی اگر امروز نمایندگان و مردم ایران دغدغه دارند، دغدغه آنها برای این است که مسئول اول اجرایی کشور را که اصل ۱۱۳ مشخص کرده به عنوان ناجی خودشان در مسائل اجرایی و اقتصادی کشور می‌بینند.

وی با بیان اینکه اگر ما مخالفتی می‌کنیم به دلیل جوان بودن وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیست، گفت: مگر در بین وزرای پیشنهادی دیگر جوان وجود ندارد، اینکه چرا با ایشان مخالفت می‌شود و یا چرا مجلس با بعضی از افراد مخالفت می‌کند برای این است که دوست داریم برای دولت بهترین‌ها اتفاق بیفتد و دشمنان سوء استفاده نکنند و اقتصاد و فرهنگ مردم ما درست شود.

نماینده مردم صومعه سرا افزود: مردم در شرایط فعلی این فرصت را آخرین فرصت و امید برای خود می‌دانند. ما هیچ مخالفتی با وزیر جوان نداریم و به جوانان افتخار می‌کنیم. اما کسانی که حرف جبهه و جنگ را می‌زنند به نظر تناقضاتی در حرفشان وجود دارد.

دلخوش تصریح کرد: خانواده آموزش و پرورش ۵۰ میلیون نفر است و نزدیک به ۱۵ میلیون دانش آموز، ۲ میلیون معلم و فرهنگی فرهیخته که شامل بازنشسته و شاغلین است در آموزش و پرورش کار می‌کنند. لااقل ۵۰ میلیون مردم ما چشمشان به این جایگاه است. حرف ما این است که برای فرهنگ و آموزش کشور در هیات دولت باید جایگاه ویژه‌ای باز شود. مگر می‌شود آموزش و پرورش با این همه افرادی که دارد جایگاهش در هیات وزیران پایین باشد.

وی با اشاره به اینکه ما مخالف جوان‌گرایی نیستیم، افزود: آیا شما آدمی که آموزش ندیده را برای جنگ میفرستادید؟ آدم‌های پخته‌تری هستند که می‌توان از آنها استفاده کرد.

دلخوش با اشاره به سخنان رئیس جمهور درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: ایشان فرمودند که وزیر پیشنهادی از مهد کودک، کودکستان و دبستان تدریس کردند و مربی بودند. تا جایی که عمر دارم و کار سیاسی، اجرایی و اداری کردم اصلا مهد کودک‌ها را مردها نمی‌چرخانند.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: مهد کودک را خانم‌ها می‌چرخانند. ایشان خودشان اعتراف کرده که من ۳ سال در دبستان کار کرده‌ام، ما می‌گوییم ایشان آدم خوبی است و می‌تواند مشاور خوبی برای رئیس جمهور و وزیر باشد، اما هیچ کسی از دوستان مخالف نیست و به ایشان بی احترامی هم نمی‌کنیم.

نماینده مردم صومعه سرا تاکید کرد: خواهش می‌کنم به این نکته توجه کنید که اگر می‌خواهید مدیرکل برای آموزش و پرورش انتخاب کنید سابقه کارش را نگاه می کنید که ۱۰ تا ۱۲ سال باید سابقه کار داشته باشد، ایشان که سابقه کار ندارد.

دلخوش گفت: در بحث مطالبات فرهنگیان و بازنشستگان تاکنون آموزش و پرورش چقدر موفق بوده است؟. مجلس تلاش خود را کرده است اما می‌خواهد دولتی که همراه است طوری زمینه را فراهم کند که استاد دانشگاه هر چقدر حقوق می‌گیرد معلم زحمتکش هم که جان و آبروی خود را برای دانش آموز گذاشته از حقوق اولیه خود برخوردار باشد.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: اعتقاد ما این است که این کارها با توجه به اینکه آقای باغگلی تجربه و تخصص این کار را ندارند نمی‌توانند در تامین معاش، زندگی و مشکلات فرهنگیان عزیز در شرایط فعلی کار کنند.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر در ارتباط با آقای باغگلی این است که وضعیت کلی برنامه‌های آقای باغگلی از نظر مطابقت با اسناد بالادستی اعم از اسناد ۲۰ ساله و اسناد سیاست‌های کلی نظام مطابق نیست.

نماینده مردم صومعه سرا خطاب به نمایندگان مجلس بیان کرد: کشتی بزرگی که فرهنگیان با بیش از ۲ میلیون فرهنگی و بازنشسته و تقریبا ۱۵ میلیون دانش آموز در آن نشسته‌اند ناخدایی می‌خواهد که در شرایط فعلی تجربه داشته باشد و کننده کار باشد.

دلخوش افزود: مطالبات مردم از مجلس بحق است و نظاره گر کار ما هستند. ایشان سابقه یک روز مدیریت در دستگاه دولتی و استخدامی کشور را ندارند، همچنین در مورد دوشغله‌ها تعریف داریم، لذا با احترام به آقای رییسی و وزیر پیشنهادی، از وزیر پیشنهادی خواهش می‌کنیم که کنار بکشند.

ایری: جوانان برومند می‌توانند تغییر ایجاد کنند

یک عضو مجمع نمایندگان استان گلستان در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: تاکنون در هیچ مقطعی شخص رئیس جمهور اعلام حمایت از وزیر خود نکرده و نگفته است که در شورای عالی فرهنگیان حضور می‌یابد که این حاکی از حمایت تام وی از وزیر پیشنهادی است که باید به این انتخاب رئیس جمهور اعتماد کنیم.

عبدالجلال ایری در جلسه علنی امروز(شنبه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر آموزش و پرورش گفت: بعد از گذشت ۴۲ سال در نقطه‌ای هستیم که فرهنگیان، دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان ناراضی هستند. در این برهه از زمان نمی‌طلبد که فکر جدید یا رویکرد جدیدی اتخاذ کنیم؟ بحث‌های اقتصادی و زیرساختی ما همه به اینجا ختم می‌شود که ما نیازمند تغییر اساسی هستیم.

این عضو مجمع نمایندگان استان گلستان گفت: این تغییر به دست کسانی می‌تواند انجام بشود که شاکله این کار در آنها وجود دارد. جوانان برومندی که می‌توانند تغییر را ایجاد کنند. ۱۰ سال است که رتبه‌بندی فرهنگیان در کشور مطرح است. وضعیت کرونا به شکلی است که تعداد زیادی از دانش‌آموزان ما ترک تحصیل کردند. شرایطی که در جامعه با آن مواجه هستیم بسیار بغرنج است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس، چالش اصلی وزارت آموزش و پرورش را مشکلات بودجه‌ای دانست و گفت: کسری بودجه یکی از مشکلات اساسی ماست. آموزش و پرورش ما بدون تجهیزات آموزش می‌دهد و در وضع بودجه‌ای موجود ۹۵ درصد منابع اعتباری آن برای فرهنگیان و تنها ۵ درصد آن برای مدارس است.

ایری افزود: تاکنون در هیچ مقطعی شخص رئیس جمهور اعلام حمایت از وزیر خود نکرده و نگفته است که در شورای عالی فرهنگیان حضور می‌یابد که این حاکی از حمایت تام وی از وزیر پیشنهادی است که باید به این انتخاب رئیس جمهور اعتماد کنیم. رسالت ما تبعیت از رهبری و قدم برداشتن در مسیر گام دوم انقلاب است و ما باید این فرصت را به وزیر پیشنهادی بدهیم.

باغ گلی: با محافظه کاری نمی توان تحول در آموزش و پرورش ایجاد کرد

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: با حفظ وضع موجود و محافظه کاری نمی توان انتظار ایجاد تحول در نظام آموزش و تربیتی کشور داشته باشیم.

حسین باغ گلی در جریان جلسه علنی بعد از ظهر مجلس و بررسی صلاحیت وی جهت تصدی وزارت آموزش و پرورش گفت: برخود لازم می دانم از رئیس جمهور تشکر کنم که بنده را برای این وزارتخانه پیشنهاد دادند انتخاب ایشان نشان می دهد که به طور جدی به دنبال تحول هستند؛ تحول در آموزش و پرورش نیازمند فردی جرأتمند است.

وی ادامه داد: از نمایندگان مجلس نیز که زمینه بحث و بررسی در خصوص برنامه های پیشنهادی در کمیسیون ها و فراکسیون های مجلس فراهم کردند تشکر می کنم. پیش فرض ذهنی من این است که تمام موافقان و مخالفان بنده به دنبال کمک به نظام آموزش کشور بوده و بنده از همه آنها سپاسگزارم.

وی در ادامه گفت: از کمیسیون آموزش بابت گزارشی که در صحن قرائت شد تشکر می کنم اما یک شوخی با اعضای این کمیسیون دارم. در مدت زمان کوتاهی که ما با هم صبحت کردیم چگونه به اینهمه تحلیل مستحکم رسیدند؟ به عنوان یک پژوهشگر می گویم کاش حداقل می گفتند که در خصوص بنده به نتیجه قطعی نمی رسیدند. با آقای دلخوش نیز یک شوخی دارم. رئیس جمهور در صبحتهای خود تاکید داشتند بنده سابقه مربی گری و فعالیت در مدارس پیش دبستانی داشتم هرچند بنده دبستانهایی را در مشهد می شناسم که کار آنها کلنا مردانه است و مربی آنها نیز مرد می باشد. بنده در حوزه پیش دبستانی طرحی دارم و مدعی هستم و سه سال نیز از اجرای طرحم در پیش دبستانی امام رضا می گذرد و دو سال دیگر این طرح می تواند وارد نظام آموزشی کشور شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه گفت: بنده به تمام پدران و مادران و دانش آموزان و معلمان اطمینان می دهم که به نظام آموزش تعیلم و تربیت کمک کنم. انقلاب اسلامی حاصل تلاش پرورش یافتگان نهضت امام خمینی بود. امروز نیز اگر ما می خواهیم در  گام دوم انقلاب مدفق شویم باید بر روی کودکان و نوجوانان سرمایه گذاری ویژه انجام دهیم باید فردی توانمند سر کار آید که تمام ظرفیتها را بشناسد و به کار گیرد. براساس مجموعه گفت و گوهایی که در این چند روز داشتم همه تاکید داشتند شرایط در آموزش و پرورش پیچیده است و باید فردی سر کار آید که جرأت کند روشهای جدید به کار گیرد؛ تکرار تجربه های گذشته بازتولید وضعیت گذشته را خواهد داشت. امروز دولت پای کار آمده و فردی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد داده که فردی جسور و مطالبه گر است بنده به دنبال تحول در این حوزه هستم.

وی در ادامه تاکید کرد: قرار نیست که وزیر به تنهایی کار را انجام دهد بلکه بنده تیم مدیریتی از افراد جسور خواهم داشت. ما معلمان تازه واردی در آموزش و پرورش داریم که نفسشان در سینه حبس و سیستم محافظه کاران اجازه کار نمی دهد. باید به جوانان فرصت داد تا ابتکارهای خود را نشان دهند. ما در آموزش و پرورش دوگانه های متناقضی داریم که یکجا جسورانه ایستاد و روشن کرد که ما طرفدار کدام بخش هستیم. یکی از این تعارضها گروهی هستند که فکر می کنند آموزش و پرورش با اعداد و ارقام اداره می شود و گروه دیگر که بنده جزو آنها هستم نگاهشان به آموزش و پرورش نگاهی تربیتی است.

وی گفت: در جریان مدیریت اجرایی در سطوح پایین نیازمند مهارت بیشتری هستیم و هرچه مدیریت بالاتر می آید ما به ادارک مدیر نیاز داریم. وزیر آموزش و پرورش نباید نگاهش صرفا به حقوق معلمان، ساخت مدرسه یا چاپ کتاب باشد؛ اینها نیز مسائل مهمی هستند اما باید جهت اصلی ما تربیت فرزندان کشور باشد. دوگانه دیگر در خصوص حفظ وضعیت موجود و محافظه کاری و یا کنار زدن آن و ایجاد تحول است. ما در موقعیتی نیستیم که فرصت ادامه دادن محافظه کاری را داشته باشیم باید یک فردی به میدان آمده و وضعیت را تغییر دهد.

وی در ادامه گفت: از یک طرف می گویند باغ گلی را کسی نمی شناسد و از طرف دیگر از جای جای کشور به ما پیامک آمده تا به ایشان رای ندهیم. گویا عده ای محافظه کار که بنایشان حفظ وضع موجود است نگران شدند. بنده با توسعه مدارس غیردولتی موافق نیستم چرا که زمینه ساز عدول ما از اجرای قانون اساسی می شود اما علت روی آوردن اولیا به این مدارس پایین بودن کیفیت آموزش در مدارس دولتی است. نگاه بنده افزایش کیفیت آموزش در مدارس دولتی است که خود به خود منجر به حذف رقیب غیردولتی خواهد شد. امروز ما صرفا با مافیای کنکور مواجه نیستیم بلکه ما به عده ای مواجه هستیم که با تنبلی و کار نکردن به دنبال جذب شاگرد هستند. متاسفانه نوع مدیریت انگیزه و خلاقیت از معلمان گرفته و به آنها آزادی عمل نمی دهد.

حسین باغگلی در ادامه بیان کرد: عقب ماندگی در اجرای سند تحول ما را دچار مشکل کرده است، ۱۰ سال است که این سند تصویب شده است، حضرت آقا بارها در خصوص این سند فرمایشاتی و دستوراتی هم داشته اند، ما نتوانستیم اهداف و راهکارهای صد و سی و یک گانه سند تحول را اجرایی کنیم؛ تلاش هایی شد ولی موفق نبودیم، آموزش و پروش ما نیازمند عمل جراحی است، اگرچه این بیمار اکنون دچار مشکل ایست قلبی هم می‌باشد، پس ابتدا باید مشکل قلب را رفع کنیم، پس همه فعالیت های وزارتخانه باید بر اساس سند راهبردی مورد نظر و گام به گام انجام شود.

وی افزود: می‌دانم در دولت قبل وظیفه داشتیم که برای ریل گذاری های تحولی مجموعه ای از پیشنهادات را به مجلس ارائه دهیم ولی تا اکنون اینکار انجام نشد، به شما اطمینان می‌دهم اصلاح قانون اهداف و وظایف آموزش و پرورش، اصلاح قانون مرتبط با بازگشایی مدارس و تقویم آموزشی با اقلیمهای چندگانه ای کشور، قوانین مرتبط با به کارگیری و بازنشستگی ویژه فرهنگیان و ... از این دست پیشنهادات و لوایح را تا چند ماه آینده تقدیم شما کنم.

باغگلی ادامه داد: یک دلیل اینکه امروز افرادی به دنبال اجرای سند۲۰۳۰ هستند، خلاء اجرایی نشدن سند تحول خودمان است، با یاری خداوند و بعد از اعتماد شما به اینجانب، به شما قول می‌دهم که سند تحول خودمان را به گونه ای خوب اجرایی کنیم و با کمک همه معلمان این مرز و بوم بر دهان کسانی بزنیم که فکر می کنند سند تحول ما کارایی ندارد و باید پیرو سند ۲۰۳۰ شویم، اطمینان می‌دهم سند۲۰۳۰ را در هر روزنه ای که وجود داشته باشد از بین خواهم برد، با تمام وجود به کشور اسلامی خودم و به مبنای تربیت دینی عشق می‌ورزم، بزرگترین آرزوی من زمینه سازی برای اجرایی سازی این رویکرد است، با اطلاع تخصصی ای که داریم باید بگویم ما در حوزه تعلیم و تربیت حرف های ویژه ای برای جهان پرچالش در حوزه معنوی داریم، ولی ما جرات نکردیم حرف های خودمان را به شکل جذاب به جهان ارائه دهیم.

وی عنوان کرد: امروز چالش ما این است که کیفیت آموزش کاهش یافته است، وزیر جوان در آموزش و پروش آوردن این خوبی را دارد که وی هم خود فرزند دارد و درگیر این حوزه است و هم با جوانان وزارتخانه بیشتر در ارتباط خواهد بود، می‌دانیم که مجموعه اقداماتی که امروز در مدار انجام می‌شود برای توانمند شدن فرزندان ما جهت زیست مومنانه و انقلابی در جهان معاصر کافیس نیست، مسئله تربیت در مدارس ما نادیده گرفته می‌شود، مسائل تربیتی همچون هنر و ورزش، شهروندان دو و یا سه مدارس ما شده اند، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی باید تعداد سرفصل های کتاب درسی را با نیازهای امروز متناسب کند و بسته های یادگیری غنی و حساس به جنسیت پسرانه و دخترانه تنظیم کند.

وزیر پیشنهای آموزش و پرورش بیان کرد: امروز تربیت دخترانه در جامعه ما از قدرت لازم برخوردار نیست، یکی از تاکیدات ۲۰۳۰ حذف جنسیت است و می گوید آموزش باید یکسان باشد، اگر قرار است تربیت دخترانه مورد توجه باشد جامعه معلمان خانم باید در آموزش و پرورش در حوزه های تصمیم سازی فعال تر باشند تا شاهد فهم جهان دختران باشیم، تصمیم گیری های ما امروز در وزارتخانه جنس مردانه دارد.

وی ادامه داد: معلم ستون خیمه آموزش و پرورش و قلب تپنده نظام تعلیم و تربیت است، راه درست اعتماد به معلمان و مدیران حوزه تربیت و کاهش تمرکز است، باید توجه کنیم اگر قرار است اتفاق مطلوبی رخ دهد ابتدا باید در روح و جان معلم تثبیت شود، معلم خوب کمبودهای دیگر را تا حد زیادی حل می‌کند، امروز متاسفانه معلمان ما انگیزه لازم را ندارند، اجرای منطقی طرح رتبه بندی به صورت مطلوب می‌تواند راه‌گشای خوبی برای ما باشد، یکی از تعهدات دولت اجرایی سازی این مهم است.

باغگلی عنوان کرد: دانشگاه فرهنگیان باید تقویت شود تا آموزش های آن با کیفیت مطلوب عمل همراه شود و معلمانی که از آن خارج می‌شوند در عرصه عمل دست پری داشته باشد، باید برای نگه داشت معلمان هم تدبیر داشته باشیم، بسیاری از معلمان با آرمان های جانانه و حال خوب به وزارتخانه آمدند ولی ما نتوانستیم حال خوب آن ها را نگه داریم، می‌توانیم رفع این موضوع را تضمین کنیم.

وی اضافه کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان قرار بوده معیشت فرهنگیان را بهبود ببخشد اما بی تدبیری در مدیریت آن دردآور است، این صندوق نیازمند اصلاح است فرهنگیان باید از سود آن بهره ببرند نه اینکه مورد سوء استفاده اختلاس گران قرار بگیرد، چرا این صندوق نباید بتواند با سرمایه ۵۵ هزار میلیارد تومانی در سال گذشته سودآوری کافی داشته باشد؟ موج بازنشستگی تا پایان دولت سیزدهم هم دولت است و هم تهدید که باید به آن هم توجه شود، هم فرصت برای ایجاد فرصت شغلی و افزایش کیفیت وزارتخانه و هم تهدید برای استخدام های برف‌انباری، هر کسی صلاحیت نشستن  بر کرسی تعلیم و تربیت فرزندان ما را ندارد.

باغگلی گفت: آموزش و پرورش ما دچار تمرکز گرایی شدید است، این موضوعات خیالبافی های یک پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت نیست، ما برای شرایط کرونا و پسا کرونا برنامه های ویژه ای داریم، مفهوم جدیدی از مدرسه در حال شکل گیری است آیا امروز معلمان، دانش‌اموزان و خانواده ها آماده این شرایط هستند؟ محتواهای لازم همچون سواد رسانه ای و اخلاق در فضای مجازی به اندازه مطلوب برای دانش آموزان و معلمان و خانواد ها وجود دارد؟ ین ها مواردی است که اگر به آن ورود نکنیم آسیب زا خواهد بود.

وی اضافه کرد: در سال های اخیر بودجه آموزش و پرورش بین ۹ تا ۱۲ درصد بود که در کنار نیاز به افزایش این بودجه، اما آیا بهره وری لازم از این میزان بودجه را داشته ایم؟ هیچ منطقه ای دوری نداریم و  مقیاس کجا بودنش پایتخت نیست، همه مناطق و سرزمین  ایران به یک اندازه  ایران است و باید به همه مناطق ایران خدمت مطلوب ارائه دهیم.

پس از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس، رای گیری برای وزرای پیشنهادی انجام می شود که پیش بینی می شود که رای گیری روز سه شنبه انجام شود.

کد خبر: 25584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =