به گزارش آتیه آنلاین، موزه ویکتوریا آلبرت لندن بلافاصله پس از اعلام پایان قرنطینه کرونایی در انگلستان، در بزرگترین نمایشگاهی که در ۹۰ سال اخیر برگزار کرده، تاریخچه فرهنگ و هنر ایران را به نمایش گذاشته است. سید مهدی حسینی متین، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در انگلیس، می گوید: پیشنهاد برگزاری این نمایشگاه، دو سال پیش از سوی سفارت ایران در انگلیس مطرح شد و اکنون برای برپایی این نمایشگاه آثاری از موزههای سراسر جهان از جمله موزه بریتانیا، بروکسل، موزههای آمریکا، روسیه، موزه ملی ایران و نیز مجموعه خانواده ساریخانی در انگلیس گردآوری شده است.
در این رویداد فرهنگی که نام ایران حماسی هم بر آن گذاشتهاند، بیش از ۳۰۰ اثر از دوران باستان، اسلامی و معاصر ایران، طی ۵۰۰۰ سال هنر ایران، به نمایش گذاشته شده است که از جمله آنها به مجموعهای از دستنوشتهها، سرامیکها، فرشها و عکسها میتوان اشاره کرد. در واقع این نمایشگاه ۱۰ بخش داردکه به صورت ویژهای طراحی شده است، به این صورت که بازدیدکنندگان را به سمت شهری منتقل میکند که با درها، باغها، کاخ و کتابخانه کامل میشود.
بخش اول، ایران را با تصاویر چشمگیری از مناظر ایران، معرفی میکند. در بخش دوم، بازدیدکنندگان با سیر شکلگیری ایران و امپراتوری پارس آشنا میشوند. در این بخش اشیایی با نقوش حیوانی و طبیعی همراه با مجسمهها و وسایل زندگی روزمره هستند. بخش سوم، با امپراتوری هخامنشیان آغاز میشود و به آثار این دوره اختصاص دارد، مثل: استوانه کوروش که از موزه بریتانیا قرض گرفته شده و گلوله طلا از موزه گنج Oxus.بخش چهارم، دوران سرنگونی امپراتوری بزرگ هخامنشیان و حمله اسکندر است و سپس سلسله اشکانیان و ساسانیان. در این بخش مجسمههای اشکانی و ساسانی، نقش برجستههای سنگی، ظروف طلا و نقره، سکهها و شمایلنگاریها قرار دارند. بخش پنجم، به مرور عصر ورود اسلام به ایران است و شاهنامه که با ظرافت خاصی، پیش از اسلام را به دوران اسلامی ایران متصل میکند. بخش ششم، آثار دوران اسلامی را تشکیل میدهد مثل تعدادی از قرآنهای نفیس و تذهیبات نسخ خطی، همچنین یک جانماز، زره جنگ و رژه، یک کره آسمانی، و فال باشکوه اسکندر سلطان (به امانت از مجموعه Wellcome).بخش هفتم به آثار خطاطی فارسی و عربی اختصاص دارد. (حدود قرن ۱۰ میلادی) بخش هشتم، به حدود قرن ۱۳ میرسد؛ دورهای که اشرافیت و سلطنت با اسلام در ایران ترکیب میشود. بخش نهم، دوره قاجار است که به قدرتشان مشروعیت دادند و به مرور ایران مدرن را تأسیس کردند. بخش دهم به دوران معاصر میرسد که با پل زدن از دهه ۱۹۴۰ تا به امروز، دورهای از تحولات اجتماعی و سیاسی پویا در ایران را بررسی میکند؛ مثل افزایش سفرهای بینالمللی و همچنین مخالفتهای سیاسی، انقلاب اسلامی، جنگ ایران و عراق و تأسیس جمهوری اسلامی.
بازتاب میزبانی ویکتوریا اند آلبرت لندن از نمایشگاه «ایران حماسی»
به عقیده تریسترام هانت، مدیر موزه ویکتوریا اند آلبرت لندن این نمایشگاه در دورانی برگزار شده که ایران تحریم است و به همین دلیل امکان آوردن برخی از مهمترین آثار هنری از تهران به لندن وجود نداشته است. با این حال میتواند تصویری دیگرگون از فرهنگ و تمدن و هنر این کشور به مخاطبان غربی ارائه بدهد. آن هم در حالی که تهران و لندن بر سر برخی مسائل سیاسی مدتهاست با هم درگیرند و سطح رابطهشان در پایینترین شکل ممکن است. همچنین دکتر جان کرتیس، برگزارکننده نمایشگاه ایرانحماسی در موزه ویکتوریا آلبرت لندن درخصوص برپایی این رویداد اعلام کرد: اخبار زیادی در مورد ایران منتشر میشود که تقریبا اشتباه هستند و به همین دلیل خوب است که بتوان جنبههای مختلف ایران را شناخت تا مردم ایران دیگری را در خاطر خود نگه دارند.» جان کرتیس اعلام کرد: مردم در غرب تشنه دانستن در مورد ایران هستند. میراث فرهنگی ایران بهمدت بسیار طولانی تا حد زیادی در غرب دستکم گرفته شده بود، اما این اواخر مردم کشورهای غربی دانستهاند که ایران از سنت و میراثفرهنگی شگفتانگیز و غنای هنری بالا برخوردار است که سالیان طولانی در این کشور وجود داشته است.
بر اساس اطلاعات مندرج در وبسایت موزه «ویکتوریا و آلبرت»، این نمایشگاه تا دوازدهم سپتامبر ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت و این روزها استقبال از این نمایشگاه خیلی خوب بوده و رسانههای معتبر هم به آن پرداختهاند. «پنج هزار سال عظمت عرفانی»عنوانی است که جاناتان جونز، نویسنده گاردین برای مطلبش درباره این نمایشگاه برگزیده است.
نظر شما