به گزارش آتیه آنلاین از ایرنا، نخستین جلسه شورای راهبری توسعه مدیریت با محوریت ارائه گزارش پیشرفت کار تدوین برنامه ارتقای بهرهوری آموزش عالی و بررسی نتایج فاز نخست پروژه تدوین نظام نوین مدیریت آموزش عالی با حضور منصور غلامی، وزیر علوم در این وزارتخانه برگزار شد.
غلامی با بیان اینکه یکی از ضرورتها در سطح اجرا، ارزیابی و آسیبشناسی در حوزه عملیاتیشدن اهداف است، افزود: توان مدیریتی، تنوع خدمات، سطوح و حوزههای مختلف آموزش عالی این امر را دشوار میسازد. از آنجا که به دنبال اثربخشی و بهرهوری در این حوزهها هستیم آشنایی مدیران با این مباحث در سطح اجرای این طرح باید پیگیری شود
وزیر علوم با اشاره به اینکه در حوزه نظری اساتید خوبی داریم که صاحب تجربه و دانش هستند، گفت: فرصت مغتنمی است که استفاده از این نظرات در دستور کار قرار گیرد و در کنار مباحث نظری، از مدیرانی که واقعیت امر و مدل در حال اجرا را تجربه کردهاند نیز استفاده شود. در حال حاضر بهترین کار، جمعبندی کار و ارائه راهکارهای عملیاتی است و این راهکارها باید به مراجع مربوطه از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز منتقل شود.
مسوولیت اجتماعی دانشگاه ها
غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در این نشست با اشاره به آنچه در نسل جدید دانشگاهها مطرح است، به بحث مسوولیت اجتماعی دانشگاهها پرداخت و گفت: به نظر میرسد در کنار بحث بهرهوری، بحث اثربخشی است که مجموعه در ارتباط با محیط خودش و پیرامونش را در بر میگیرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه ۱۰۰ سال نظام آموزش عالی را در کشور تجربه کردهایم، افزود: در این طرح، تنوع اعضای خانواده آموزش عالی باید مورد توجه قرار گیرد. نکته دیگر اینکه به هر حال نگاه متنگرایانه که باید در جامعه داشته باشیم خواه و ناخواه یک پایه اصلی جایگاه ایدئولوژی است. در بحث اقتصاد و در یک اقتصاد نفتی و تاثیرش با این الگوهای طرح شده باید بررسی شود. همچنین جایگاه دولت در آموزش عالی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
حسین سلیمی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این جلسه ابتدا به طرح سه نکته پیرامون «تدوین نظام نوین مدیریت آموزش عالی؛ گزارش طراحی الگوی حکمرانی» پرداخت و گفت: نکته اول اینکه طرحی که درباره شیوه بررسی و پایش بهره وری ارائه کردند بسیار مؤثر و قابل توجه بود. گاهی اوقات توجه به مدل پیگیری کار آن چنان پیچیده میشود که خود کار آن چنان پیچیده نیست و بعضاً خود کار بهرهوری در محاق میماند. نکته دوم اینکه از ابتدا باید بیشترین وقت را درباره مفهوم مرکزی بهرهوری در آموزش عالی بگذاریم. درباره مفهوم مرکزی آموزش عالی و بهرهوری باید بحث کنیم که در حوزه علم و فناوری و کارآفرینی است. نکته سوم چگونگی استفاده بهینه از بودجه دولتی برای رسیدن به این اهداف است.
سلیمی با اشاره به موارد فوق افزود: در سال های اخیرسه کار بنیادی در آموزش عالی صورت گرفت؛ یکی درباره حقالتدریسها، طرحی که درباره بهرهبرداری از پایاننامهها صورت گرفت و طرحی که در بودجه درباره پیوند دادن پژوهش با نیازهای جامعه صورت گرفت.
نظر شما