ظرفیت ۱۰ میلیارد دلاری همکاری با پاکستان

معاون بین‌الملل اتاق ایران با تاکید بر اهمیت همکاری با دو کشور هند و پاکستان، ظرفیت همکاری با پاکستان را حدود ۱۰ میلیارد دلار برآورد کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، چندی است که در منطقه آزاد چابهار سرمایه‌گذاری‌هایی بر روی مرز ریمدان انجام شده است. عبدالرحیم کردی، مدیر عامل منطقه آزاد چابهار هدف از این سرمایه‌گذاری‌ها را دسترسی به بازار پرجمعیت پاکستان اعلام کرد. این در حالی است که تاکنون ایران تبادل تجاری چندانی با این کشور نداشته است.

محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، میزان ظرفیت همکاری بین ایران و پاکستان را حداقل ۱۰ میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: شهرهای کراچی پاکستان و حیدرآباد هند، هر دو از قطب‌های تجاری و صنعتی در منطقه غرب آسیا به حساب می‌آیند.

وی افزود: این شهرها دارای ظرفیت‌های بی‌نظیری برای همکاری با ایران هستند. بازار پاکستان و به ویژه شهر کراچی به‌عنوان تجاری‌ترین شهر پاکستان، بازار بسیار جذاب و پرسودی در همسایگی ایران است.

معاون بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: با وجود جمعیت بالای این کشور این بازار برای سال‌ها مورد غفلت واقع شده است و سیاست‌های ایران به نحو شایسته، فضای تجاری دو کشور را مدیریت نکرده است.

کرباسی بیان کرد: تجار پاکستانی علاقه‌مند به تجارت با ایران هستند؛ اما فشارهای سیاسی و ترس از تحریم‌ها از جانب دیگر کشورها، موانعی را ایجاد کرده است. برخی مسایل منجر شده است در سال‌های اخیر پاکستان و هند تجارت غیرمستقیم با ایران داشته باشند و از طریق کشور سوم با ما به تبادل تجاری بپردازند.

به گفته وی این مسئله منجر به افزایش بی‌دلیل هزینه‌ها و کاهش توان رقابتی کالاهای ایرانی شده است.

معاون بین‌الملل اتاق ایران، نقش چابهار را در مراوادات تجاری با دو کشور پاکستان و هند بسیار مهم توصیف کرد و خواستاری پیگیری تعهدات هند در توسعه بندر چابهار از سوی مسئولان ایرانی شد.

کد خبر: 16201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =