به گزارش آتیه آنلاین به نقل از تسنیم، شیوع ویروس کرونا بسیاری از عادتهای کتابخوانی مردم جهان را تغییر داد. استفاده از امکانات نشر الکترونیک در یک سال گذشته و پس از شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، رشد فزایندهای داشت. در ایران نیز این آمارها قابل توجه است؛ آن هم برای نشری که به فعالیت به صورت سنتی عادت کرده و کمتر به سراغ استفاده از تکنولوژی و شیوههای نوین حرکت کرده است.
در شرایطی که نشر ایران عادت به فروش حضوری داشت، شیوع کرونا و تعطیلیهای گاه و بیگاه کتابفروشیها و کسب و کارهای دیگر، سبب شد که برخی از ناشران از امکانات نشر الکترونیک برای کاهش میزان ضرر و زیانهای خود بهره ببرند. در این میان، ناشرانی که یک قدم جلوتر بوده و پیش از این، سعی کردهاند با پوستاندازی از امکانات جدید بهره برده و ویترین خود را متنوعتر کنند، موفقتر ظاهر شدند.
انتشارات سوره مهر از جمله این ناشران است که حرکت به سمت تولید کتابهای الکترونیک و صوتی را از چند سال پیش آغاز کرد. امین نادری، مدیر بخش سوره مهر الکترونیک، در رابطه با تجربه این واحد در ایام کرونا میگوید که با بهرهگیری از روشهای جدید مانند برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در ایام هفته دفاع مقدس، میزان فروش کتاب این انتشارات و دیگر ناشرانی که عرضه کتابهای آنها در سایت سوره مهر تعریف شده بود، در مقایسه با سال گذشته ۱۰ برابر رشد داشته است.
او با اشاره به اقدامات انجام شده در این واحد در سال جاری گفت: در سال ۹۹، تعداد دو هزار و ۲۴۰ عنوان کتاب الکترونیک در سوره مهر الکترونیک تولید شد. براساس آمار و تعداد عناوین منتشر شده طی سالهای گذشته، سوره مهر الکترونیک روند رو به رشدی را در این زمینه تجربه کرد؛ به طوری که تعداد عناوین منتشر شده در این قالب در سال ۹۸، هزار و ۸۴۵ عنوان، در سال ۹۶ هزار و ۲۵۰ عنوان، در سال ۹۴، ۶۵۵ عنوان و در سال ۹۳ نیز تنها ۵۰ عنوان بوده است.
وی ادامه داد: ما سعی کردیم که عمده محصولات خود را در قالب الکترونیک عرضه کنیم و به این شکل مشکلاتی که در نظام توزیع کتاب وجود دارد، برای مخاطبان خود برطرف کنیم و امکان دسترسی علاقهمندان به محتوای سوره مهر را چه در داخل کشور و چه خارج کشور، تسهیل کنیم تا این امکان برای آنها فراهم باشد که از محتوای مورد علاقه خود استفاده کنند.
مدیر سوره مهر الکترونیک با بیان اینکه در این چند سال تلاش کردیم به وعدههای خود در جهت رشد تولید کتاب الکترونیک عمل کنیم و با بالاترین سرعت حرکت کنیم، اضافه کرد: کتابهای الکترونیک سوره مهر در بسترهای مختلف عرضه شد و همچنین امکان پرداخت ارزی در اپلیکیشن سوره و دیگر اپلیکشنها نیز فراهم شده است.
به گفته وی؛ تولید کتابهای صوتی در سوره مهر نیز روند رو به رشدی را در مقایسه با سال گذشته تجربه کرد؛ به طوری که تعداد کتابهای صوتی سوره مهر تا ابتدای اسفند سال جاری، ۱۸۰ عنوان در گروههای مختلف کودک و نوجوان، ادبیات پایداری، ادبیات انقلاب و ... است. این میزان در سال ۹۸؛ ۱۵۰ عنوان بود.
نادری با اشاره به تأثیر شیوع ویروس کرونا بر میزان استفاده مخاطبان از کتابهای الکترونیک و صوتی گفت: با توجه به شرایطی که ایجاد شد میزان فروش کتاب الکترونیک سوره مهر در سال ۹۹ در مقایسه با سال گذشته، دو برابر افزایش داشته است. فروش کتابهای صوتی سوره مهر در سال جاری نیز در مقایسه با سال گذشته، سه برابر رشد را تجربه کرد.
این کارشناس حوزه نشر الکترونیک ادامه داد: سال ۹۹ علیرغم تلخیهایی که کرونا ایجاد کرد، در زمینه فروش کتابهای الکترونیک و اقبال مردم به سمت خرید کتابهای صوتی رشد فزاینده و چندبرابری را ایجاد کرد. ذائقهسازی برای ترویج مطالعه آثار به صورت الکترونیکی و صوتی در میان مخاطبان ایرانی طی سالهای گذشته به صورت تدریجی رخ میداد، اما شرایط کرونا، به خصوص قرنطینههایی که در روزهای نخست رخ داد و ترس مردم از حضور در مجامع عمومی، باعث جهش جدی در استفاده از این امکانات شد. در پلتفرمهای مختلف و فعال در بازار در این مدت عموماً رشد دو تا سه برابری فروش آثار رخ داد. در انتشارات سوره مهر که از جمله تولیدکنندگان جدی محتوا در بازار کتاب و نشر الکترونیک است نیز این میزان فروش تجربه شد.
مدیر سوره مهر الکترونیک همچنین به تجربههای موفق این نشر در سال جاری اشاره و اضافه کرد: دو اتفاق مهم در سال جاری در سوره مهر رخ داد. برگزاری غرفه مجازی سوره مهر در ایامی که برای ما ثابت شد نمایشگاه کتاب تهران به صورت حضوری برگزار نمیشود، از جمله این تجربههای موفق بود. نمایشگاه دیگری با عنوان «روشنای خاطرهها» را نیز به همراه سه ناشر دیگر در هفته دفاع مقدس برگزار کردیم که با استقبال خوبی همراه شد؛ به طوری که فروش کتاب سوره مهر و دیگر ناشرانی که کتابهایشان در سایت سوره مهر تعریف شده بود، در مقایسه با سال گذشته با ۱۰ برابر رشد همراه بوده است. این میزان بر میانگین فروش انتشارات نیز تأثیر مثبتی گذاشت.
برگزاری تور مجازی و بازدید از این طریق از فروشگاههای سوره مهر در خیابان سمیه و انقلاب، برگزاری جشنواره گوینده شو ۲ به منظور کشف استعدادهای گویندگی از دیگر اقداماتی بود که نادری به آن اشاره کرد.
نظر شما