به گزارش آتیه آنلاین، این روزها شاهد سیر نزولی کیفیت سریال سازی در تلویزیون هستیم، اگرچه در دهه ۶۰ سریالسازی با امکانات کمتری صورت میگرفت، اما آثار فاخر زیادی از آن دهه در خاطرات و قلب مردم باقی مانده است.
تلویزیون در گذشته در ساخت سریالها به قدری قوی بود، که بیننده برای دیدن قسمت بعدی سریال لحظهشماری می کرد اما حالا چند سالی می شود که رسانه ملی در مناسبت های مختلف و یا هر زمانی که تولید تازه ای برای شبکههایش ندارد، دست به دامن سریال های قدیمی می شود. اگرچه بازپخش سریالهای قدیمی برای یک رسانه امری خوشایند نیست، اما این امر همیشه مورد توجه مخاطبان تلویزیون بوده و حالا طرفداران سریالهای قدیمی بیشتر از سریالهای جدید است.
در واقع سریالهای دهه ۹۰ از سریالهای دهه ۸۰ جا ماندهاند؛ چراکه مخاطب تلویزیون از دیدن سریالهای ضعیف خسته شده و ترجیح میدهد که پای سریالهای تکراری بنشیند که حداقل محتوا و کیفیت بهتری دارند. با این حال عده زیادی از مخاطبان هم از تلویزیون گلهمندند که چرا باید یک سریال را چندباره ببینند.
به همین دلیل قرار بود به زودی روند پخش سریال های تکراری متوقف شود، اما این داستان همچنان ادامه دارد و حتی گاهی دیده می شود که سریالی که یک بار از یک شبکه پخش شده بار دیگر از شبکه ای دیگر روی آنتن می رود. روز شنبه پایگاه اطلاعرسانی سیما اعلام کرد که «نظر به استقبال گسترده مخاطبان و درخواستهای پیاپی مردمی، سریال «یوسف پیامبر (ع)» از نهم اسفند ماه روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما میرود»، این در حالی است که این سریال همین چند ماه پیش از شبکه آیفیلم در حال پخش بود.
البته تنها سریال «یوسف پیامبر (ع)» نیست که دچار حلقه تکرار شده و مجموعه «مختارنامه» نیز از دیگر آثار تولید شده در چند سال اخیرست که گرفتار بیماری تکرار در صدا و سیما شده و به گونهای رکورد پخش سریال تکراری را زده است.
این تکرارهای بیهدف آنقدر ادامه پیدا کرده که این سریالها حتی دستمایه شوخی در فضای مجازی شدهاند و با تکرار مداوم و با فاصله زمانی کم در معرض کمتاثیری قرار گرفتهاند، با این حال تلویزیون همچنان بی توجه به هشدارها، درباره کاهش تاثیرگذاری سریالهای تاریخی به واسطه تکرارهای پی در پی در شبکههای تلویزیونی، از سوی کارشناسان و حتی خود مخاطبان، ساخته مرحوم فرجالله سلحشور را با فاصله اندک از بازپخش های قبلی، روی آنتن می برد،آن هم در در این ایام کرونا که مردم بیشتر از همیشه نیازمند برنامههای پر محتوا، سریالهای سرگرمکننده و ارزنده هستند.
روند تکرار حالا در رسانه ملی به یک اپیدمی تبدیل شده، اما صدا و سیما نمیتواند همواره با تکیه بر سریالهای قدیمی که محبوب عده ای هستند نبض مخاطب را در دست نگه دارد و لازم است مدیران تلویزیون کمی بیش از گذشته به مخاطب و نظرات آن توجه کنند و بهدنبال محتوا باشند.
نظر شما