برگزاری نشست مشترک وزرای بهداشت و کار درباره پویش ملی «نه به تصادف»

در نشستی به میزبانی «احمد میدری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با حضور «محمدرضا ظفرقندی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، چگونگی فرآیند برگزاری پویش ملی «نه به تصادف!» و مشکلات اجرایی آن بررسی شد.

به گزارش آتیه آنلاین بهه نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، در این نشست که با هدف کمک به برگزاری هرچه باکیفیت‌تر و موثرتر پویش ملی «نه به تصادف!» برگزار شد، حاضران بر این نکته تاکید کردند که پویش «نه به تصادف!» باید به سوی هر چه بیشتر مردمی‌شدن، جهت داده شود، انجمن‌های مردمی حوزه تصادفات فعال شوند و انجمن‌هایی از آسیب‌دیدگان تصادف تشکیل و تقویت شود.

در ابتدای این نشست، «حسین‌کرمانپور» معاون اجرایی پویش، گزارش مختصری از وضعیت کنونی پویش و اقداماتی که تاکنون انجام شده است ارائه کرد.

وزیر کار نیز ضمن تاکید بر تداوم این پویش تا رسیدن به نتایج مطلوب گفت: پیشنهاد می‌کنم موضوع پویش «نه به تصادف!» به ‌عنوان یک مطالبه عمومی در ادامه مسیر، تقویت شود و توسعه پیدا کند و به «نه به آلودگی!» برسد.

او در ادامه بیان کرد: دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی سه ضلع مهم در چنین پویش‌هایی هستند؛ در چنین زمینه‌هایی بخش دولتی معمولاً بعد از مدتی به دلیل تعدد وظایف و بوروکراسی‌های مرسوم و سایر موارد، خسته می‌شود یا توان ادامه دارند. در بخش مدنی پویش‌ها نیز مردم‌نهادها، انجمن‌های داوطلبانه و رسانه‌ها قرار دارند و منظور از بخش خصوصی، کسانی است که از این کمپین منتفع می‌شوند. مثلاً برخی شرکت‌ها و کارخانه‌ها؛ مثلاً در «پویش نه تصادف!» به هر حال کسانی که تجهیزات ایمنی خودرو تولید می‌کنند یا مثلا کلاه‌کاسکت، کمربند ایمنی، ایربگ، صندلی کودک و نظایر آن تولید می‌کنند نفع اقتصادی می‌برند و بهتر است این تولیدکننده‌ها یا شرکت‌ها هم به‌عنوان حامی این پویش، جذب شوند و مشارکت داشته باشند.

میدری با تاکید بر اهمیت اساسی نقش رسانه‌ها در معرفی و موفقیت یک پویش، افزود: رسانه‌ها هم باید از نظر مالی تامین شوند، حتی به صورت حداقلی، تا بتوانند با انرژی کامل در چنین پویش‌هایی حضور داشته باشند. بنابراین بهتر است ما به دنبال جلب مشارکت همه این ضلع‌ها، یعنی بخش دولت، بخش مدنی و بخش خصوصی باشیم اما این حرکت باید به یک پویش اجتماعی تبدیل شود که منوط به حضور دولت نباشد.

وی اضافه کرد: ما باید به دنبال ایجاد یک هسته دائمی برای تداوم چنین کارهایی باشیم؛ بنابراین ما باید به دنبال یافتن و هماهنگی شرکای اجتماعی در این پویش باشیم؛ یعنی موضوعاتی مثل «نه به تصادف!» یا «نه به آلودگی!» را به مطالبه‌ای عمومی تبدیل کنیم. ما اکنون با خلا جامعه مدنی هستیم و این موضوع همراهی و جلب مشارکت‌های مردمی را در چنین پویش‌هایی با مشکل مواجه کرده است. اما نکته مهم‌تر این است که ما در دولت «سیاست اجتماعی» نداریم باید به دنبال هسته‌ای باشیم که بتواند در دولت این «سیاست اجتماعی» را بررسی، مشخص و مدون کند.

لزوم تدوین قوانین بازدارنده در موضوع تصادفات

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در قسمتی از این نشست، ضمن تاکید بر لزوم تدوین قوانین بازدارنده و اعمال قانون در موضوع تصادفات، گفت: ما برای تاثیرگذاری پویش «نه به تصادف!» باید آن را وارد عرصه‌های مدنی کنیم؛ در واقع شکل‌گیری مطالبه‌گری و مطالبه عمومی افکار عمومی و بخش مدنی است که می‌تواند علاوه بر فرهنگ‌سازی در حوزه ترافیکی و رانندگی و رعایت قوانین توسط مردم، فشارهایی را برای انجام برخی اصلاحات در حوزه حمل و نقل ایجاد کند و مثلاً خودروسازها را مجبور به تولید خودروهای امن‌تر کند یا به اصلاح زیرساخت‌های حمل و نقل توسط نهادهای متولی منجر شود.

در این نشست، همچنین «بیژن رمضانی» مدیرکل روابط عمومی وزارت کار، «فتاح‌زاده» دبیر بخش رسانه‌ها مطبوعات پویش، «علی زارعان» دبیر کمیته تولید محتوا و «افشین داورپناه» دبیر کمیته برنامه‌ریزی و مشاور فرهنگی پویش حضور داشتند و گزارش‌هایی درباره بخش‌های گوناگون پویش ارائه کردند.

کد خبر: 78665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =