طراحی و ارائه بسته‌های حمایتی سازمان تامین‌اجتماعی به بنگاه‌های تولیدی کشور

تسهیل و سرعت در خدمات از طریق برونسپاری خدمات و هوشمندسازی اداری و اصلاح و تنظیم رویه ها و فرایندها با هدف بهبود فضای کسب و کار از مهمترین اقدامات معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در سالجاری است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، حمایت از بیکاران و توانمند سازی و صیانت از گروه هدف در طول دوره بیکاری از مهمترین اقدامات معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در سال جاری است. تعداد کل مقرری بگیران بیمه بیکاری در سال های  ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۶ با ۱۳ درصد رشد روند صعودی داشته است.
تشدید مخاطرات اقتصادی از سوی دیگر و تقارن این رخدادها با بیماری کرونا در اواخر سال ۱۳۹۸ منجر به آن شد که بخش قابل توجه ای از بنگاه های تولیدی اقدام به تعدیل نیرو کرده  و سازمان تامین اجتماعی بر اساس تکالیف مقرر در قانون بیمه بیکاری، بمنظور توانمند سازی نیروی کار اقدام به پرداخت مقرری بیمه بیکاری کرد تا دغدغه مالی، روحی و روانی نیروی کار از مشکلات مادی را مرتفع کند.
میزان مصارف صندوق بیمه بیکاری در پایان سال ۱۳۹۸ به عدد ۶۶۲‌/۷۲ میلیارد ریال رسیده که شاخص کسری صندوق نسبت به مشابه سال گذشته با ۲۰۰ درصد رشد همراه بوده است. مجموع ۴۵،۱۱۰،۶۹۶ میلیون ریال تا پایان آبان¬ماه  جهت مقرری بگیران بیمه بیکاری پرداخت شده و همچنین ارائه خدمات ماهانه بطور متوسط به بیش از ۲۰۰ هزار مقرری بگیر بیمه بیکاری انجام شده است.
از دیگر اقدامات مهم معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در سالجاری می توان به بازنشستگی همسران و فرزندان معظم شهداء در راستای مفاد بند خ ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه، صدور ۷۸۸ هزار و ۷۴۹ سند تعهد کوتاه مدت تا پایان آذر ماه سالجاری و پرداخت ۱۲،۶۰۸،۴۱۶ میلیون ریال به بیمه شدگان و مستمری بگیران، افزایش تعرفه های اروتز و پروتز (افزایش ۱۰ برابری تعرفه یک دست دندان کامل، ۸ برابر شدن تعرفه عینک طبی و افزایش تعرفه سایر اقلام بطور متوسط به میزان ۱۰ برابر) واضافه شدن اقلامی نظیر تشک مواج، کپسول اکسیژن، پروتز کره چشم، لنز داخل چشم به جدول وسایل کمک پزشکی اشاره کرد.
اجرای طرح مشوق بیمه ای سهم کارفرما جهت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی(ماده ۷۱ برنامه ششم)، اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی با هدف حمایت از مهارت آموزان و کمک به توسعه کارفرما از دیگر فعالیت های معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی است که به منظور کمک به ایجاد اشتغال پایدار و حمایت از توسعه کارآفرینی انجام شده است.
سازمان تامین اجتماعی برای اصلاح و تنظیم رویه ها و فرآیندها با هدف تسهیل و بهبود فضای کسب و کار اقدامات موثری انجام داده است که در این راستا  این سازمان در راستای افزایش تاب آوری بنگاه های تولیدی، صنعتی و خدماتی کشور و مقابله با تکانه های وارده بر اقتصاد  اقدام به طراحی بسته های حمایت از پیشرانان حوزه تولید کشور کرد.
تمدید اجرای تصویب نامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مبنی بر بازرسی از دفاتر قانونی کارفرمایان بخش خصوصی صرفاً در آخرین سال مالی با لحاظ مستثنیات آن، تداوم اجرای بخشنامه ۱۷ بندی مقام عالی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با موضوع بسته حمایتی سازمان تامین اجتماعی در راستای رونق تولید در سال ۹۸ و تداوم آن در سال ۹۹، محاسبه حق بیمه قرارداد پیمان طبق ماده (۴۱) قانون تامین اجتماعی منحصراً بر اساس آخرین صورت وضعیت قطعی پیمانکار در قراردادهای طرحهای عمرانی و ممانعت از محاسبه جرائم تاخیر پرداخت حق بیمه، ایجاد تسهیلات جهت قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی و عدم اعمال ضریب حق بیمه در این قراردادها، ابلاغ بخشنامه مربوط به صدور مفاصا حساب قراردادهای منعقده حوزه فناوری اطلاعات بدون اعمال هرگونه ضریب حق بیمه و براساس لیست‌های ارسالی و بازرسی دفاتر قانونی، عدم اعمال ضریب در قرارداد های پیمانکاری بنگاه های تولیدی فنی و صنعتی براساس لیست و بازرسی از جمله اقدامات سازمان تامین اجتماعی در حمایت از تولید است.
تهیه بسته حمایت و پشتیبانی از مشاغل رسمی، بنگاه های تولیدی، کارفرمایان و کارگران در مقابله با ویروس کرونا از دیگر فعالیت های این سازمان در سال جاری است. در اجرای تصمیمات متخذه در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت  ، سازمان تامین اجتماعی در راستای حمایت از نیروی کار و پشتیبانی از بنگاه های تولیدی، فنی و خدماتی در مواجهه با همه گیری بیماری کرونا، نسبت به «امهال حق بیمه سهم کارفرمایی» اسفند ماه سال ۱۳۹۸، فروردین و اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ برای فعالیت کارگاه‌های مشمول عناوین چهارده گانه اقدام کرد.
امهال حق بیمه سهم کارفرما (۲۰ درصد) بدون اخذ جریمه، پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری به مبتلایان به بیماری کرونا و احتساب دوره مزبور بعنوان سابقه پرداخت حق بیمه، پرداخت کمک هزینه کفن و دفن به فوت شدگان ناشی از بیماری کرونا، برقراری مستمری برای بازماندگان بیمه شدگان فوت شده بر اثر بیماری کرونا، عدم قطعیت مطالبات سازمان ناشی از توقف و تعلیق فعالیت (تشخیص مطالبات رسیدگی به اعتراضات کارفرمایان)، توقف و تعلیق اقدامات مطالباتی سازمان از اسفند ۹۸ لغایت اردیبهشت ۹۹، تسهیل در تمدید اعتبار دفاتر درمانی بیمه شدگان، افزایش مهلت های مربوط به فرآیند انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه بهمن ماه ۱۳۹۸ لغایت اردیبهشت ماه ۹۹ بیمه شدگان (صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه بطور اختیاری، بیمه شدگان توافقی فعال انفرادی و... و.)، موافقت با تداوم بیمه پردازی کارگران ساختمانی که کارت مهارت فنی آنان در بازه زمانی اسفند ۱۳۹۸ لغایت اردیبهشت ۱۳۹۹ منقضی شده است، حمایت از کارفرمایان، اشتغال و تولید با تقسیط بدهی‌های معوقه در صورت ارائه درخواست و تسهیل شرایط معافیت از معاینات  پزشکی اولیه متقاضیان بیمه با ماهیت غیر اجباری از اقدامات سازمان تامین اجتماعی در ایام کرونا است.
همچنین، این سازمان در ایام شیوع کرونا نسبت به لغو فرآیند معاینات پزشکی بدو بیمه پردازی برای متقاضیان انعقاد قرارداد بیمه با ماهیت غیر اجباری از جمله بیمه شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه به طور اختیاری، رانندگان، کارگران ساختمانی و ...، توقف انجام بازرسی از کارگاه ها بجز در موارد خاص و همچنین تعلیق بازرسی بیمه بیکاری، احراز اشتغال قالیبافان، کارگران ساختمانی و...، حذف انجام معاینات پزشکی در بدو قرارداد بیمه شدگان خاص، ارائه خدمات به فرزندان ذکور بیمه شدگان و مستمری بگیران با ارائه کارت دانشجویی دارای اعتبار یا برنامه هفتگی و زمانبندی آموزشی در ترم دوم سال تحصیلی ۱۳۹۹‌-۱۳۹۸ بجای گواهی اشتغال به تحصیل، اخذ صورت مزد و حقوق افراد شاغل در اجرای پروژه های مربوط به پیمانکاران طرح های عمرانی بدون مراجعه مقاطعه‌کار به شعب سازمان، لغو جلسات هیاتهای بدوی و تجدیدنظر تشخیص مطالبات و رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی با هدف جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و مساعدت با بیمه شدگان قالی باف در جهت تداوم بیمه پردازی در مواقعی که خارج از مهلت نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام  کرده است.
گسترش تامین اجتماعی فراگیر از اهداف مهم معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در سال ۹۹ بوده است که در این بخش در راستای ایجاد بستر لازم جهت جلب مشارکت اقشار مختلف جامعه که فاقد رابطه استخدامی و مزد بگیری با مؤسسات وکارگاه¬های مشمول قانون تأمین اجتماعی هستند، بسته های سیاستی مناسب بیمه ای را همسو با ملحوظ نظر داشتن تغییر بطئی ماهیت شغلی بازار کار ایجاد کرده و به گروه های مختلفی تسری داده است.
گسترش پوشش بیمه ای به اعضاء شرکت خدمات خودرو رفاه ایرانیان، اعضاء سازمان نظام مهندسی معدن، اعضا نظام مهندسی ساختمان، بیمه وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه، کسب و کارهای مجازی و بیمه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی در حوزه تامین اجتماعی فراگیر انجام شده است.
گفتمان و تعامل با مخاطبان سازمان تامین اجتماعی از مهمترین اقدامات مهم این سازمان است  که همواره بر آن از سوی مدیران این سازمان تاکید می شود.
انعقاد تفاهم نامه با وزارتخانه ها و مراجع ذیمدخل کشور پیرامون حق‌بیمه «قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی منعقده فیمابین دانشگاهها، مراکز علمی، آموزشی و نیز قراردادهای منعقده موسسات و شرکت‌های دانش بنیان و قراردادهای انفورماتیک شرکت های فن آوری اطلاعات و ارتباطات با موضوع عدم اعمال ضریب حق بیمه قرارداد، انعقاد تفاهم‌نامه با جامعه حسابداران رسمی ایران جهت تسهیل و تسریع در امور بازرسی دفاتر قانونی و جلب رضایت کارفرمایان، انعقاد تفاهم نامه با سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در خصوص تبیین عوارض مشمول کسر حق بیمه و ایجاد وحدت رویه فی مابین واحدهای اجرایی سازمان و مراجع صدور پروانه، انعقاد توافق نامه سازمان با وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص اسناد خزانه، انعقاد تفاهم نامه با سازمان اوقاف و امور خیریه درخصوص نحوه بیمه پردازی خادمین مساجد وساماندهی و مساعدت در بازنشستگی آتش نشانان در حوزه تقویت گفتمان و تعامل با مخاطبان انجام شده است.
تسهیل و سرعت در خدمات از طریق برونسپاری خدمات و هوشمند سازی اداری و استقرار نظام الکترونیک از دیگر اقدامات قابل توجه معاونت بیمه ای سازمان تامن اجتماعی است که در این بخش تلاش شده خدمات غیر حضوری در بستر فضای مجازی ارائه شود.
در خواست و تامین اعتبار دفترچه های درمانی بصورت غیرحضوری، اجرای طرح ۳۰۷۰، راه اندازی سامانه ارسال پیامک به کارگران ساختمانی در خصوص اعلام اتمام اعتبار کارت مهارت فنی، ارسال پیامک ماهانه میزان کارکرد، دستمزد و شغل به بیمه شدگان، ساخت سامانه مشترک بیمه بیکاری (سابک) با همکاری وزارت متبوع و اجرا آن در ۹ اداره کل کشور تا تیرماه ۱۳۹۹، ساخت و استقرار سامانه متمرکز مستمری در کل کشور، توسعه طرح آرشیو پرونده الکترونیک در ۸۰ درصد شعب سراسر کشور، متمرکز نمودن سیستم تعهدات کوتاه مدت و بیمه بیکاری در کل کشور، پیاده سازی طرح نامنویسی متمرکز کارگاه و پیمان، ابلاغ مفاصاحساب به واگذارنده و پیمانکار، اخذ غیرحضوری تعهد نامه و حذف ابلاغ غیر الکترونیک، امکان مشاهده جزئیات محاسبات و گردش حساب بدهی ها، اخذ الکترونیکی درخواست و صدور هوشمند و ابلاغ مفاصاحساب، امکان ثبت درخواست توسط شاغلین فاقد سابقه پرداخت حق بیمه و امکان مشاهده و اعتراض به گزارشات بازرسی کارگاهی در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان، امکان تقسیط غیرحضوری و نظام¬مند بدهی‌ها، ارتقاء سامانه دریافت لیست و ارائه میز کار و امکانات کنترلی به کارفرما برای اصلاح لیست قبل از ارسال، امکان پرداخت برخط بدهی ها و احتساب آنی واریزی در حساب کارفرما و ارائه سرویس نامنویسی غیرحضوری بیمه شده اصلی با درخواست کارفرما (بیش از ۳۶۰ هزار مورد به صورت غیرحضوری توسط کارفرمایان ذیربط نامنویسی شده اند) از خدمات سازمان تامین اجتماعی در راستانی استقرار نظام الکترونیک است.
ارائه سرویس نامنویسی غیرحضوری افراد تبعی بیمه شدگان و مستمری بگیران (از تاریخ اجرای نرم افزار مربوطه تاکنون بیش از ۲۷۰۰۰ نفر نامنویسی تبعی توسط بیمه شده اصلی انجام گردیده است)، استقرار طرح جامع بازرسی کارگاهی الکترونیکی و توسعه بازرسی کشفی، اجرای سیستم جامع کمیسیونهای پزشکی، راه اندازی سیستم ارسال پیامکی آرا، قرارهای صادره و دعوت‌نامه از طریق وب سرویس برای دستیابی به اهداف دولت الکترونیک، سیستم کنترل دستمزد مشمول کسر حق بیمه جهت بیمه شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد و اختیاری، اجرای آزمایشی سیستم حساب انفرادی متمرکز و حذف درخواست و اعلام سوابق مابین شعب، بررسی ازدواج و متارکه فرزند اناث به صورت دریافت دیتا از سازمان ثبت احوال کشور، تجمیع کلیه سامانه های قبلی حوزه تعهدات بلندمدت ازقبیل سبا و پرتال متمرکز پرداخت مستمری، امکان اخذ درخواست بهره مندی از مستمری در کلیه شعب سراسر کشور، ارائه درخواست بازنشستگی عادی، استعلام وضعیت دریافت مستمری و  ثبت شماره حساب بانکی بصورت غیر حضوری، واگذاری انجام  امور مرتبط با اجرای ماده ۹۰ قانون تامین اجتماعی به کارگزاری¬های رسمی سازمان جهت تسریع در ارائه خدمات و برونسپاری انجام فرایند رسیدگی (مقوّمی) به اسناد پزشکی خسارت متفرقه به کارگزاری‌های رسمی جهت تسریع در ارائه خدمات از دیگر اقدامات این سازمان برای توسعه خدمات الکترونیک است.
تجمیع، تنقیح، روانسازی و تلخیص ضوابط، بخشنامه‌ها و دستورالعمل ها با هدف شفاف سازی اطلاعات و پاسخگویی از دیگر اقدامات مهم معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی است که می توان به برخی از آنها از جمله صدور بخشنامه تلخیص، تجمیع و تنقیح ابلاغ احکام و اوراق مطالباتی،  تنقیح بخشنامه پیمانکاران و ساخت نرم افزار پایگاه متمرکز مفاصا حساب، تنقیح، تلخیص و تجمیع بخشنامه‌های حوزه اجرائیات و بازرسی کارگاه‌ها، تهیه و تدوین بخشنامه تنقیح و تلخیص بازرسی دفاتر قانونی، تلخیص بخشنامه‌ها حق بیمه کارفرمایی کارگران ساختمانی، تلخیص بخشنامه‌ها رانندگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر، تهیه و تنظیم بخشنامه جدید بازرسی کارگاهی، تهیه و تدوین شیوه نامه همپوشانی بیمه درمان،  تهیه و تدوین بخشنامه تنقیح و تلخیص بیمه های اختیاری، تهیه و تدوین شیوه نامه همپوشانی بیمه درمان فیمابین سازمان های بیمه گر پایه،  صدور بخشنامه پرداخت حق بیمه بصورت کسری از ماه و تنقیح و تلخیص آیین نامه اجرایی هیات های تشخیص مطالبات با حضور فعال نمایندگان قوه قضائیه مجامع  کارفرمایی و کارگری اشاره کرد.

کد خبر: 7835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =