۲۰ طرح تحولی سازمان تأمین اجتماعی در دوره مدیریتی جدید

«مصطفی سالاری» مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ضمن اعطای احکام مدیران طرح‌های تحولی سازمان تأمین اجتماعی، ۲۰ طرح تحولی دوره مدیریتی جدید را تشریح و بر لزوم اجرای دقیق این طرح‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن تأکید کرد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، سالاری در نشستی با حضور جمعی از معاونان و مدیران این سازمان گفت: طرح‌های تحولی فراتر از رویه‌های معمول و با استفاده از خرد جمعی تعریف شده و با مدیریت صحیح و تحمل سختی‌ها و دشواری‌ها می‌توان همه این طرح‌ها را محقق کرد. روزی که این ۲۰ طرح با موفقیت اجرا شود، تأمین اجتماعی یک سازمان بسیار متفاوت از امروز خواهد بود.

وی افزود: سازمان تأمین اجتماعی مانند هر مجموعه دیگر، دارای ساختار معمول و متداولی است که بر اساس آن هر واحد شرح وظایف مشخصی دارد. اما در برهه‌ها مختلف می‌توان اولویت‌هایی را تعیین کرد که فراتر از روال معمول به صورت خاص و پروژهای دنبال شود و هدف از طرح‌های بیست‌گانه سازمان تأمین اجتماعی نیز ایجاد همین تحول است.

وی با تشریح نحوه تقسیم طرح‌ها میان واحدهای مختلف سازمان گفت: جزئیات این طرح‌ها با همراهی مدیران هر طرح تعیین شده که البته ممکن است در فرآیند اجرا نیازمند جرح و تعدیل‌ها و اصلاحاتی باشد. درباره زمانبندی این طرح‌ها نیز تأکید ما این است که تا حد امکان زمانبندی به صورت فشرده و کوتاه‌مدت در نظر گرفته شود تا تحولات مورد نظر سازمان در کمترین زمان ممکن محقق شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر اجرای دقیق برنامه‌ها و هماهنگی کامل مدیران با دبیرخانه و مدیریت هماهنگی طرح‌ها بیان کرد: روزی که این ۲۰ طرح با موفقیت در سازمان اجرا شود، تأمین اجتماعی یک سازمان بسیار متفاوت از امروز خواهد بود. اگر ما بخواهیم 20 طرح مهم و تحول‌آفرین طراحی کنیم، خرد جمعی سازمان نشان می‌دهد که این طرح‌ها عبارت از همین مواردی است که می‌خواهیم اجرا کنیم. برخی از طرح‌های مذکور مانند «اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده» یا «رسیدگی الکترونیکی به اسناد پزشکی» مواردی است که در چند دهه گذشته در اهداف و برنامه‌های کلان کشور مطرح شده و آثار آن‌ها نه تنها بر سازمان، بلکه بر کل نظام حکمرانی ما مترتب خواهد شد.

او همچنین «اصلاح ساختار مدیریت درمان سازمان تأمین اجتماعی» را مورد سوم از طرح‌های بیست‌گانه سازمان برشمرد و تأکید کرد: نخستین اقدام ما در این طرح، این است که اسناد پزشکی مراکز درمان مستقیم خود را به صورت الکترونیکی رسیدگی کنیم و بودجه مراکز درمانی را بر اساس این رسیدگی به مدیریت درمان هر استان تخصیص دهیم.

سالاری اضافه کرد: باید ببینیم مراکز درمانی که با کنترل مصارف مبالغی را ذخیره می‌کنند، چگونه از این مبالغ بهره‌مند می‌شوند و این بهره‌مندی را چطور و در چه جهتی هزینه می‌کنند. علاوه بر این باید بستر را طوری فراهم کنیم که بخشی از نظارت بر مراکز درمانیِ مستقیم سازمان، به هلدینگ‌های درمانی واگذار شود؛ زیرا با اجرای این طرح‌ها ماهیت هلدینگی آن‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد و از این جهت می‌توانند بازوی اجرایی مدیریت درمان باشند.

وی با اشاره به طرح «بیمه متمرکز و یکپارچه‌سازی شعب بیمه‌ای» تأکید کرد: این طرح از جهت دسترسی متمرکز به داده‌ها حائز اهمیت است. در حال حاضر هر کدام از شعب ما سرورهای مستقلی دارند که اطلاعات در آنجا ذخیره می‌شود و این موضوع سازمان را برای تصمیم‌گیری و مدیریت اطلاعات و اعمال اصلاحات و تغییرات دچار چالش می‌کند.

«خدمات بیمه‌ای فضای کسب و کار» طرح دیگری است که سالاری در ارتباط با آن گفت: این طرح درواقع مطالبه کارآفرینان از سازمان تأمین اجتماعی است. برخی اقدامات ما بدون آنکه هزینه‌ای برای سازمان داشته باشد می‌تواند رضایتمندی مخاطبان و شرکای اجتماعی ما را افزایش دهد. ارائه خدمات الکترونیکی و غیرحضوری و با کمترین دخالت انسانی از این قبیل است که پیشتر با مقررات‌زدایی در این راستا اقدام شد و لازم است که در این طرح با ساماندهی بازرسی دفاتر و بازرسی کارگاهی تکمیل شود.

او در ادامه «سازماندهی بیمه‌ای کسب‌وکارهای نوین» را طرح مهم دیگری برشمرد و افزود: مشاغل نوین اقتضا می‌کند که ما نیز مواجه‌های نوین در امور بیمه‌ای داشته باشیم و ضوابط و بخشنامه‌های بیمه‌ای جدیدی طراحی کنیم. برآوردها نشان می‌دهد که بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر از افراد مشغول در این پلتفرم‌ها بدون هرگونه بیمه اجتماعی هستند. ورود به این حوزه‌ها می‌تواند چتر بیمه‌ای را در کشور توسعه داده و خدمات جدیدی به مردم ارائه کند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از «تحول دیجیتال و هوشمندسازی خدمات بیمه‌ای» به عنوان هفتمین مورد از طرح‌ها بیست‌گانه نام برد و افزود: این طرح را می‌توان دنباله طرح 3070 در دوره گذشته قلمداد کرد، اما توجه داشته باشیم که هر خدمتی در این قالب عرضه می‌شود را الزاماً به طور کامل غیرحضوری کنیم؛ زیرا اگر حتی گامی از فرآیند یک خدمت حضوری باقی بماند کار ما ناقص خواهد بود و در طرح حاضر لازم است که این موارد اصلاح شود.

«مدیریت تعهدات بیمه‌ای» هشتمین طرح سازمان تامین اجتماعی است که سالاری درباره آن گفت: در این طرح باید تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت سازمان را ساماندهی کنیم تا هم آسانتر در دسترس مردم قرار بگیرند و هم مدیریت هزینه در اجرای آن‌ها لحاظ شود. در این جهت باید از انحرافات در برخی تعهدات جلوگیری کنیم و معافیت‌های بیمه‌ای را سامان دهیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ارتباط با طرح «ارتقای مدیریت وصول منابع» توضیح داد: بخشی از چالش‌های منابع سازمان به شرایط اقتصاد کشور و نوسانات اقتصادی مربوط می‌شود، اما محدود به این موضوع نیست. به عنوان مثال دستمزد مقطوع موردی است که می‌توانیم در آن بازنگری کنیم یا مثلاً پوشش‌های بیمه‌ای را گسترش دهیم. از طرفی بازه میان رسیدگی و قطعی کردن مطالبات و اجرا و وصول آنها بسیار طولانی است که ساماندهی این موضوعات می‌تواند به سازمان کمک کند.

او همچنین درباره دهمین طرح تحولی سازمان با عنوان «سازماندهی مشاغل سخت‌وزیان‌آور و اصلاح عناوین شغلی» گفت: یکی از مهمترین طرح‌های بیست‌گانه، اصلاح عناوین شغلی است که باید جلسات آن به طور مرتب برگزار و موضوع با جدیت دنبال شود. سازمان تأمین اجتماعی به دنبال تضییع حقوق کسانی که استحقاق این شرایط را دارند نیست، اما با اجرای این طرح انحرافات موجود، اصلاح و حقوق بسیاری از بیمه‌شدگان استیفا می‌شود.

سالاری با اشاره به طرح «هوشمندسازی و ارتقای بهره‌وری بازرسی دفاتر قانونی» اضافه کرد: در این طرح باید به سمت الکترونیکی کردن و استفاده از هوش مصنوعی و داده‌هایی که تا امروز در دسترس نبوده حرکت کنیم. تسهیل و تسریع رسیدگی به دفاتر میتواند رضایتمندی صاحبان کارگاه‌ها را افزایش دهد و زحماتی که بعضاً در فرآیند فعلی رسیدگی‌ها وجود دارد را از دوش آن‌ها بردارد.

وی در ادامه در ارتباط با دوازدهمین طرح تحولی سازمان با عنوان «چشم‌انداز تأمین اجتماعی نوین» بیان کرد: در این طرح قرار است شاکله و ساختار و اهداف بلندمدت تأمین اجتماعی را با توجه به اهداف نوین سازمان بازتعریف کنیم و یک تحول اساسی را در راستای تأمین آینده سازمان رقم بزنیم.

وی با اشاره به سیزدهمین طرح تحولی سازمان تأمین اجتماعی توضیح داد: «ضابطه استعدادیابی و شناسایی و جذب نخبگان» طرح مهم دیگری است که در دستور کار سازمان قرار گرفته است. می‌توانیم بهترین استعدادهای کشور را شناسایی و جذب کنیم. این سازمان نسبت به مجموعه‌های دیگر از شرایط خوبی برای جذب نخبگان برخوردار است و از این جهت دعوت ما از استعدادهای برتر احتمالاً با اقبال مواجه خواهد شد. بنابراین باید در کل سازمان اعم از ستاد مرکز و استان‌ها و شستا و بانک رفاه و شرکت‌های زیرمجموعه به سمتی حرکت کنیم که از میان نخبگان مستعدترین‌ها را در یک فرآیند حرفه‌ای جذب کنیم.

سالاری درخصوص طرح بعدی با عنوان «ساماندهی و اصلاح روند انتصابات» گفت: مدیران باید در قالب یک فرآیند مشخص منصوب شوند و اگر چنین باشد آن مدیر مدیون سازمان تامین اجتماعی است نه اشخاص. از طرفی این فرآیند در دیگران هم انگیزه ایجاد می‌کند و مشخص می‌شود که افراد با کار بهتر می‌توانند رشد کنند. بنابراین در این طرح، هر اصلاحی لازم است باید انجام شود تا مدیران به صورت فرآیندی و نه شخصی انتخاب شوند.

وی با اشاره به پانزدهمین طرح تحولی سازمان با عنوان «پرداخت مبتنی بر عملکرد و بهبود پرداخت به کارکنان» بیان کرد: موضوع فوق‌العاده ویژه کارکنان و ترمیم حقوق و سقف پِرکِیس پزشکان مواردی بود که در همین مدت کوتاه در معاونت منابع انسانی پیگیری و ساماندهی شد و انتظار می‌رود که پرداخت مزایای انگیزشی مبتنی بر عملکرد کارکنان نیز به‌زودی اجرا شود؛ چه باید میان کارمند دلسوز تلاشگر و افراد عادی تفاوت وجود داشته باشد و این می‌تواند از بسیاری از انحرافات جلوگیری کند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره طرح «رضایتمندی مبتنی بر نظارت مردمی و ارتقای نظام پاسخگویی» گفت: اینکه مرکز پاسخگویی و ارتباطات مردمی سازمان تامین اجتماعی قوی‌تر عمل کند برای ما حائز اهمیت است و لازم است که این مرکز با آخرین تغییرات و تجهیزات روز دنیا بروزرسانی شود. این مرکز باید به بسیاری از سامانه‌های دیگر متصل باشد و اپراتور ما بتواند با دریافت برخط داده‌ها به مخاطبان توضیح کامل و کافی ارائه کند.

«نظام یکپارچه مالی_تعهدی» هفدهمین طرح تحولی سازمان است که مدیرعامل سازمان در ارتباط با آن توضیح داد: در ارائه اطلاعات به معاونت برنامه‌ریزی از سوی واحدها نباید هیچ مقاومتی وجود داشته باشد تا این یکپارچگی بدون محدودیت اجرا شود و با جدیتی که در معاونت مربوطه وجود دارد انتظار می‌رود که این طرح نیز مانند طرح یکپارچه‌سازی بیمه‌ای به خوبی اجرا شود و حتی مقدمه‌ای برای موفقیت این حوزه باشد.

سالاری همچنین درخصوص طرح «بهره‌وری منابع مالی سازمان» بیان کرد: سازمان تأمین اجتماعی دارایی‌های زیادی دارد، اما در تأمین نقدینگی با مشکلاتی مواجه است و دلیل این مشکلات هم این است که نتوانستیم از دارایی‌های غیرنقدی خود بخوبی استفاده کنیم. املاک، سهام و گردش مالی که در بانک‌ها داریم همگی دارایی سازمان محسوب می‌شوند. سازمان تأمین اجتماعی ماهانه حدود 80 تا 90 هزار میلیارد تومان گردش مالی در بانک‌ها دارد که رسوبات آن سرمایه بزرگ ما است و در شیوه‌های نوین تأمین مالی باید از آن‌ها به خوبی استفاده شود تا مشکلاتی که در نقدینگی داریم مرتفع شود.

سالاری درباره «سرمایه‌گذاری و خروج از بنگاهداری» به عنوان نوزدهمین طرح تحولی سازمان نیز توضیح داد: سازمان تأمین اجتماعی به حکم عقل و بر اساس الزامات قانونی باید از بنگاه‌داری خارج شود؛ چرا که بنگاه‌داری انرژی این سازمان را گرفته و اعتبار ما را مخدوش می‌کند. سازمانی که به بیش از ۴۹ میلیون بیمه‌شده خدمات ارائه می‌کند نباید وقت و انرژی خود را صرف کمبود مواد اولیه شرکت‌ها یا مسائلی از این قبیل کند. سازمان تأمین اجتماعی اگر سهامدار باشد هم سود سهام بهتری دریافت می‌کند و هم وقت و انرژی خود را به کلی صرف ارائه خدمت به بیمه‌شدگان می‌کند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به «ساماندهی شرکت‌ها و املاک» به عنوان بیستمین و آخرین طرح تحولی سازمان بیان کرد: اجرای شفافیت در مدیریت شرکت‌ها و ساماندهی اشتغال از جمله مواردی است که باید در قالب این طرح دنبال شود. اگر از جذب استعدادهای برتر و به‌کارگیری نخبگان سخن می‌گوییم، باید سازِکارهایی طراحی شود که ورود افراد به شرکت‌های زیرمجموعه سازمان بر اساس شایستگی باشد تا کسانی وارد سازمان شوند که بتوانند حرکت از بنگاه‌داری به سوی سهامداری را تسهیل کنند.

سالاری ضمن تأکید بر لزوم تعیین زمانبندی مناسب در اجرای طرح‌های بیست‌گانه، نسبت به تحقق آن‌ها ابراز امیدواری کرد و افزود: شاید کسی تصور کند که اجرای این 20 طرح تحولی آرمانی به نظر برسد، اما واقعیت این است که این طرح‌ها قابل تحقق و اجرا شدنی است. اینطور نیست که چون برنامه‌های بزرگ و مهمی هستند قابلیت اجرا ندارند، بلکه با مدیریت صحیح و تحمل سختی‌ها و دشواری‌ها می‌توان همه آن‌ها را محقق کرد.

کد خبر: 77108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =