ثبت بیش از ۴ میلیون پرونده جاری در سامانه جامع روابط کار

براساس تازه‌ترین داده‌های آماری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا هفتم مهرماه سال ۱۴۰۳ بیش از ۴ میلیون و ۷۳ هزار پرونده در حوزه فعالیت سامانه جامع روابط کار در جریان رسیدگی قرار دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، بخش دیگری از خروجی اطلاعات سامانه مذکور نشان می‌دهد که در حال حاضر بالغ بر ۱۱ میلیون و ۱۴۶ هزار پرونده اجرایی در سامانه جامع روابط کار ثبت و پس از طی مراحل اقدام، تکمیل شده است.

سامانه جامع روابط کار یکی از سامانه‌های مهم داده‌ای وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی در حوزه خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به جامعه هدف شرکای اجتماعی حوزه کار، اشتغال و تولید به‌ویژه در حوزه روابط کار به‌شمار می‌رود. همچنین راه‌اندازی سامانه مذکور و توسعه خدمات آن اقدامی موثر در راستای ارتقای شفافیت، گسترش ارائه خدمات، دسترسی آسان کارگران و کارفرمایان به الزامات حوزه روابط کار و دریافت خدمات الکترونیک محسوب می‌شود.

بخش‌های مختلف سامانه جامع روابط کار

ثبت دادخواست‌ها، بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور، حفاظت فنی و ایمنی، آموزش ایمنی نیروهای کار، بیمه بیکاری، بازرسی کار، ثبت و تأیید و پیگیری قراردادهای کار، بیمه کارگران ساختمانی و طبقه‌بندی مشاغل از زیرمجموعه‌های فعالیت سامانه جامع روابط کار محسوب می‌شوند. به عبارتی بخش قابل توجهی از خدمات موردنیاز شرکای اجتماعی بازار کار در حوزه روابط کار از طریق این سامانه در اختیار گروه‌های مختلف کارگری و کارفرمایی قرار می‌گیرد؛ تسهیل و جامعیت دسترسی به خدمات مرتبط با روابط کار را می‌توان از مهم‌ترین کارکردهای سامانه جامع روابط کار دانست.

سامانه جامع روابط کار مزایای فراوانی برای کارگران و کارفرمایان دارد؛ امکان پیگیری غیرحضوری مطالبات فعالان و شرکای اجتماعی حوزه بازار کار از طریق این سامانه فراهم شده است.

سامانه مذکور چندین زمینه فعالیت را دنبال می‌کند که ثبت شکایات و دادخواست در حوزه اختلافات بین کارگر و کارفرما بدون حضور و به شکل ثبت الکترونیک تا مرحله دریافت آرای صادره از مسیر این سامانه امکانپذیر است. اکنون بخش بزرگی از پرونده‌های شکایات در مراجع تشخیص و هیات‌های حل اختلاف مربوط به قراردادهای کار و قراردادهای سفید امضا است که سامانه مذکور با ثبت قراردادها، امکان کنترل و نظارت بر قراردادهای کار را تسهیل کرده و درصورت اختلاف نظر، امکان ثبت دادخواست را برای طرفین به وجود می‌آورد.

در حال حاضر سامانه جامع روابط کار بیش از ۵۳ فرایند را تحت پوشش دارد؛ همه خدمات موجود در این سامانه به صورت سیستمی و در چارچوب سرویس‌های الکترونیک دراختیار فعالان و شاغلان حوزه کسب و کار قرار می‌گیرد.

«علی‌حسین رعیتی‌فرد» معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشتر در ارتباط با فعالیت‌های سامانه جامع روابط کار با اشاره به اینکه تلاش جهت تحقق ۵۳ فرایند حوزه کار این سامانه در بستر اینترنت صورت گرفته، بیان کرد: اقدامات در راستای توسعه فرایندهای اجرایی سامانه مذکور در حال انجام است.

ثبت بیش از ۴ میلیون پرونده جاری در سامانه جامع روابط کار

شفافیت محصول سامانه جامع روابط کار

اگر ایجاد و ارتقای شفافیت عملکردی در حوزه ارتباطی فعالیت متولیان کسب و کار و تولید را با گروه‌های مختلف مردمی در اولویت بدانیم، رشد و توسعه شفافیت در ارتباط با مناسبات روابط کار، یکی از موضوعاتی است که اهداف سامانه جامع روابط کار پیش‌بینی شده است.

«هادی ابوی» رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در گفت‌وگو با آتیه آنلاین با تأیید تاثیرپذیری بازار کار و تولید از موضوع شفافیت عملکردی و دستیابی به شفافیت به عنوان خروجی سامانه جامع روابط کار، بیان کرد: آغاز به‌کار سامانه‌های ارائه خدمات غیرحضوری نظیر سامانه جامع روابط کار بر تحقق شفافیت تاثیر می‌گذارد؛ در این سامانه‌ها بسیاری از مسائل مهم حوزه کارگری، کارفرمایی و مناسبات و ارتباطات بازار کار و تولید پیش‌بینی، هدف‌گذاری و اجرایی می‌شود. به عبارتی سامانه جامع روابط کار را باید تسهیلگر حوزه روابط کار محسوب کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: کارکرد اثربخش سامانه جامع روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مدت بیش از ۴ سال فعالیت این سامانه مشخص شده است.

پیگیری طبقه‌بندی مشاغل و بیمه بیکاری

موضوعات مرتبط با طبقه‌بندی مشاغل و بیمه بیکاری نیز از طریق سامانه جامع روابط کار دنبال می‌شود؛ در واقع در ارتباط با ثبت دادخواست چنانچه بین کارگر و کارفرما اختلافی رخ دهد هر دو طرف می توانند از این طریق مطالباتشان را پیگیری کنند.

براساس داده‌های آماری بخش قابل توجهی از چالش‌ها و شکایات بین نیروی کار و کارفرما به مسائل اختلافی حوزه اجرای طبقه‌بندی مشاغل و به‌ویژه بیمه بیکاری است؛ هادی ابوی در این ارتباط گفت: در سامانه‌هایی همچون روابط کار که جامعه هدف بزرگی را شامل می شوند، رفع اشکالات در راستای دستیابی به حقوق قانونی کارگران و کارفرمایان از اولویت‌ها است.

گسترش خدمات الکترونیک حوزه کار

ارائه خدمات الکترونیک و توسعه دسترس‌پذیری نیروی کار و کارفرمایان به خدمات متنوع سامانه جامع روابط کار یکی از بارزترین کارکردهای این سامانه محسوب می‌شود؛ به واسطه این مهم، کاهش چالش‌های بین شرکای اجتماعی بازار کار دور از دسترس نیست.

و این مسئله تسهیل حل چالش‌های حوزه روابط کار را به دنبال دارد.

در این راستا تمرکز بر خدمات پرتکرار و با تقاضای بالا و همچنین توسعه مسائل مرتبط با آنها حتماً افزایش رضایتمندی مخاطبان حوزه کار و تولید را از دریافت خدمات سامانه جامع روابط کار به دنبال خواهد داشت.

راه‌های دسترسی به سامانه جامع روابط کار

متقاضیان و شرکای اجتماعی حوزه کار در قالب جامعه کارفرمایی و کارگران شاغل می‌توانند با استفاده از روش‌های الکترونیکی احراز هویت کرده و وارد سامانه شوند؛ در این ارتباط ورود از طریق پنجره خدمات دولت هوشمند(حقیقی و حقوقی) و از مسیر احراز هویت الکترونیکی بر روی سامانه جامع روابط کار برای افراد مذکور امکانپذیر است.

همچنین متقاضیان می‌توانند در راستای افزایش سهولت احراز هویت متقاضیان دریافت خدمات سامانه، علاوه بر مراجعه به دفاتر پیشخوان به صورت الکترونیکی نیز احراز هویت را انجام و وارد سامانه شوند. احراز هویت از طریق درگاه‌های پنجره خدمات دولت هوشمند، دان، آی‌تی‌ساز و بانک رفاه کارگران چهار روش احراز هویت الکترونیکی برای ورود به سامانه جامع روابط کار به‌شمار می‌روند.

توسعه خدمات الکترونیک، کاهش تنش و چالش بین کارگر و کارفرما، تسهیل دسترسی شرکای اجتماعی حوزه کار به سرویس‌های خدماتی بازار کار، افزایش کمی و کیفی خدمات موردنیاز جامعه کار و تولید و بهبود وضعیت اجرای قوانین و مقررات حوزه کار، بخشی از مزایای فعالیت سامانه جامع روابط کار برای همه متولیان، تصمیم‌سازان، کارفرمایان، سرمایه‌گذاران بازار کار و نیز نیروی کار به عنوان اصلی‌ترین عنصر چرخه مولد کشور محسوب می‌شوند.

کد خبر: 74401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =