پس‌لرزه‌های یک بازداشت!

بنیاد مبارزه با فساد ناوالنی طی نامه‌ای از دولت آمریکا خواست تا ۳۵ مقام رسمی و تاجر روس را شمول تحریم قرار دهد که شماری از آن‌ها از نزدیکان ولادیمیر پوتین محسوب می‌شوند.

به گزارش آتیه‌آنلاین؛ با وجود هشدار مقام‌ها درباره غیرقانونی بودن تظاهرات، روز گذشته (‌یکشنبه) هزاران نفر در سراسر روسیه با درخواست آزادی آلکسی ناوالنی، منتقد سرشناس پوتین، به خیابان‌ها آمدند و دست‌کم سه هزار نفر تاکنون بازداشت شده‌اند.

مقام‌های روسیه برای مقابله با تظاهرات حامیان «الکسی ناوالنی»، معترض روسی که حالا در زندان به سر می‌برد، ایستگاه‌های مترو در مسکو پایتخت را بستند و رفت‌وآمد در شهر را زیر نظر گرفتند. به گفته «سارا رینزفورد»، خبرنگار بی‌بی‌سی در مسکو، ‌تظاهرکنندگان با پلیس در تعقیب و گریز بودند و به نیروهای گارد نزدیک شده و قبل از آنکه دستشان به معترضان برسد دوباره فرار می‌کردند.

بازگشت بحران

طی ماه‌های اخیر پرونده الکسی ناوالنی بار دیگر بدل به اولویت اول مقام‌های روسیه شده است. این منتقد سرشناس «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه در ماه آگوست گذشته در جریان سفر به سیبری مسموم شد و به آلمان انتقال یافت. پیش تر وب‌سایت افشاگر «بلینگ کت» با ارائه مستندات و مدارکی ادعا کرد که ماموران امنیتی روسیه مسئول اصلی مسمومیت الکسی ناوالنی بوده‌اند.

این معترض سیاسی روسیه پس از بازگشت به کشورش از آلمان، در بازرسی گذرنامه در فرودگاه بازداشت شد. خبرگزاری اینترفکس طی گزارشی اعلام کرد که مقام‌های زندان فدرال روسیه بازداشت ناوالنی را تایید کردند. او پانزده دقیقه بعد از ورود به فرودگاه دستگیر شد اما پیش از آن به هوادارانش و خبرنگاران گفت: «من می‌دانم حق با من است و از چیزی نمی‌ترسم.» وی همچنین اتهام‌هایی را که به او وارد شده «جعلی» خواند. مقام‌های روسیه می‌گویند او مقررات آزادی مشروط خود را نقض کرده است.

در اعتراض به این بازداشت خیابان‌های شهرهای روسیه شاهد تظاهرات گسترده بود. طی دو هفته اخیر شمار زیادی از هواداران این رهبر اپوزیسیون با حضور در خیابان‌ها خواستار آزادی او شدند که البته بسیاری از آن‌ها نیز دستگیر شدند. یولیا ناوالنی، همسر این رهبر اپوزیسیون هم که تصویری از خود در تظاهرات یکشنبه منتشر کرده بود، بازداشت شده است. بسیاری از رستوران‌ها و مغازه‌ها در مرکز مسکو بسته شده و رفت‌وآمد در این منطقه هم ممنوع اعلام شد. در نووسیبیرسک، واقع در سیبری که سومین شهر بزرگ روسیه بعد از مسکو و سن‌پترزبورگ است، حدود دو هزار نفر با وجود دمای منفی ۴۰ درجه به خیابان آمده‌اند. در یکاترینبورگ هم رسانه‌های محلی از حضور بیش از هفت هزار نفر در تظاهرات گزارش داده‌اند.

در اجتماعِ میدان سوخارفسکایا واقع در مسکو هم حدود ۳۰۰ نفر شرکت کردند و ماموران پلیس قبل از برپایی اجتماع ایستگاه متروی سوخاروفسکایا نزدیک این میدان را بسته بودند. اجتماع دیگری در منطقه کامسامولسکایا و نیز در کنار ایستگاه متروی کراسنی واروتا برگزار شد و شماری از مخالفان دولت نیز در مجاورت بازداشتگاه ماتروسکایا تیشینا در مسکو (محل بازداشت ناوالنی) اجتماع کردند. در همین حال خبرگزاری تاس به نقل از «الکسی ملنیکوف»، دبیر کمیسیون نظارت اجتماعی در مسکو، اعلام کرد که ماموران امنیتی در مجموع ۱۵۰ نفر از معترضان را در این شهر دستگیر کردند. گزارش‌های رسانه‌های روسی از سن پترزبورگ حاکی از شرکت حدود ۴ هزار نفر در اجتماع غیرقانونی در این شهر است. ماموران امنیتی بویژه گارد ملی روسیه با شرکت‌کنندگان در این اجتماع برخورد کرده و چندین نفر را دستگیر کردند. وزارت کشور روسیه نیز اعلام کرد که حدود دو هزار نفر در تظاهرات غیرقانونی دیروز در مسکو شرکت کردند.

دیوار محکم کرملین

این تظاهرات بدل به میدان منازعات ژئوپولتیک میان مسکو و واشنگتن شد. وزیر خارجه آمریکا در پیامی توئیتری نوشته بود که واشنگتن توسل مسکو به خشونت علیه تظاهرات مسالمت‌آمیز و خبرنگاران برای دومین هفته را محکوم کرده و خواستار آزادی الکسی ناوالنی است. وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ای در واکنش به اظهارنظر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا درباره اعتراض‌ها در مسکو، خواستار توقف دخالت واشنگتن در امور داخلی این کشور شد.

این وزارتخانه اعلام کرد که اقدام‌های واشنگتن در راستای ترغیب به اعتراض‌ها، دخالت آشکار در امور داخلی روسیه بوده و باید متوقف شود. در این بیانیه آمده است که حمایت از نقض قانون توسط بلینکن تأیید دیگری بر نقش واشنگتن در پشت صحنه اعتراض‌ها در روسیه بوده و تردیدی وجود ندارد که این اقدام‌های واشنگتن با هدف تشویق اعتراض‌ها، بخشی از راهبرد مهار روسیه محسوب می‌شود.

این در حالی است که بنیاد مبارزه با فساد الکسی ناوالنی از دولت آمریکا خواست تا تحریم‌هایی را علیه شماری از مقام‌های روس اعمال کند. این بنیاد طی نامه‌ای از دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا، خواست تا ۳۵ مقام رسمی و تاجر روس را شمول تحریم قرار دهد که شماری از آن‌ها از نزدیکان «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه محسوب می‌شوند. سی‌ان‌ان طی گزارشی اعلام کرد: «این نامه خطاب به رئیس‌جمهوری آمریکا نوشته شده و در آن به سابقه این کشور در زمینه تحریم کسانی که در فساد دست دارند اشاره شده است. در این نامه آمده است که اگر کشوری بتواند در این زمینه به روسیه فشار بیاورد، آن کشور آمریکا است.» مدیر اجرایی این نهاد گفت که درخواست مشابهی به‌زودی خطاب به بریتانیا و اتحادیه اروپا ارسال می‌شود.

ناوالنی نیز البته در این میان بیکار ننشسته است. وی روز پنج‌شنبه از طریق لینک ویدئویی از سلول زندانش در جلسه دادگاهی شرکت کرد و روندهای کیفری علیه خودش را تلاشی از سوی مقام‌هایی دانست که به دنبال تهدید و ارعابش هستند. وی گفت: «تعداد زیادی از مردم یا به عبارتی ده‌ها میلیون نفر با من موافقند. ما هرگز به این افراد اجازه نمی‌دهیم تا کنترل کشور را به دست بگیرند و کشور را به یغما ببرند.»

از سوی دیگر، دبیر شورای امنیت روسیه ضمن ابراز این عقیده که غرب فقط برای بی‌ثبات کردن روسیه به الکسی ناوالنی‌ به‌ عنوان چهره اپوزیسیون نیاز داشته است، تاکید کرد این فعال باید به خاطر قانون‌شکنی گسترده مسئول شناخته شود. در این میان اسپوتنیک هم گزارش داد که «نیکولای پاتروشف»، دبیر شورای امنیت روسیه، در مصاحبه خود با روزنامه هفتگی آرگیومنتی فاکتی روسیه در مورد خواسته اخیر مقامات اوکراین مبنی بر قطع روابط با مسکو تا زمانی که ناوالنی آزاد نشده باشد، اظهارنظر کرد.

پاتروشف که از متحدان ولادیمیر پوتین است، گفت: «افرادی که اکنون اوکراین را رهبری می‌کنند این اظهارات را بر ضد نفع مردم خودشان، در تطابق با سیاستی زدند که خارج کشور ابداع شد. این غافلگیرکننده نیست. غرب نیازمند این «عامل» برای بی‌ثبات کردن شرایط در روسیه، آشوب اجتماعی، اعتصابات و میادین جدید است. ما می‌دانیم که این روند می‌تواند به چه نتیجه‌ای منجر شود؛ چراکه امثال اوکراین را داریم که در واقع استقلال خود را از دست داده است.»

این در حالی است که پیشتر دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا نیز حمایت خود را از ناوالنی اعلام کرده بود. بایدن گفت که آمریکا نگران نحوه رفتار روسیه با منتقد زندانی کرملین است. از سوی دیگر، سخنگوی کاخ سفید نیز گفت که بایدن تمامی گزینه‌ها را حین بررسی بازداشت الکسی ناوالنی توسط روسیه روی میز نگه می‌دارد.

به نظر می‌رسد که دردسرهایی که ناوالنی برای روسیه تراشیده بنا نیست به این زودی‌ها تمام شود و حتی احتمال دارد شاهد منازعه جدی میان کاخ‌سفید و کرملین در این پرونده باشیم.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 7380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =