قهر پول از بورس

 روز یکشنبه (۳۱ تیر ماه) شاخص کل بورس با افت ۲۰ واحدی در محدوده دو میلیون و ۱۷۲ هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در دومین روز معاملاتی بازار سهام در هفته جاری شاخص کل بورس با ریزش ۲۰.۲۲۲ واحدی در محدوده دو میلیون و ۱۷۲ هزار واحدی قرار گرفت. همچنین امروز شاخص کل هموزن با افت ۷.۸۰۷ واحدی در محدوده ۶۹۳ هزار واحدی ایستاد.

در جریان داد و ستدهای بورس تهران، ۵.۳ میلیارد ورقه سهم طی ۲۲۵ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۴.۴ میلیارد تومان معامله شد و نمادهای پالایش نفت اصفهان، نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، پالایش نفت بندرعباس، بانک ملت و صنایع پتروشیمی خلیج فارس بیشترین تاثیر منفی و نماد پتروشیمی نوری بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص کل بورس داشتند.

شاخص فرابورس نیز در معاملات امروز با کاهش ۲۷۵ واحدی در محدوده ۲۲ هزار واحدی قرار گرفت. در فرابورس نیز ۳.۵ میلیون ورقه اوراق بهادار طی ۱۳۸ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۳.۵ هزار میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت و نمادهای پلیمر آریا ساسول، آهن و فولاد غدیر ایرانیان، فولاد هرمزگان جنوب، پتروشیمی تندگویان، ایران‌خودرو دیزل، بهمن دیزل و شرکت آهن و فولاد ارفع بیشترین تاثیر منفی و نمادهای تجلی توسعه معادن و فلزات و تولید نیروی برق دماوند بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص فرابورس گذاشتند.

این درحالیست که با رشد ۱۰۰ میلیارد تومانی نسبت به دیروز، امروز ارزش معاملات سهام و حق تقدم به رقم ۱.۹ هزار میلیارد تومان رسید. حقیقی‌ها ۲۲۸ میلیارد تومان پول از سهام و حق تقدم خارج کردند و تراز مثبت ۲۷۴ میلیارد تومانی در صندوق‌های درامد ثابت ثبت کردند.

بازگشایی بد نماد پالایش نفت اصفهان، در کنار گزارش ضعیف تر از انتظارش باعث شد که این روزها گروه پالایشی تبدیل به پاشنه آشیل بازار سهام تبدیل شوند و کمی فشار فروش بدموقع در بازار ایجاد کند. هرچند که بسیاری از سهم های کوچک و متوسط بورس که همیشه P/B های نزدیک به ده داشتند، این روزها P/B پنج گرفتند و به نظر بسیار ارزنده شده‌اند، ولی پول‌ها همچنان میلی به برگشت به بازار ندارند، به نوعی قهر کرده اند و ارزش معاملات کاملا موید این موضوع است. به نظر تا بازگشایی کامل سهم‌های بزرگ و تاثیر گذار و برگشت آن‌ها از مجامع سالیانه نباید منتظر اتفاق جدیدی در بورس باشیم.

از سویی شاخص کل و هم‌وزن حمایت کوتاه مدت خود را از دست داده‌اند و در صورتی که این شکست حمایت‌ها تثبیت شود، روند کوتاه مدت آن‌ها نزولی خواهد بود. امروز نمادهای کوچک و متوسط عرضه بیشتری به نسبت نمادهای شاخص‌ساز داشته‌اند.

در یک هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام، خروج نقدینگی حقیقی (فروش حقیقی به حقوقی) به ارزش ۱۳۱۶ میلیارد تومان را نشان می‌دهد. امروز نیز روند خروج نقدینگی حقیقی برای نهمین روز متوالی با ثبت رقم ۲۹۵ میلیارد تومان همچنان ادامه دارد. در یک هفته گذشته بر شدت خروج هم نسبت به میانگین ماهانه افزوده شده است.

برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در یک هفته گذشته حاکی از ۷۲۳ میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی به این صندوق‌ها است. امروز نیز با ورود ۳۳۱ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت، دریافت سود ثابت همچنان مورد استقبال حقیقی‌ها قرار دارد. در یک هفته گذشته شیب ورود به این صندوق‌ها هم نسبت به میانگین ماهانه، در حال افزایش است.

ارزش صف‌های خرید ۸۱ میلیارد تومان است که کاهش ۴۵ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی را نشان می‌دهد. این در حالی است که ارزش صف‌های فروش با افزایش ۱ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی، در محدوده ۱۲۲ میلیارد تومان قرار دارد.

بیشترین ارزش معاملات را گروه شیمیایی با ثبت رقم ۳۴۳ میلیارد تومان (۱.۵ برابر میانگین هفتگی) به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه‌های خودرویی با ارزش معاملات ۱۶۶ میلیارد تومان (۰.۸ برابر میانگین هفتگی) و کانه‌های فلزی با ارزش معاملات ۱۴۵ میلیارد تومان (۱.۲ برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

گروه نهادهای مالی واسط با ارزش معاملات ۹۵ میلیارد تومان (۱.۸ برابر میانگین هفتگی) بیشترین ارزش معاملات را نسب به میانگین هفتگی داشته است. پس از آن گروه محصولات فلزی با ارزش معاملات ۲۰ میلیارد تومان (۱.۶ برابر میانگین هفتگی) و گروه شیمیایی با ارزش معاملات ۳۴۳ میلیارد تومان (۱.۵ برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

کد خبر: 72485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =