حل تمام تعارضات در رابطه زناشویی ممکن نیست

زندگی زناشویی یکی از نقاط عطف زندگی هر فرد محسوب می‌شود که با چالش‌های زیادی همراه است. یک مدرس دانشگاه و زوج‌درمانگر اعتقاد دارد که اگر افراد در رابطه بخواهند تمام تعارضات را حل کنند، اغلب به بن‌بست می‌رسند و کم‌کم در زندگی عاطفی یا رابطه زناشویی خود به دلیل تفاوت‌های شخصیتی دچار تعارضات اجتناب‌ناپذیری می‌شوند.

دکتر ویدا سمیع، زوج‌درمانگر می‌گوید: «زوجین باید به بلوغ فکری و رشد عقلانی برسند تا بتوانند بین تعارضات حل‌شدنی و حل‌نشدنی تفکیک قائل شوند. البته تمام تنش‌ها در رابطه زوجین خطرساز نیستند، بلکه نحوه مواجهه با آن‌ها می‌تواند رابطه را به سمت خطر پیش ببرد.»

او همچنین گفت: «زندگی مشترک و تشکیل خانواده یک پروژه مشترک محسوب می‌شود که دو نفر باید نسبت به آن آگاهی کامل داشته و در عین حال از سواد رابطه برخوردار باشند.»

سمیع با اشاره به اینکه فامیل‌تراپی شامل زیرمجموعه‌های مختلف فردی‌، عاطفی‌، والدینی و اجتماعی است، افزود: «اصولاً هرکدام این موارد پیش‌نیاز مجموعه پس از خود است. مثلاً دو فرد که تمایل دارند وارد رابطه عاطفی شوند، باید ابتدا به لحاظ فردی قوی ظاهر شوند. به این معنا که بر احساسات، سطح هیجانات، نوع تفکر، بنیانها و ارزش‌های زندگی خود اشراف داشته باشند. یعنی در وهله اول لازم است فرد در رابطه با خود به آگاهی کامل و بلوغ فکری برسد. در این صورت می‌تواند با انسان دیگری که خلقیات و روحیات متفاوتی دارد رابطه برقرار کند.»

این زوج‌درمانگر گفت: «یکی از بهترین و تأثیرگذارترین روش‌های سنجش معیارها و ملاک‌های صحیح انتخاب همسر، مشاوره پیش از ازدواج است. در مسیر پرفرازونشیب زندگی مشترک، چالش‌ها و تعارضات ریز و درشت بسیاری وجود دارد. به‌منظور مدیریت و کنترل این چالش‌ها، مشاوره قبل از ازدواج یک نسخه کلیدی و مؤثر محسوب می‌شود.»

او با اشاره به رویکرد پنج عاملی شخصیت هر فرد توضیح داد: «شخصیت هر فرد از پنج ویژگی اساسی مانند میزان روان‌رنجوری، ریسک‌پذیری، توافق‌گرایی، برون‌گرایی و وظیفه‌شناسی تشکیل می‌شود. افراد روان‌رنجور استرس زیادی را تجربه می‌کنند و مستعد تجربه احساسات منفی هستند، در نتیجه این احساسات به شریک زندگی آن‌ها نیز منتقل و در طول زمان سبب بروز مشکلات متعدد می‌شود.

سمیع اضافه کرد: «یکی از باورهای اشتباه رایج میان زوجین این است که نباید در رابطه تعارض وجود داشته باشد. باور اشتباه دیگر این‌که همسران معتقدند باید تمام تعارض‌های موجود در رابطه را حل کنند. درحالی که بسیاری از تعارض‌ها قابل‌حل نبوده و مربوط به آسیب‌های دوران کودکی هستند. بنابراین ضرورت دارد زوجین بدانند چه تعارض‌هایی قابل‌حل و چه تعارض‌هایی حل‌نشدنی است. نگاه دو نفر در رابطه پیش از ازدواج باید بسیار دقیق و ذره‌بینی باشد تا تمام رفتارهای فرد روبه‌رو را مورد توجه قرار دهد. بعد از ازدواج نگاه‌ باید عنکبوتی باشد و برخی مسائل را نادیده بگیرد و از آن‌ها عبور کند. زوجین و افراد در شرف رابطه باید به یک‌سری علائم هشداردهنده توجه نشان دهند تا با ویژگی‌های شخصیتی طرف مقابل خود آشنا شوند. زمانی که دو نفر کنار همدیگر قرار می‌گیرند، بهتر است رفتار طرف مقابل خود را با دیگران و به‌خصوص با افراد در جایگاه پایین‌تر مورد ارزیابی قرار دهند. به‌طور مثال او را هنگام رانندگی، توقف‌پشت چراغ قرمز یا عبور از خیابان زیرنظر بگیرند. همچنین توجه به رفتار و طرز صحبت با فردی که از لحاظ جایگاه اجتماعی و شخصیتی پایین‌تر است می‌تواند به عمق و میزان شناخت از طرف مقابل کمک چشمگیری کند. افراد در شرایط خاص شخصیت واقعی خود را نشان می‌دهند. مثلاً باید دید همان فرد، پشت چراغ قرمز یا زمانی که راننده دیگری حق تقدم او را در عبور از تقاطع رعایت نمی‌کند، در کمال خونسردی از کنار این موضوع می‌گذرد یا در نهایت عصبانیت و عدم کنترل خشم، فحاشی را در پیش می‌گیرد.»

او با تأکید بر لزوم شناخت زوجین نسبت به نقاط انفجار همدیگر گفت: «همسران باید دکمه‌های خشم طرف مقابل خود را بشناسند. این موضوع به منزله نقطه ضعف نیست. با شناخت و اشراف بر نقاط قرمز همدیگر، افراد در مسیر رابطه عاطفی و زناشویی سعی می‌کنند برای رفتار و صحبت با همسر خود از الگویی بهره بگیرند که چالش‌ها و مسائل کمتری در رابطه به وجود می‌آورد.»


[s1]خانواده‌درمانی؟

کد خبر: 71762

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =