سرطان پستان، رایج‌ترین سرطان میان زنان

سرطان پستان شایع‌ترین و کشنده‌ترین سرطان در زنان و دومین سرطان رایج در دنیا است. بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این سرطان طی ۳۰ سال گذشته بالاترین میزان ابتلا به سرطان در کشور در بین زنان و مردان بوده است. این سرطان با شیوع ۱۲ درصد بالاترین میزان شیوع سرطان را دارد که ۲۶ درصد آن را زنان را تشکیل می‌دهند. متأسفانه در ایران دومین علت مرگ، ناشی از سرطان در زنان است؛ از این رو پزشکان پیشنهاد می‌کنند خانم‌ها مراقب سلامت خود باشند و بعد از ازدواج در سنین ۳۰ تا ۳۵ سالگی به متخصص زنان مراجعه کنند و معاینه شوند، چراکه معاینه توسط یک متخصص، بهترین روش برای تشخیص بیماری سرطان پستان است. اهمیت سرطان پستان ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر محمد خدادادی، فوق‌تخصص سرطان که در پی می‌آید.

سرطان پستان چه نوع بیماری است و بر اثر چه عواملی به وجود می‌آید؟

رشد غیر طبیعی سلول‌های پستان را سرطان پستان می‌گویند که در اغلب موارد ممکن است به صورت بروز توده‌ای در پستان آغاز شود. تغییر رنگ و ظاهر قسمتی از پوست پستان هم ممکن است نشانگر وجود این سرطان باشد. این سرطان مانند هر سرطان دیگر می‌تواند به اندام‌های دیگر بدن متاستاز کند. این در حالی است که ریه، کبد، استخوان و غدد لنفاوی و زیر بغل شایع‌ترین محل‌های متاستاز این نوع سرطان هستند. هر عاملی که احتمال ابتلای یا فرد به یک بیماری خاص را بیشتر کند عامل خطرساز آن بیماری است. عوامل خطرساز این بیماری عبارتند از:

- افزایش سن: هرچه سن بالا برود احتمال ابتلا به سرطان پستان افزایش می‌یابد .

- سابقه فامیلی مثبت: احتمال ابتلای یک زن به سرطان پستان در صورتی که مادر، خواهر یا دختر فرد به سرطان پستان مبتلا باشد بیش از سایر افراد است. البته این احتمال به تعداد بستگان مبتلا، سن و زمان تشخیص سرطان در آنها بستگی دارد.

- دیر بچه‌دار شدن: زنانی که نخستین حاملگی منجر به زایمان آنها در سنین بالای ۳۰ سال بوده بیشتر در معرض سرطان پستان قرار دارند.

- هورمون درمانی در زنان یائسه: زنان یائسه‌ای که از درمان‌های جایگزینی هورمون‌های زنانه استفاده می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پستان هستند.

- شروع دوران ماهانه در سن پایین یا یائسگی در سنین بالا: احتمال ابتلا به سرطان پستان در زنانی که نخستین عادات ماهانه آنها زیر ۱۲ سال و یا یائسگی آنها بعد از ۵۵ سال رخ داده بیشتر است. شواهد موجود نشان می‌دهد هرچه زن مدت زمان بیشتری در معرض استروژن باشد، احتمال ابتلا به سرطان پستان در او بیشتر است.

زنان برای تشخیص زودرس این سرطان باید به چه علائمی توجه کنند؟

مهمترین علامت بالینی سرطان پستان لمس توده است. قبل از لمس توده در پستان هیچ علامت بالینی وجود ندارد که بتوان بر اساس آن احتمال سرطان را مطرح کرد. در عین حال زمانی که توده در پستان لمس می‌شود مدت زیادی از شروع روند بیماری گذشته است. مهمترین مسأله‌ای که باید تمام زنان از سنین باروری به بعد به آن توجه کنند این است که وجود هر نوع تغییر غیرطبیعی در پستان را جدی گرفته و بلافاصله به پزشک مراجعه کنند. در صورتی که بیماری پیشرفت کرده باشد توده باعث برجستگی یا عدم تقارن در پستان می‌شود. در مراحل پیشرفته، پوست پستان به دنبال تغییرات ناشی از بدخیمی حالت پوست پرتغالی و دانه دانه پیدا می کند و اگر بیمار بی‌توجهی کند در مراحل انتهایی ضایعه زخمی نیز می‌شود.

درمان سرطان پستان

با شناخت علائم و نشانه‌های سرطان پستان می‌توان به تشخیص و درمان به موقع این بیماری کمک کرد. علائم این سرطان همچنان که اشاره شد می‌تواند شامل مواردی مانند تغییر رنگ، قرمزی، حفره حفره شدن پوست، تورفتگی و ترشح نوک پستان باشد. گرچه هر یک از این علائم می‌تواند به دلیل موارد دیگری غیر از سرطان پستان ایجاد شود اما در صورت وجود آنها فرد بایستی به پزشک متخصص مراجعه کند تا علت آن مشخص شود. زنان باید بدانند آزمایش‌های غربالگری و ماموگرافی کمک می‌کند تا قبل از بروز هرگونه علائم، سرطان پستان هرچه سریع‌تر شناسایی شود تا فرد شانس بیشتری برای درمان داشته باشد. وقتی علائم را در تشخیص دادیم، باید به پزشک متخصص مراجعه کنیم. اگر پزشک تشخیص دهد که بیمار به سرطان پستان مبتلا است، دوره‌ درمان را آغاز می‌کند. انتخاب شیوه‌ درمان بستگی به نوع سرطان و میزان پیش‌روی آن دارد. هرچه زودتر این بیماری را تشخیص دهیم (در مراحل اولیه) درمان آن راحت‌تر می‌شود. برای درمان سرطان شیوه‌های مختلفی وجود دارد از جمله:

جراحی: یکی از شیوه‌های درمان سرطان پستان جراحی جهت برداشتن توده‌ سرطانی است.

شیمی‌درمانی: در شیمی‌درمانی با استفاده از داروهای خوراکی و تزریقی سعی می‌کنند سلول‌های سرطانی را بکشند و توده‌ سرطانی را کوچک‌تر کنند.

هورمون درمانی:‌ یکی دیگر از شیوه‌ها این است که نگذاریم هورمون‌های زنانه که برای سلول‌ها لازم است، به سلول‌های سرطانی برسند.

زیست درمانی یا درمان بیولوژیک: در این شیوه‌ درمانی سعی می‌کنند سیستم ایمنی فرد را قوی کنند تا او بتواند به سرطان غلبه کند.

پرتودرمانی: روشی است برای کشتن سلول‌های سرطانی از طریق پرتوهایی مثل اشعه ایکس.

لطفا در مورد بیماریابی سرطان پستان هم توضیح دهید.

در حال حاضر ۳ روش برای بیماریابی سرطان پستان تأیید شده که عبارتند از:

معاینه پستان به وسیله خود فرد: همه زنان بعد از سن ۲۰ سالگی باید به صورت ماهانه پستان‌های خود را معاینه کنند.

معاینه پستان به وسیله پزشک: تمام زنان بین ۲۰ تا ۴۰ سال باید هر سه سال یکبار برای معاینه کامل پستان به پزشک خود مراجعه کنند.

ماموگرافی: آخرین توصیه در مورد انجام ماموگرافی از نظر شناسایی زودرس سرطان پستان حاکی از این است که تمامی زنان بالای ۴۰ سال باید سالانه یا حداکثر هر ۲ سال یک بار ماموگرافی شوند. ماموگرافی بعد از سن ۵۰ سالگی باید هر سال انجام شود. زنانی که به دلیل ابتلا به هر یک از عوامل خطرساز اشاره شده بیش از افراد عادی جامعه مستعد ابتلا به سرطان پستان هستند حتماً باید توسط پزشک متخصص بررسی شوند.

کد خبر: 70520

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =