آمپول‌های هورمون‌ رشد و عوارض آن بر کودکان

هورمون رشد تاثیر زیادی در رشد قدی در کودکی و نوجوانی، متابولیسم بدن، عضله‌سازی و ترمیم سلولی دارد. این در حالی است که خواب کافی، تغذیه سالم و فعالیت بدنی کافی از راه‌های افزایش این هورمون در کودکان و نوجوانان است. متاسفانه در سال‌های اخیر بازار آمپول افزایش قد یا هورمون رشد به شدت داغ شده است. بعضی از والدین با مراجعه‌های مکرر به پزشک، بازار سیاه دارو و یا بعضی باشگاه‌های بدنسازی این آمپول را تهیه و خواهان تزریق آن به کودکانشان هستند تا قدشان بلندتر شود. این در حالی است که این دارو ها را نباید بدون تشخیص پزشک و انجام آزمایش‌های مختلف انجام داد زیرا عوارض دراز مدت این هورمون‌ها مشخص نیست و ممکن است سلامت کودکان را در آینده با خطر روبرو کند.

دکتر محمدمهدی هاشمی، داروساز سازمان تامین اجتماعی شیراز در گفتگو با آتیه‌آنلاین خطرات تزریق بدون توصیه پزشک هورمون‌های رشد را بررسی کرده است.

لطفا در مورد آمپول‌های افزایش قد توضیحاتی بفرمایید؟

این آمپول‌ها برای یکسری از کودکان توسط پزشک تجویز می‌شود که اختلال رشد دارند. معمولا این عارضه به علت نبود تغدیه مناسب، عدم تحرک کافی و نداشتن خواب به‌وجود می‌آید. متاسفانه در چند سال اخیر با والدینی روبرو هستیم که شرایط مناسب رشد فرزندانشان را مهیا نمی‌کنند و می‌خواهند از طریق هورمون رشد این کمبودها را جبران کنند. این در حالی است که هورمون رشد در سنین کودکی و نوجوانی در هنگام خواب ترشح می‌شود و کودک برای اینکه رشد مناسب داشته باشد باید خواب مناسب، فعالیت بدنی منظم و تغذیه خوبی داشته باشد. این در حالی است که امروزه درصد قابل توجهی از کودکان به جای استفاده از تغذیه مناسب بیشتر از تنقلات و فست‌فودها استفاده می‌کنند.

چگونه آمپول‌های افزایش قد در دسترس همه قرار دارد؟

این آمپول‌ها با تجویز پزشک به بیمارانی که استحقاق دریافت هومورن رشد دارند داده می‌شود ولی شرایط نامساعد اقتصادی باعث می‌شود بعضی از والدین به‌رغم نیاز فرزندانشان به این آمپول‌ها آنها را در بازار سیاه به فروش برسانند. یکی دیگر از مکان‌هایی که آمپول‌های افزایش قد را به طور خودسرانه در اختیار نوجوانان قرار می‌دهد باشگاه‌های بدنسازی است که متاسفانه بعضی از مربی‌ها هورمون‌های رشد را به شاگردنشان تزریق می‌کنند که باعث رشد عضلاتشان شود. در همین حال بسیاری از هورمون‌های رشد تاریخ مصرف گذشته‌اند.

تزریق خودسرانه هورمون‌های رشد دارای چه عوارضی است؟

تزریق هورمون‌های رشد دارای عوارض زیادی است است. هیچ ماده‌ای وجود ندارد که فاقد عارضه باشد. پزشک زمانی برای بیمار دارویی را تجویز می‌کند که منافع آن دارو بیش از مضراتش باشد. مصرف هورمون رشد ممکن است بازو را کلفت‌تر کند اما در آینده عوارض زیادی از جمله ناباروی به‌دنبال دارد. متاسفانه بعضی از متخصصان غدد در قبال خواسته‌های غیر منطقی بیماران کوتاه می‌آیند و این دارو را برایشان تجویز می‌کنند این در حالی است که نوجوان نیاز به هورمون رشد ندارد ولی والدینش می‌خواهند قدش بلندتر شود. اگر ما می‌توانستیم بخش‌های نظارتی‌مان را بیشتر می‌کردیم و در مورد عوارض این دارو اطلاع‌رسانی می‌کردیم قطعا تقاضا برای استفاده از این داروها کمتر می‌شد.

کد خبر: 66010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =