به گزارش آتیه آنلاین، در جشنواره سیونهم فیلم فجر که قرار است در همان تاریخ ۱۱ تا ۲۲ بهمن برگزار شود برخلاف ادوار گذشته و با وجود ویروس کرونا، کمیت آثار دو تا سه برابر سال های گذشته است که کار داوری آثار را سختتر از قبل خواهد کرد. به علاوه اینکه امسال از هیئت انتخاب خبری نیست و همه آثار به طور مستقیم تحت داوری قرار میگیرند و در صورت فراهم شدن شرایط نمایش و تایید ستاد ملی کرونا برای اصحاب رسانه، اهالی سینما و در نهایت عموم مردم شانس نمایش خواهند داشت و میتوان امیدوار بود سینما از بهمنماه و با آغاز جشنواره روزهای گرم و پرشوری را تجربه کند.
در سال های اخیر علیرغم حضور پیشکسوتان، فیلم اولیها نیز توانسته اند حضور درخشانی در جشنواره فیلم فجر داشته باشند ودر بسیاری اوقات نیز آنها منتقدان، اهالی سینما و تماشاگرانشان را غافلگیر کرده اند و چه بسا که بارها آثار کارگردانان فیلم اولی، پدیدههای جشنواره شدند. امسال نیز در لیست ۶۲ فیلمی که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر پذیرفته شدهاند، ۲۳ اثر به فیلم اولیها اختصاص دارد که از این تعداد برخی از آنها حضور تهیهکنندگان باسابقهای را در کنار خود دارند. اما از تفاوتهای این دوره با ادوار گذشته این است که فیلمهای اول در همه رشتهها داوری میشوند، برخلاف گذشته که به فیلماولیها فقط یک سیمرغ در بخش نگاه نو اهدا میشد. در واقع داوری فیلمهای اول در همه رشتهها میتواند شانس بزرگی برای دیده شدن این آثار در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر باشد و آنها در این دوره از جشنواره از اقبال بیشتری برای دیده شدن برخوردار خواهند بود.
«پسر دلفینی» به کارگردانی محمد خیراندیش و تهیهکنندگی محمدامین همدانی، «مامان» به کارگردانی آرش انیسی و تهیهکنندگی مجید برزگر، «خط فرضی» به کارگردانی فرنوش صمدی و تهیهکنندگی علی مصفا، «مصلحت نظام» یا «پدری» به کارگردانی حسین دارابی و تهیهکنندگی محمدرضا شفاه، «بعد از اتفاق» به کارگردانی پوریا حیدری اوره و تهیهکنندگی شهاب حسینی، «آهو» به کارگردانی هوشنگ گلمکانی و تهیهکنندگی جواد نوروزبیگی، «گل به خودی» به کارگردانی احمد تجری و تهیهکنندگی علی قائممقامی، «سیاه باز» به کارگردانی حمید همتی و تهیهکنندگی علی قائممقامی، «لحظهای و دیگر هیچ» با نام جدید «تارا» به کارگردانی کاوه قهرمان و تهیهکنندگی غلامرضا موسوی، «ورود و خروج ممنوع» به کارگردانی امید آقایی و تهیهکنندگی مرتضی شایسته، «حکم تجدید نظر» به کارگردانی محمدامین کریمپور و تهیهکنندگی رضا کریمی، «خورشید آن ماه» به کارگردانی ستاره اسکندری و تهیهکنندگی منوچهر محمدی، «روزی روزگاری آبادان» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ و تهیهکنندگی علی اوجی و عبدالله اسکندری، «زاوالا» به کارگردانی ارسلان امیری و تهیهکنندگی روحالله و سمیرا برادری، «نارگیل» به کارگردانی داوود اطیابی و تهیهکنندگی ابراهیم عامریان، «طبقه یکونیم» به کارگردانی نوید اسماعیلی و تهیهکنندگی غلامرضا آزادی، «بابا سیبیلو» به کارگردانی ادوین خاچیکیان و تهیهکنندگی احمد احمدی «بی آبان» به کارگردانی مهرداد کوروشنیا و تهیهکنندگی علی محمد قاسمی، «حرف آخر» به کارگردانی ابراهیم شفیعی و تهیهکنندگی علی شاهحاتمی، «خانه ماهرخ» به کارگردانی شهرام ابراهیمی و تهیهکنندگی محمدرضا محمدی، «لاکپشت و حلزون» به کارگردانی رضا حماسی و تهیهکنندگی هوشنگ نوراللهی، «لیپار» به کارگردانی حسین ریگی و تهیهکنندگی سعید خانی و «نیلگون» به کارگردانی حسین سهیلیزاده و تهیهکنندگی ایرج محمدی ۲۳ فیلمی هستند که به عنوان اولین تجربه سینمایی کارگردانانشان در جشنواره سیونهم قضاوت میشوند.
امسال در فهرست فیلم اولیهای متقاضی حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، اسامی آشنا نیز به چشم میخورد که نامشان بسیار به گوش خورده است و سالهاست در عرصه سینما مشغول کار و فعالیت هستند. از جمله این افراد میتوان به هوشنگ گلمکانی منتقد سینما با فیلم «آهو»، ستاره اسکندری بازیگر سینما و تلویزیون با فیلم «خورشید آن ماه»، حسین سهیلیزاده که به عنوان کارگردان سریالهای تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی شناخته شده بود با فیلم «نیلگون» و حمیدرضا آذرنگ کارگردان تئاتر و بازیگر سینما و تلویزیون با فیلم «روزی روزگاری آبادان» اشاره کرد.
البته براساس برنامهریزی جشنواره همه این آثار بهمعنای واقعی در این دوره «رونمایی» نمیشوند و آنهایی روی پرده میروند که بتوانند حداقل در یک بخش کاندید شوند و حالا باید منتظر ماند و دید که در این میدان رقابت کدامیک با نظر هیأت داوران، فرصت اکران و رونمایی را هم بهدست خواهند آورد.
نظر شما