واژگان دل و کار کاربرد زیادی در زبان فارسی دارند. اما کنار هم نشستن آنها حاکی از رابطه قوی «دل» یعنی خواستن و انجام کار؛ یعنی توانستن است. آن هم در مشرق زمین و در سرزمینی با دیرینه آکنده از معرفت، عرفان، فلسفه، شعر و ادب مثل ایران.
خوب که فکر کنیم بسیاری از ما و اطرافیان ما، نقش دل را در کار و موفقیت دریافتهایم. اما نقش دل در مدیریت یا احساس و عاطفه در کامیابی افراد و سازمانها چقدر است؟ مدیریت زیبا چیست و صلح با طبیعت و آشتی با زیبایی چه تأثیری در تفکر تولیدی دوستی با محیطزیست دارد؟ چگونه میتوان در محیط کار ایران در مدیریت موفق عمل کرد و هفت سین صنعتی ایرانی کدامها هستند؟ پاسخ به تمامی این پرسشها در این کتاب گردآوری و تنظیم شده است.
موضوع نقش دل در مدیریت، احیای نقش مادرانه و عاطفی و مراقبتی در سازمان در کنار نقش پدرانه و منطقی به منظور ایجاد روحیه، انگیزش تقویت وجدان کار، نظم و خودکنترلی و یگانگی با اهداف سازمان است.
پیام نقش دل در مدیریت از سوی دیگر، توجه و تمرکزی شرقی و عرفانی به انسان؛ بهویژه نیاز او به عشق و عاطفه و توجه به معنویت و محبت است و برآن است تا مدیران و کارکنان را قانع کند محیط تولید و صنعت را چنان جدی و خشن نپندارند که تنها جسم و مغز خود را وارد آن کنند و از آوردن احساسات عواطف و دلهای خویش بپرهیزند.
آیا تا حالا فکر کردید رابطه دل و کار در فرهنگ ما چگونه است؟ حتماً عباراتی از این دست را شنیدید که «تا دل نسوزونی کار پیش نمیره، دستودلم به کار نمیره، دل به کار بده و اگر دلت بخواد همه کار میتونی بکنی.»
کد خبر: 47464
نظر شما