ترامپ در ایستگاه آخر

ترامپ با وتوی لایحه بسته مالی ۹۰۰ میلیارد دلاری کرونا و لایحه بودجه نظامی ۷۴۰ میلیارد دلاری در حال آخرین سنگ‌اندازی‌های خود به نشانه اعتراض به باختش در انتخابات است اما هیچکس به تبعات آن توجه نمی‌کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، با وجود شکست آشکار ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهوری جنجالی کاخ سفید خیال ندارد میدان را به این راحتی خالی کند.

ترامپ که پیش از برگزاری انتخابات مدعی شده بود که تنها در صورت تقلب ممکن است به «جو بایدن» ببازد، پس از اعلام نتایج بارها در پیام‌های توئیتری و نشست‌های خبری از وقوع اقدام‌های غیرقانونی گسترده در جریان این رای‌گیری خبر داد.

البته به جز ترامپ و نزدیکانش کسی دیگر این مدعاها را نپذیرفت و دادگاه‌های ایالتی چندین و چند بار شکایت‌های این عضو جنجالی حزب جمهوری‌خواه را رد کرده و آن‌ها را بی‌اساس خواندند. با این همه به نظر می‌رسد که این سطح از شرمساری برای ترامپ کافی نبوده و وی به دنبال ادامه این جنجال‌های توخالی است که البته بخشی از آن به تحریک عوامِ طرفدار او ربط دارد.

هیاهوی بسیار برای هیچ

خبرگزاری روسی تاس روز گذشته (پنج‌شنبه) گزارش داد که ترامپ بر لزوم انتصاب مشاور ویژه برای تحقیق در مورد تقلب ادعایی در انتخابات سوم نوامبر تاکید کرده است. وی در پیامی توئیتری اعلام کرد که «‌بعد از دیدن تقلب انتخاباتی گسترده در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، با هر کسی که فکر می‌کند یک مشاور ویژه قوی، سریع و منصفانه نیاز نیست، سریعاً مخالفت می‌کنم؛ چراکه این فاسدترین انتخابات در تاریخ کشور ما بود و باید از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.»

این در حالی است که روزنامه وال استریت ژورنال نیز گزارش داد ترامپ خواستار انتصاب مشاور ویژه برای تحقیق در مورد ادعاهای تقلب انتخاباتی او و آغاز تحقیقات در مورد «هانتر بایدن»، پسر رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا شده است. البته کسی چندان وقعی به این اظهارات ترامپ نشان نمی‌دهد و «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا مشغول کار بر روی مسائل مهم و استراتژی‌ها در دوره چهار ساله خود است. حتی هم‌پیمانان قدیمی ترامپ نیز در این میان پشت او را خالی کرده‌اند. پس از اعلام نتایج کالج الکترال، «میچ مک‌کانل»، رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنا نیز پیروزی بایدن را در انتخابات ماه نوامبر به او تبریک گفت.

روزنامه فاینشنال تایمز روز گذشته طی گزارشی عنوان کرد که ترامپ بنا ندارد به این راحتی‌ها قدرت را واگذار کند. این روزنامه در گزارش خود نوشت که ترامپ با وتوی دو لایحه مهم کنگره نشان داد که روزهای پایانی را برای مخالفان خود سخت‌تر از همیشه خواهد کرد. این در حالی است که ترامپ با وتوی لایحه بسته مالی ۹۰۰ میلیارد دلاری کرونا نسبت به احتمال تعطیلی دولت ایجاد ترس کرد. ترامپ همچنین روز چهارشنبه درست قبل از سوار شدن بر «بالگرد مرین وان» برای رفتن به کاخ سفید، لایحه بودجه نظامی ۷۴۰ میلیارد دلاری را وتو کرد؛ اقدامی که همه را متحیر کرد!

دهن‌کجی نهایی

وتوی لوایح کنگره البته یگانه ابزار ترامپ برای صف‌آرایی در برابر مخالفانش نیست. وی در این روزهای آخر نیز با تصمیم‌های جنجالی خشم و کینه را در دل مخالفانش زنده نگاه می‌دارد. رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه «پل منافورت» مدیر سابق کمپین انتخاباتی خود را مورد عفو قرار داد. وی پیش از این نیز چهار تن از افرادی که در کشتار غیرنظامیان عراق تحت مدیریت «شرکت بلک واتر» نقش داشته‌اند را عفو کرد.

«دانتون میلر»، تحلیل‌گر مسائل داخلی آمریکا، در گفت‌وگو با گاردین در رابطه با اقدام‌های اخیر ترامپ گفت: «ترامپ متوجه این امر شده که بنا نیست چهار سال آینده در کاخ سفید باقی بماند و به همین خاطر تمام تلاش خود را می‌کند که به اشکال مختلف نارضایتی خود را از این امر نشان دهد. اکنون همه در این فکرند که اقدام بعدی ترامپ برای کارشکنی و ایجاد بلوا چه خواهد بود و آن‌گونه که از قرائن برمی‌آید، رئیس‌جمهور از این امر لذت وافری می‌برد.»

این در حالی است که بنا به نظرسنجی «دانشگاه سافولک» که روز گذشته منتشر شد، ۵۰ درصد از مردم آمریکا ترامپ را رئیس‌جمهوری «شکست‌خورده» می‌دانند. حدود ۳۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نیز اظهار کردند که وی به عنوان یک رئیس‌جمهور «خوب» یا «بزرگ» مورد قضاوت تاریخ قرار خواهد گرفت. در مقابل نزدیک به ۹۰ درصد از دموکرات‌ها معتقدند که وی سیاستمداری «شکست‌خورده» است.

با این همه، ترامپ همچنان در این روزهای آخر بنا دارد بر میخ به ‌اصطلاح دستاوردهای خود بکوید. وی طی مراسیم به شماری از مقام‌های رسمی دولت از جمله «مایک پمپئو»، وزیر خارجه، «استیو منوچین»، وزیر خزانه‌داری و همچنین «جرد کوشنر»، داماد و مشاور ارشد خود مدال امنیت ملی اهدا کرئ و از آن‌ها برای استقرار «ثبات و صلح» در منطقه تقدیر کرد.

با این همه، به نظر می‌رسد که به‌رغم تمامی هیاهوها، ترامپ دست آخر با خروج از کاخ سفید موافقت کرده و پذیرفته که دیگر جایی در اتاق بیضی ندارد. نیوزیوک پیشتر گزارش داد که کارکنان کاخ سفید ایمیلی از دفتر اجرایی رئیس جمهوری آمریکا دریافت کردند و طبق آن باید وسایلشان را جمع کرده و برای خروج از چهارم ژانویه آماده شوند. این ایمیل شامل فهرستی از کارهایی است که باید انجام شوند، مثل بازگرداندن هدایای ریاست جمهوری به اتاق یک، انتقال وسایل شخصی به منزل و تمیز کردن یخچال و مایکروفر!

به نظر می‌رسد که ترامپ بالاخره باید به خانه‌تکانی و خروج از ساختمان سفیدرنگ دولت رضایت دهد، چه خوشش بیاید یا بدش بیاید، اما خرابی‌های نهایی را نمی‌توان به این راحتی هضم کرد.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 4365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =