به گزارش آتیه آنلاین، واژه (Engagement)، برای اولینبار در یک کنفرانس که توسط «مرکز مدیریت اروپا» برگزار شد، مطرح شد. میتوان آن را معادل «دلبستگی تام و تمام کارکنان نسبت به سازمان» تعریف و تفسیر کرد؛ پدیدهای کاملتر، عمیقتر، باثباتتر و اثرگذارتر از رضایت و وفاداری کارکنان و البته شامل و دربرگیرنده همه اینهاست. در چنین حالتی کارکنان سازمان نهتنها از شغل و سازمانشان راضی هستند بلکه حداکثر توان و تلاش خود را برای اجرای برنامهها و تحقق اهداف سازمانشان به کار میگیرند و از هیچ کوششی برای موفقیت، پیشرفت و سودآوری سازمان و تأمین رضایت ذینفعان اصلی آن دریغ نمیکنند.
اطلاعاتی که در این کنفرانس ارائه شده به خوبی حاکی از اهمیت و حساسیت چنین موضوعی است. این اطلاعات که در مورد سازمانهای انگلیسی تهیه و ارائه شد، نشان میداد که فقط ۱۷ درصد از کارکنان سازمانهای انگلیسی با دلبستگی تام و تمام نسبت به سازمانشان کار میکنند و بخشی از توان، استعداد، مهارت و قابلیتهای خود را در انجام وظایفشان به کار میگیرند و هنوز پتانسیل زیادی از جنس مهارت، علاقه، استعداد و توان جسمی و فکری و یا روانی دارند که به دلایلی مورد استفاده قرار نمیگیرند. این کتاب مأموریت دارد تا از موضوع دلبستگی تام و تمام کارکنان نسبت به سازمان تعاریف دقیقی را به دست دهد و مدیران را با ابعاد و اجزای آن و تفاوتها یا تشابهتایی که با مفاهیم و پدیدههای دیگری مثل رضایت و وفاوداری و تعهد سازمانی آشنا کند، نشانهها و آثار مثبت این پدیدههای سازمانی را روشنتر کند و راههای عملی و تجربه شده را برای ایجاد حفظ و بهبود این دلبستگی به مدیران ایرانی پیشنهاد کند.
نظر شما