برندسازی مقصد و مدیریت گردشگری

بر اساس تعریف سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، برندسازی مقصد، رقابت هویتی برای شناسایی مکان گردشگری است که عواملی مانند منحصر به فرد بودن، ماهیت ماندگار یا خصوصیات اصلی مقصد، درک مسافران در مورد مقصد و مبنای فعالیت‌های ارتباطی و تبلیغاتی بازاریابی را در برمی‌گیرد.

به گزارش آتیه آنلاین، به نقل از نیوز، در سراسر جهان، بسیاری از مقاصد گردشگری خدمات تقریبا مشابهی را به مسافران ارائه می‌دهند پس چگونه مقصدی می‌تواند از سایر مقاصد و تجارب فردی برای مسافران متمایز شود؟ برندسازی مقصد، می‌تواند راهکاری برای نزدیک کردن تصویر مقصد به مسافران باشد.

برندسازی مقصد باید با ویژگی‌ها و عوامل منحصربه‌فرد مقصد و ارتباطات بازاریابی از منظر مسافران سازگار باشد و همچنین توسط افراد بومی شناخته شود. چشم‌انداز این دو مورد اثربخشی برند سازی مقصد را در نظر مخاطبان تقویت می‌کند؛ بنابراین، برند سازی مقصد، شناسایی رقابتی‌ترین و جذاب‌ترین مقصد از نظر مسافران است و گزارش‌هایی پیرامون این ارزش‌ها و برقراری ارتباط مداوم از طریق ارتباطات مختلف بازاریابی، ارائه می‌شود.

با توجه به تعریف کارمن بلین، استوارت ای لوی، جی‌آربرنت‌ریچی (۲۰۰۵)، ممکن است برند سازی مقصد به‌عنوان مجموعه فعالیت‌های بازاریابی تعریف شود که از ایجاد نام، نماد، آرم، واژه، نشان یا نگاره‌ای برای شناسایی راحت‌تر مقصد و تمایز آن با موارد دیگر حمایت می‌کند. در این موارد، انتظار تجربه سفر به‌یادماندنی را بیان کرده و برای تحکیم و تقویت ارتباط عاطفی بین بازدیدکننده و مقصد باید خدماتی انجام داد.

هدف از برندسازی، کاهش هزینه‌های جستجوی مقصد برای مصرف‌کننده و خطرات آن با ایجاد تصویری برای تحت تاثیر قراردادن تصمیم‌های بازدیدکننده از مقصد موردنظر در مقابل یک گزینه جایگزین دیگر است.

چگونه برند مقصد ایجاد کنیم؟

کتاب راهنمای UNWTO در مورد برندسازی مقصد گردشگری، روند برندسازی مقصد را شامل سه مرحله مهم بیان می‌کند:

توسعه برند

سازمان مدیریت مقصد (DMO) برای ایجاد برند مقصد، قبل از هر چیز باید ویژگی‌ها و ارزش‌های اصلی مقصد و درک مسافران از مقصد را بیابید. این مرحله اساسی مستلزم این است که DMO ها در تحقیق و تجزیه‌وتحلیل بازارها، رقبا و گروه‌های بالقوه مشتری برای شناسایی مزیت رقابتی مقصد و بخش مشتری سرمایه‌گذاری کنند. بر اساس این نتایج، DMO‌ها می‌توانند برند مقصد و داستان برند را برای برجسته کردن ارزش‌های مقصد و استفاده از آن‌ها را به‌عنوان مبنایی برای فعالیت‌های بازاریابی در آینده بسازند.

پیاده‌سازی برند

در مرحله اول، از برند ایجادشده مقصد به بازار از طریق ارتقاء مهارت‌های ارتباطی مناسب برای افزایش آگاهی استفاده شود. تصویر مقصد را برای ارائه به مسافران هدف در زمان مناسب و با محتوای مناسب و نام تجاری مقصد در ذهن بسازید.

مدیریت و ارزیابی

پس از فرآیند پیاده‌سازی برندسازی مقصد، DMO‌ها نیز نیاز به نظارت و ارزیابی اثربخشی برند مقصد از طریق تحقیق، سنجش اثربخشی ارتباطات و پیاده‌سازی نام تجاری دارند. بدین ترتیب، DMO‌ها می‌توانند عوامل موفقیت و شکست برند مقصد را برای انجام سازگاری مناسب تعیین کنند.

گردشگری درحال‌توسعه است و همچنین با مقاصد بیشتر گردشگری، مسافران گزینه‌های بیشتری برای سفر خود دارند؛ بنابراین، برند سازی مقصد، فرایندی اساسی در مدیریت مقصد برای تمایز از سایر مکان‌های گردشگری است. فعالیت‌های بازاریابی از روند نام تجاری مقصد، باعث افزایش آگاهی و ایجاد تصویر مثبتی از مقصد برای مسافران می‌شود. علاوه بر این، برند مقصد شناخته‌شده تضمینی برای کیفیت تجربه سفر است. درنتیجه، مقصد می‌تواند به هدف جذب مسافران بیشتر دست یابد.

کد خبر: 3333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =