به گزارش آتیه آنلاین از شورای کتاب کودک، دفتر بینالمللی کتاب برای نسل جوان هر دو سال یکبار همایش ادبیات کودکان را به میزبانی یکی از شعبههای ملی برگزار میکند. سی و هفتمین همایش بینالمللی در مسکو، به میزبانی شعبه ملی روسیه با موضوع این همایش جهانِ بزرگِ شگفتانگیز از منظر کتابهای کودکان: ادبیات ملی و بینالمللی- نقش، ارزش و تأثیر آن بر خوانندگان جوان در کشورهای مختلف برگزار شد.
همایش سی و هشتم اما به موضوع قصه می پردازد؛ قصهها (داستانها) در فرهنگها، مکانها و زمانهای گوناگون با ما بودهاند. ما دائم قصه میگوییم و به قصهها گوش میدهیم. قصهها یادگیری، شادی، شفا و یادآوریاند. قصهها انگیزه بخش، تخیلبرانگیز و آزاردهنده هستند. قصهها باعث غنای فردی میشوند و به درک ما در جهان کمک میکنند. تأثیر و پیام موجود در یک قصه میتواند یک عمر در جان و روح ما باقی بماند.
از طریق این موضوع، سعی داریم کشف کنیم چه چیزی باعث خلق یک قصه (داستان) قدرتمند میشود و چرا و چگونه آن قصه را تعریف میکنیم. قصههای مشابهی را که در سراسر کشورها، فرهنگها و سیستمهای آموزشی آمده است، بررسی میکنیم. میتوانیم قصههای خود را مقایسه کنیم و به اشتراک بگذاریم. درمییابیم که از قصههای یکدیگر چه چیزی میتوانیم بیاموزیم و چگونه قصهها میتوانند به ما در درک نقش، هویت، رویکردها و چالشهای یکدیگر کمک کنند؟
قصه و قصهگویی همواره نقش بسیار مهمی در هویت فردی، اجتماعی و فرهنگی ما داشتهاند. با همه مشکلات و چالشهایی که با آن روبرو هستیم، نیاز بیشتری به ارائه روایتهای قوی، معتبر و دقیق وجود دارد. این موضوع قدرت تخیل را در تقابل یا تنشها و سردرگمیهایدنیای معاصر تجلیل میکند. این موضوع همچنین نشان میدهد که قصهها چقدر برای زندگی ما مهماند و چگونه احساس تعلق ایجاد میکنند.
سی و هشتمین همایش بینالمللی IBBY با شعار «قدرت قصهها» به میزبانی مالزی در پوتراجایا، ۵-۸ سپتامبر ۲۰۲۲ (۱۴ تا ۱۷ شهریور ۱۴۰۱) برگزار می شود، علاقهمندان و پژوهشگران ادبیات کودک و نوجوان میتوانند تا ۱۵ مارس ۲۰۲۲ (۲۴ اسفند ۱۴۰۰)، چکیده مقاله و پوستر خود را برای کنگره ارسال کنند.
موضوعات
۱. نیروی شناختی در رشد کودکان
• نقش کتابها و قصهها در رشد شناختی
• زبان، یادگیری و سواد
• رویکردهای مبتنی بر داستان برای آموزش و یادگیری
• ناتوانیهای یادگیری
• خواندن برای لذت
۲. قصهها و قدرت شفابخشی در کودکان و نوجوانان
• کتاب درمانی برای کودکان و نوجوانان
• نوشتن و خواندن خلاق
• مطالعه و کتاب برای کودکان دارای معلولیت
۳. قدرت بیان قصهها بهصورت بصری و شنیداری برای کودکان و نوجوانان
• موضوعات مرتبط با کتابهای تصویری، تصویرسازی، ویدئو، گرافیک، انیمیشن و چند رسانهای
• قصهگویی به عنوان یک هنر نمایشی/هنر
• قدرت کلمات گفتاری، متن، صوت یا سایر مصنوعات چند رسانهای
۴. پلهایی بر عناصر جداکننده ادبیات کودک و نوجوان
• موضوعات چند فرهنگی و چندزبانه در ادبیات
• موضوعات ملی و فرا ملی در ادبیات
• ترجمه و ارتباطات
• تنوع و فراگیری در جامعه چند فرهنگی
• سنت قصهگویی شفاهی و مکتوب
• رسانههای گوناگون برای پیوند ادبیات شفاهی سنتی با فناوری مدرن
۵. هویت و ارزشها در ادبیات کودک و نوجوان
• هویت فردی، اجتماعی و فرهنگی در ادبیات
• جامعه و ملتسازی در ادبیات
• ادبیات ملی با تمرکز بر مسئله کودکان
• تجربیات مهاجرت در ادبیات کودک و نوجوان
• ارزشهای جهانی در ادبیات کودکان و نوجوانان
• پایداری فرهنگ و خانواده در ادبیات کودک و نوجوان
۶. همدلی و حافظه در قصهها و قصهگوییها
• همدلی شناختی/عاطفی، همدلی با اعضای درون گروه و خارج از گروه و همدلی با پیامدهای مثبت و منفی
• ادبیات نوجوان به عنوان فعالیت اجتماعی
• بازنمایی حافظه در تجربه کودکان
• فضایل، ارزشهای اخلاقی، ارزشهای انساندوستانه و غیره در ادبیات کودکان و نوجوانان
برای اطلاعات بیشتر در مورد موضوعات، شیوه نگارش و ارسال چکیدهها و تاریخهای مهم و ... به لینک https://www.ibbycongress۲۰۲۲.org/elementor-۷۸۱ مراجعه کنید.
نظر شما