به گزارش آتیه آنلاین، مجموعه ای از داستانهای کوتاه (یکصد روز، یکصد داستانک)، یک رمان (ندیر) و کتابی آموزشی درباره تئوری و اصول داستان نویسی (رسالۀ کتاب خوب)، سه اثر به قلم مصطفی محمدی است که به تازگی از سوی نشر اساطیر پارسی منتشر شده است.
یکصد روز، یکصد داستانک
این مجموعه داستان کوتاه (مینیمال) درباره موضوعات گوناگون است و هیچ شخصیت مشخص یا جغرافیا و بلکه دوره خاصی ندارد. بیشتر آنها دارای حالتی معماگونه و یا ایجاز بوده که یک موضوع یا واژه را به داستان درآورده است. این داستانها از یک پاراگراف تا چهار صفحه نوشته شده اند. بیشترین تلاش نویسنده از نیاوردن نام خاص بر روی زمان و شخصیتهای داستان، بالابردن قدرت همذاتپنداری خواننده با داستان است.
ندیر
این داستان زنی متأهل و بدون فرزند است، با 35 سال سن. با شوهرش دعوا و مرافعه هر روزه دارد. در همسایگیشان خانوادهای زندگی میکنند که آقابزرگ، مرد این خانه، با مشورت همسرش خانمبزرگ، تلاش دارند کاری بکنند تا درگیری آن دو فیصله پیدا کند. ندیر در این رمان و از دید بیشتر شخصیتهای داستان، زنی بیاندازه زیبا، حسود، بدبین، رکگو، بدنظر، بدخواه، تا اندازهای بدجنس، فصیح و بیپرواست. آقابزرگ به همسرش پیشنهاد داده ندیر دست به کار نوشتن ببرد؛ چرا که معتقد است «نوشتن آدم را آرام میکند؛ به ویژه آدمهای حسود و حساس را.» از این رو، ندیر دست به نگارش رمانی به نام لیلی میزند که مورد استقبال واقع میشود. وقتی برای برگزیده شدن رماناش، عازم پاریس است با مخالفت شوهر و درگیری با او، کار سفر نیمهتمام رها میشود... د. اگرچه زمان وقوع ماجرا دهۀ هفتاد شمسی و در تهران است وی این رمان به دور از فضاهای سیاسی دهۀ شصت و هفتاد است و از رویدادهای اجتماعی و مملکتی، در آن خبری نیست.
رسالۀ کتاب خوب: چگونه داستان را بشناسیم، چگونه بنویسیم
مصطفی محمدی در این کتاب کوشیده تا ویژگیهای یک کتاب خوب، در کنار گفتارهایی دربارة داستان نویسی و برجستگیهای یک نویسنده را به میان بگذارد. در این کتاب همۀ ویژگیهای داستان، گونه های داستانی، عناصر، موضوعات فرعی و تکنیکی نگارش، جنبه های محتوایی و معیارهای سنجش و نحوه پیش بردن طرح داستان در متن و ... به طور اختصار برشمرده شده و تا به اندازه ای که برای عموم و علاقه مندان، همچنین اهالی قلم و نوقلمان قابل فهم و بهره برداری باشد، توضیح داده شده است. این کتاب به طور مختصر و موجز، راهنمایی درباره تئوری داستان نویسی است که از حواشی سنگین، نگرشهای تخصصی و پیچیده، جوانب انبوه و ... پرهیز کرده تا گیرایی مطالب و قدرت درک و بهره برداری را ارتقاء بخشیده باشد.
علاقه مندان برای تهیه این کتابها می توانند به نشر اساطیر پارسی یا وبسایت این انتشارات مراجعه کنند.
نظر شما