ترور در سایه عملیات انتقال

با وجود آنکه طیف گسترده‌ای از مترجمان افغان به خاک آمریکا منتقل شده‌اند و مابقی هم در حال انتقال هستند، اما داده‌ها حکایت از تهدید جانی این طیف دارد و طالبان همچنان د حال ترور آنها است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، انتشار خبر خروج کلیه نظامیان ارتش آمریکا از افغانستان باعث بروز اقداماتی رادیکال و تحمیل هزینه‌ای نسبتاً سنگین به کابل شد. در این میان یکی از مهمترین تهدیدها و پرونده‌های جاری در افغانستان مساله ادامه حضور و حیات قریب به بیست هزار مترجم افغانی‌تبار و فعالان رسانه‌ای در این کشور بود.

به آمریکا خوش‌آمدید!

حالا همزمان با ادامه خروج کامل نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان، نخستین گروه مترجمان و دستیاران محلی ارتش آمریکا به همراه اعضای خانواده خود وارد خاک ایالات متحده شدند. در همین راستا روزنامه ساندی تایمز با انتشار گزارشی در این رابطه خبر داد که به دنبال اجرای عملیات خروج اولین گروه که تعداد آن ۲۵۰۰ نفر اعلام شده ابتدا به طور موقت در پایگاه‌ نظامی فورت لی اسکان داده خواهند شد و این روند تا زمانی که مراحل صدور ویزای ویژه مهاجرتی برای آنها صادر شود ادامه دارد.

به گزارش ساندی تایمز نگرانی از رها کردن این مترجمان پس از خروج نیروهای آمریکایی و تهدید جانی متوجه آنها از سوی طالبان و گروه‌های شبه‌نظامی، یکی از چالش‌های اصلی پنتاگون توصیف شده است. طرح اعطای ویزای ویژه مهاجرتی که به اس.آی.وی شهرت یافته و از سال ۲۰۰۹ صدور آن آغاز شده به افرادی که با دولت آمریکا و نیروهای تحت رهبری این کشور در افغانستان کار می‌کرده‌اند، وعده رسیدگی سریع و ویژه به درخواست مهاجرت و اقامت در خاک آمریکا می‌دهد.

این در حالی است که با بالاگرفتن حملات طالبان در چند ماه اخیر و همزمان با آغاز رسمی خروج نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان، تهدیدهای جانی علیه آن دسته از افغان‌ها که با نیروهای آمریکایی همکاری می‌کردند، افزایش یافته است.

خبرنگار ساندی تایمز با اشاره به تسریع روند بررسی ویزای اقامتی و معاینات پزشکی این گروه تاکید کرد که همه اقدامات مربوط به انتقال این عناصر در پایگاه نظامی فورت لی در ایالت ویرجینیا (۳۷۰ کیلومتری واشنگتن) انجام خواهد گرفت. همچنین در طول این مدت هیچ یک از شهروندان افغانستانی از مقر فورت لی ارتش خارج نخواهند شد.

لازم به ذکر است که پس از پیگیری مستمر جامعه اطلاعاتی و رسانه‌های داخلی آمریکا همزمان روز پنجشنبه، ۲۹ ژوئیه، کنگره آمریکا در همین رابطه یک میلیارد دلار بودجه در اختیار دولت جو بایدن قرار داد. از طرفی هفته گذشته هم یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت حدود ۲۰ هزار تقاضای دیگر همچنان در حال بررسی است که حدود نیمی از آنها هنوز در مرحله نخست رسیدگی به درخواست خود هستند.

در این بین مایک جیسون، از فرماندهان سابق نیروهای آمریکا در افغانستان به بی‌.بی.‌سی گفت که رفت و آمد در مناطق تحت کنترل طالبان برای افغان‌هایی که با دولت آمریکا کار کرده‌اند و مدارک هویتی مرتبط با آن را باید به همراه داشته باشند، «خطر جانی» جدی برای آنها در پی دارد و ما از این افراد می‌خواهیم که مدارک اس.آی.وی را همیشه همراه خود داشته باشند و این در جیب داشتن مدارک در حقیقت اعتراف آشکار به این است که شما با آمریکایی‌ها کار کرده‌اید.

به گزارش انجمن غیردولتی «هیچ کس نباید جا گذاشته شود» (No One Left Behind) تاکنون ۳۰۰ نفر از مترجمان افغانی که با ارتش و دولت آمریکا در افغانستان کار کرده‌اند، کشته شده‌اند. این در حالی است که گروه نظارتی آمریکا در گزارشی اعلام کرد، دولت افغانستان با یک بحران وجودی پس از دو چندان شدن حملات طالبان پس از توافق فوریه ۲۰۲۰ با دولت ‌آمریکا روبروست.

بوی باروت و خون

از سوی دیگر شبکه خبری الجزیره در گزارشی در این رابطه نوشت: «در گزارش بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان موسوم به سیگار آمده، حملات طالبان علیه اهداف دولتی افغان از ۶۷۰۰ مورد در مدت زمان سه ماه تا توافق فوریه دوحه به ۱۳ هزار ۲۴۲ مورد در بازه زمانی سپتامبر تا نوامبر ۲۰۲۰ رسید». بر اساس گزارش سیگار، در تمامی این سه ماه متوالی، تعداد حملات بالای ۱۰ هزار مورد بوده‌اند.

به نوشته الجزیره، آمریکا موافقت کرد که تمامی نیروهایش را از افغانستان خارج کند با این انتظار که طالبان هم با دولت کابل وارد مذاکرات صلح شود. از آن زمان، مذاکرات بین طالبان و دولت کابل متوقف شده اما آمریکا قاطعانه نیروهایش را از افغانستان خارج کرده و ضرب‌الاجل تکمیل این روند را ۳۱ اوت اعلام کرده است. گزارش سیگار کاملاً مشخص کرده که توافق دوحه به جای آنکه به سمت گفتگوهای طالبان و کابل برود، باعث تشدید حملات طالبان علیه نیروهای دولتی بدون آمادگی افغانستان و افزایش تعداد تلفات غیرنظامیان شده است.

سیگار از قول داده‌های نیروهای مشترک آمریکا - ناتو در افغانستان اعلام کرد که در بازه زمانی ژانویه تا مارس ۲۰۲۰، حدود ۵۱۰ غیرنظامی کشته و ۷۹۹ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند. این آمار در سه ماهه سوم ۲۰۲۰، بالا رفت و تعداد کشته‌ها به ۱۰۵۸ تن و تعداد زخمی‌ها به ۱۹۵۹ تن رسید و همچنان هم روند افزایشی دارد. الجزیره در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به شاخص‌های مستند ارائه شده از سوی سیگار نوشت، جدیدترین آمار از آوریل و مه سال جاری میلادی رقم ۷۰۵ کشته و ۱۳۳۰ زخمی را نشان می‌دهد.

در همین راستا جان سوپکو، بازرس سیگار در گفت‌وگو با نیویورکر خاطرنشان کرد که مجموع این اوضاع برای دولت افغانستان خوشایند نیست؛ چون اگر کابل نتواند با این وضعیت مقابله و به آن رسیدگی کند، آنها را احتمالا با یک بحران وجودیروبرو می‌کند.

سپکو در ادامه اذعان داشت، این گزارش یک تصویر آگاهانه ارائه می‌کند که در تضاد با خوش‌بینی بیش از حدی است که به واسطه تلاش‌های تحت رهبری آمریکا برای بازسازی و تقویت افغانستان و با صرف هزینه صدها میلیارد دلاری دولت واشنگتن ارائه شده بود.

لازم به ذکر است که در گزارش سیگار آمده است: «این اخبار نشان می‌دهد که اوضاع افغانستان اصلا خوب نیست، نیروهای امنیتی این کشور درگیر خیزش مجدد طالبان، گیج و مبهوت و غافلگیر شده‌اند. نگرانی‌ها از اوضاع امنیتی در افغانستان شدید است و طالبان بسیاری از مناطق را به دست گرفته و تصرف کرده به ویژه ولایت‌های شمالی که زمانی محل تحرکات ضد طالبانی بودند».

در آخر باید خاطر نشان کرد آنچه در فضای داخلی افغانستان در حال وقوع است بخشی از واکنش طالبان با اختیار محدود جغرافیایی به شمار میرود و این در حالی است که اغلب کارشناسان مسائل افغانستان بر این باورند که با وجود اشغال ۶۰ درصدی خاک این کشور از سوی طالبان، همواره شاهد بروز واکنش‌های رادیکال از سوی این گروه هستیم و این روند با در اختیار گرفتن همه خاک این کشور مطمئنا با شدت بیشتری دنبال میشود و میتواند زندگی و حیات هزاران انسان را در خطر تهدید جدی قرار دهد.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 23505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =