بغداد در جست‌وجوی آرامش

دور چهارم مذاکرات استراتژیک بغداد و واشنگتن که قرار است به خروج نیروهای نظامی آمریکا بینجامد موضوعی است که به نظر می‌رسد هنوز ابهامات زیاد درون خود دارد و به هرترتیب از تهدید تروریسم در این کشور چیزی کم نمی‌کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، صبح روز پنجشنبه، چهار کاروان وابسته به ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی اشغالگران آمریکایی در جنوب عراق هدف انفجارهای پی درپی بمب قرار گرفتند. در ادامه اقدامات ضدامنیتی و به خصوص مسلحانه در عراق، خبرگزاری العراقیه در گزارشی با اشاره به هدف قرار گرفتن کاروان نیروهای اشغالگر آمریکایی از رشد روزافزون این قبیل عملیاتها در استان‌های مختلف این کشور خبر داد.

اعمال فشار سخت

به گزارش خبرگزاری العراقیه این دو کاروان ائتلاف در استان ذی‌قار و دو کاروان دیگر در استان دیوانیه در جنوب عراق هدف قرار گرفتند. براساس اطلاعات ارائه شده از سوی خبرنگارالعراقیه، چند تن از عناصر نظامی حاضر در کاروانهای آمریکایی زخمی و حال عمومی راننده یکی از کامیون‌ها وخیم گزارش شده است.

این در حالی است که پس از حمله به کاروان‌های آمریکایی در استان‌های جنوبی، دو راکت کاتیوشا به نزدیکی سفارت واشنگتن در بغداد نیز اصابت کرد. لازم به ذکر است که این اقدام دومین حمله به منافع آمریکا در عراق از زمان اعلام تصمیم واشنگتن برای خروج از این کشور در پایان سال جاری میلادی محسوب می‌شود. بر اساس گزارش منتشر شده در خبرگزاری سومریه‌نیوز، هر دو موشک شلیک شده به سوی سفارت آمریکا در منطقه امنیتی سبز بغداد، در حوالی این مکان دیپلماتیک اصابت کردند.

سومریه نیوز در گزارشی در خصوص عملیات موشکی علیه اماکن دیپلماتیک آمریکا به نقل از منابع امنیتی آگاه در بغداد مدعی شد که موشک‌های شلیک شده به سوی سفارتخانه آمریکا همچون گذشته از نوع کاتیوشا بوده است. در ادامه این گزارش آمده است، یک منبع امنیتی عراق به سومریه نیوز گفت: «سامانه دفاع موشکی C-RAM نتوانست این دو موشک‌ را رهگیری کند و ترکش‌های سامانه به خودروهای غیرنظامیان و یک منزل اصابت کرد».

رخدادهای مسلحانه در عراق در شرایطی توجه اغلب رسانه‌های داخلی و خارجی این کشور به خود جلب کرده است که نخست‌وزیر عراق در ادامه دیدارهایش با رئیس جمهوری آمریکا در رابطه با وضعیت داخلی تاکید کرد که عراق تلاش می‌کند هر آنچه سیاست آرامش در منطقه را تقویت می‌کند، دنبال کند. همچنین وی در پایان سفرش به آمریکا بر استراتژی امنیتی با واشنگتن تاکید کرده بود که نشان می‌دهد روابط میان دو طرف به قوت ادامه خواهد داشت.

در همین راستا سایت خبری نیویورکر در گزارشی در این رابطه نوشت: «مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در ادامه برنامه ملاقاتهای دیپلماتیک با مقامات واشنگتن تاکید کرد که توافقنامه امنیتی بین بغداد و واشنگتن وارد مرحله جدید از آموزش و مشورت شده است».

به نوشته نیویورکر الکاظمی در زمان ترک واشنگتن توییت کرد: «همه نیروهای جنگی آمریکا پایان سال جاری میلادی از کشور عراق خارج می‌شوند و واشنگتن را به سوی بغداد عزیز بعد از سفری موفقیت‌آمیز و تفاهمات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و توافقنامه انتقال روابط امنیتی به آموزش و مشورت و عدم حضور نیروهای رزمی در پایان سال جاری میلادی ترک کردیم».

بر اساس آنچه در گزارش نیویورکر آمده است الکاظمی در اظهاراتی صراحتاً گفته است که به تقویت همبستگی اجتماعی و سیاسی برای خدمت به ملت‌مان امیدواریم و به دنبال ارتباط مستمر با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برای تقویت همکاری و مذاکره هستیم.

این در حالی است که در بیانیه دفتر مصطفی الکاظمی آمده است: «الکاظمی با نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واشنگتن ملاقات کرد. طبق این بیانیه، آن دو به بررسی راه‌های تقویت همکاری بین عراق و آمریکا در زمینه‌های مختلف اقتصادی و چشم‌اندازهای هماهنگی سیاسی مشترک و نیز همکاری در حوزه‌های آموزش، فرهنگ، سرمایه‌گذاری و غیره پرداختند».

الکاظمی در این دیدار تاکید کرد: «عراق تلاش می‌کند هر آنچه سیاست آرامش در منطقه را تقویت می‌کند، دنبال کند و در مسیر تحکیم اصلاحات، مبارزه با فساد و تقویت امنیت داخلی و ایجاد فضای مناسبِ جذب سرمایه‌ گام بردارد». پلوسی نیز اعلام کرده که کنگره آمریکا از تلاش‌های دولت عراق در راستای موفقیت انتخابات اکتبر آینده حمایت می‌کند.

پلوسی همچنین بر اهمیت ادامه همکاری دو جانبه در زمینه‌های مقابله با کرونا و ارائه حمایت از ملت عراق از رهگذر  مشارکت در تامین دوزهای واکسن تاکید کرد. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه عنوان کرده که اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از گام‌های دولت الکاظمی و طرح‌ها و نقش رو به فزونی آن در تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای حمایت می‌کنند.

خروج پله‌کانی از بغداد

از سوی دیگر میدل ایست نیوز با انتشار گزارشی در خصوص اظهارات فرمانده کل نیروهی مسلح عراق مدعی شد که سرلشکر «یحیی رسول»، سخنگوی فرمانده نیروهای مسلح عراق در نشست خبری که با حضور جمعی از خبرنگاران داخلی و خارجی عراق برگزار شد تأکید کرد که عراق هیچ نیازی به نیروهای رزمی خارجی در خاک خود ندارد.

وی ضمن تأکید بر بی‌نیازی کامل عراق از نیروهای رزمی خارجی گفت: «که عراق برای مبارزه با تروریسم نیازمند مبادله اطلاعات با ائتلاف بین‌المللی است».

فرمانده نیروهای مسلح عراق معتقد است که ادامه کارزار با تروریست‌های داعش به صورت اطلاعاتی خواهد بود که در این رابطه عراق برای تقویت توان نظامی نیروهای مسلح خود تلاش می‌کند. همچنین رابطه بغداد با ائتلاف بین‌المللی مبتنی بر سه پرونده خواهد بود.

بر اساس گزارش میدل ایست‌نیوز سخنگوی نظامی الکاظمی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد، همه آن چیزی که عراق از ائتلاف بین‌المللی نیاز دارد، این است که رابطه جدید مبتنی بر شراکت و همکاری در موضوع مبارزه با تروریسم، حمایت از نیروهای مسلح عراق از طریق آموزش، تجهیز و تسلیح و تلاش اطلاعاتی و امنیتی است؛ چراکه تروریسم هنوز خطر به شمار می‌رود و در مناطق شمال شرق سوریه حضوری پررنگ دارد.

در بیانیه پایانی مشترک عراق و آمریکا در پایان دور چهارم گفت‌وگوی راهبردی دو کشور که به ریاست وزرای خارجه عراق و امریکا برگزار شد، تأکید شده که روابط امنیتی بغداد و واشنگتن کاملاً به عرصه مستشاری و آموزش و همکاری امنیتی و تبادل اطلاعات منتقل می‌شود و تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ هیچ گونه حضور نیروهای رزمی آمریکا در عراق وجود نخواهد داشت.

این بیانیه افزوده که پایگاه‌های نظامی، میزبان نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی پایگاه‌های عراقی است که براساس قوانین عراق اداره می‌شود و این پایگاه‌های آمریکایی یا متعلق به ائتلاف بین‌المللی نیست و حضور همه نیروهای خارجی فقط برای حمایت از دولت عراق در جنگ با داعش است. در این بیانیه تأکید شده که آمریکا به حمایت خود از نیروهای امنیتی عراق برای تقویت توانایی آنها در رویارویی با تهدیدها ادامه می‌دهد.

در آخر باید متذکر شد که شرایط کنونی عراق بیانگر وجود و رشد نوعی تنش در میان ساختار  سیاسی و امنیتی است. تنشی که ادامه آن میتواند زمینه‌ساز شرایطی سخت برای مقابله با تروریسم تکفیری باشد.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 23467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =