کپی‌کاری درجه یک!

مهران مدیری در اولین قسمت از «مسابقه دورهمی» از کپی بودن جزء به جزء آن سخن گفت و اعلام کرد که کپی درجه یکی انجام داده اند.

به گزارش آتیه آنلاین، مسابقه بزرگ «دورهمی» با اجرا و کارگردانی مهران مدیری، جمعه شب روی آنتن شبکه نسیم رفت. در بخش ابتدایی این برنامه، مدیری درباره این مسابقه توضیح داد: هر برنامه‌ای مثل تاک شو، مسابقه و استعدادیابی یک اصل و یک کپی دارد. یک کشوری برنامه اصل را می‌سازد و بقیه کشورها از آن کپی می‌کنند. وی عنوان کرد: مسابقه ما هم کپی است! جزء به جزء آن کپی است. مسابقه دورهمی، دو مرحله دارد؛ مرحله اول دایره و مرحله دوم ربات که بسیار متفاوت از هم خواهند بود. در مرحله اول با نام دایره ۸ شرکت کننده حضور دارند. کسب امتیازات این مرحله خیلی مهم است و امتیازها برای مرحله دوم نیاز می‌شود. مدیری بیان کرد: ما سعی کردیم خیلی خوب کپی کنیم و کپی درجه یک داشته باشیم. این خودش مهم است؛ چرا که کپی هم باید درجه یک باشد. هدف از این مسابقه بالا بردن سطح معلومات، دانش، آگاهی‌های فرهنگی، اجتماعی و تاریخی مخاطبان است. امیدوارم به هدفمان برسیم.

سال ها پیش فصل نخست دورهمی خیلی زود به واسطه شباهت جزءبه‌جزء با یک نمونه خارجی، متهم به کپی‌کاری شد و  این قضیه مطرح بود که دورهمی کپی از یک برنامه پر مخاطب کشور هندوستان به اسم «شب‌های طنز با کاپیل / Comedy nights with Kapil» است اما مهران مدیری در این چند سال در این خصوص سکوت اختیار کرد و هربار از جواب دادن طفره رفت. حالا در فصل پنجم دورهمی، فضای رقابتی وجود دارد و برنامه از فرمت گفتگو محور با حضور چهره‌های مشهور، به یک مسابقه اطلاعات عمومی با دکور کاملا متفاوت تغییر یافته که با برداشتی از مجموعه مسابقه «سامورایی ذهنی»،شبکه FOX  ساخته شده است که پخش آن از ماه مارچ ۲۰۱۹ آغاز شد، اما فصل دوم آن به دلیل شیوع کرونا به ماه می‌موکول شد.اینبار مدیری با پذیرفتن کپی بودن این برنامه دست پیش از رسانه ها و منتقدان گرفته تا در صورت آشکار شدن کپی بودن مسابقه دورهمی هر گونه نقد را در رابطه با محتوای کپی کاری شده برنامه تازه‌اش مسدود کند.

چند ماه پیش هم انتقاداتی به کپی بودن برنامه "سیم آخر" رضا رشیدپور وارد شد که این مسابقه از روی یک مسابقه تلویزیونی در کانال ۱۲ اسراییل ساخته شده و حتی واکنش روزنامه تایمز اسراییل را نیز در پی داشت. اما رضا رشیدپور مجری «سیم آخر» در میان اجرای این مسابقه پاسخ استهزاآمیزی به این ماجرا داد و کپی‌کاری در ساخت مسابقه «سیم آخر» را تکذیب کرد. او  به دوربین زل زد و چشم در چشم مردم گفت که ما سوال‌ها را از هم خارج آورده‌ایم، آن هم با چمدان!با این حال سازندگان این مسابقه تنها اقدامی که در واکنش به این هجمه ها داشتند تغییر نام مسابقه از بمب به سیم آخر بود.

در این سال ها همواره  تاکشوها و مسابقه‌های مختلف دیگری در تلویزیون کپی‌هایی از آب درآمده‌اند که نسخه‌ای جهانی داشته‌اند.مسابقه عصرجدید نیز که جزو مسابقه‌های پرطرفدار تلویزیون هم بود و  بارها عنوان پربیننده‌ترین را نصیب خود کرد یک کپی برداری کامل از مسابقات استعدادیابی «آمریکاز گات تلنت» بود که در ایران پیاده شد. با این حال احسان علیخانی در ابتدای پخش به ساختار کپی این مسابقه اشاره‌ای نکرد و بعد از مدت‌ها فاصله از پخش، صریح‌تر از ساختار جهانی مسابقه سخن گفت و از آن دفاع کرد.همچنین «برنده باش» عنوان یکی از مسابقه های شبکه سه با اجرای محمدرضا گلزار که اتفاقا در دوره ای که پخش شد مخاطبان  خوبی هم پیدا کرد  از مسابقه ای خارجی به نام میلیونر شو کپی شده بود،مسابقه ای که چند سال پیش پخش شد و  مخاطبان بالایی هم داشت.

اینکه برنامه ای در جهان مطرح شود و گاهی چیزی شبیه آن در داخل نیز ساخته شود اشکالی ندارد اما وقتی ساختن برنامه‌ها بدون در نظر گرفتن عناصری مانند خلاقیت و نوآوری و تنها با  اتکا کردن به داشتن اسپانسر پولدار  و دکور پرزرق‌وبرقی برای ساخت یک برنامه سرگرم‌کننده تلویزیونی مورد نظر قرار می‌گیرد، کپی درچه یک کردن هم قابل درک نیست.

کد خبر: 18226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =