چرا فیلم اصغر فرهادی در ایران خریدار نداشت؟

آمازون استودیوز حق پخش «قهرمان» را خرید. اما چرا وی‌ او دی‌های داخلی فیلم اصغر فرهادی را نخریدند؟

به گزارش آتیه‌آنلاین، اصغر فرهادی، «قهرمان» فیلم نهم خود را با بازیگران و عوامل ایرانی ساخته است. در واقع ساخت فیلم قهرمان به‌دلیل شیوع کرونا مدتی با وقفه روبه‌رو شد؛ اما با فراهم شدن شرایط ساخت، فرهادی ترجیح داد در مراحل ساخت خللی وارد نشود و فیلم‌برداری در شیراز انجام گیرد. ضمن اینکه محسن تنابنده، امیر جدیدی و فرشته صدرعرفایی همراه سارینا دختر فرهادی بازیگران «قهرمان» هستند، چند بازیگر بومی از شیراز نیز در این فیلم حضور دارند که یکی از آن‌ها نقش محوری در داستان دارد. زمستان سال گذشته گروه تولید فیلم قهرمان پس از پایان فیلمبرداری  برای انجام کارهای فنی فیلم راهی تهران شدند تا مراحل تدوین و صداگذاری انجام گیرد اما در نهایت  با توجه به وسواس فرهادی در مراحل فنی فیلم‌هایش، «قهرمان» به جشنواره فیلم فجر نرسید اما حالا شنیده ها حاکی از آن است که قرار است در جشنواره فیلم کن به نمایش درآید. از طرفی این فیلم در پیش بینی زودهنگام نشریه ورایتی درباره برندگان اسکار ۲۰۲۲ به عنوان بخت اصلی کسب اسکار بهترین فیلم بین المللی (غیرانگلیسی زبان) معرفی شده است.

در همین راستا استودیو آمازون حقوق پخش فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی را در ایالات متحده خریداری کرده است و  فیلم تازه اصغر فرهادی نیز به جای آنکه روی پرده نقش ببندد برای نخستین بار از یک وی او دی بین المللی پخش می‌شود. آمازون پیشتر امتیاز «فروشنده» فرهادی را نیز خریده بود و این دومین فیلم فرهادی است که آمازون امتیاز پخشش را به دست آورده است.در روزهایی که امکان دسترسی به سینما و تئاتر و تفریحاتی از این دست فراهم نبود، شبکه‌های اینترنتی پخش فیلم جایگزین سالن‌های سینما در نمایش آثار سینمایی در سراسر دنیا شدند و توجه بسیاری از مردم به این استارت‌آپ‌ها  معطوف شده است.

اما سوال اینجاست حالا که وی او دی ها رقیب سرسخت سالن‌های سینما شده‌اند، چرا در ایران  سامانه‌های اینترنتی فیلیمو و ‌نماوا با به ترتیب با در دست داشتن ۵۰ و ۴۵ درصد بازار شبکه نمایش خانگی، رویکرد مشابهی برای خرید محتوای باکیفیت و گرانقیمت مانند فیلم فرهادی در پیش نگرفته‌اند و تنها اقدام به اکران آنلاین فیلم‌ها می کنند؟ در حالی که در این مدت این دو سامانه به طور خود جوش بر مبلغ اشتراک خود افزوده و هزینه اشتراک ماهانه این ۲ پلتفرم  با بیش از ۵۰ درصد افزایش بها در شرایط بد اقتصادی کشور، از حدود ۲۵ هزار تومان به تقریبا ۶۰ هزار تومان رسیده است که اگر مبلغ مالیات را هم به این هزینه اضافه کنیم هر فرد برای اشتراک یک ماهه این پلتفرم‌ها باید مبلغی نزدیک به ۶۵ هزار تومان بپردازد. این در حالی ست که  قیمت اشتراک مطرح ترین پلتفرم نمایش آنلاین فیلم و سریال جهانی معادل یک بلیت سینما است، یعنی نتفلکیس که یکی از غول های VOD جهان است  برای یک ماه ۱۲ دلار دریافت می کند که هزینه بلیت یک فیلم است.

در واقع  یکی از تفاوت‌های چشمگیر وی‌ او دی‌های بین‌المللی با وی او دی های داخلی این است که در ایران  این رویکرد در وی او دی ها داخلی حاکم است که حاضر به خرید هیچ فیلم سینمایی نیستند و تا زمانی که این راهبرد اشتباه در ارائه خدمات و همچنین  قیمت گذاری ها حاکم باشد، رشد معناداری نخواهند کرد.

کد خبر: 14886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =