به گزارش آتیهآنلاین، در ماه رمضان عموم مردم بعد از افطار اوقات فراغت و استراحت خود را با تماشای آثار نمایشی سپری میکنند. به همین جهت در ماه رمضان تلویزیون مخاطبان بیشتری دارد و زمان بهتری برای جذب مخاطب است. اما چند سالی میشود که به خاطر تولیدات ضعیف در این ماه، دیگر سریالهای ماه مبارک رمضان آن شوق و اشتیاق سابق مخاطب را که به اصطلاح خیابانها را خلوت کند، ندارد.
از دهه ۷۰ سریالهای ماه رمضان آرامآرام جایشان را بین مردم باز کردند و از یک جایی به بعد این سریالها هم برای مردم جدی شدند و مخاطبان تلویزیون با رسیدن ماه رمضان بهدنبال این بودند که ببینند هر شبکه برایشان چه تدارکی دیده است. در واقع سالهای اوج سریال های مناسبتی ماه رمضان مربوط به دهه ۸۰ بود که تولیدکنندگان برای گرفتن آنتن در این زمان با هم به رقابت میپرداختند و از ماهها قبل دست به تولید آثاری میزدند که همخوانی با این ماه داشته باشد و موضوعات معنوی را مدنظر قرار میدادند. در دهه ۹۰ هم سریالهای مناسبتی ادامه پیدا کرد، اما دیگر کمتر رنگوبوی ماه رمضان در این سریالها دیده میشد تا اینکه در سالهای اخیر مدیران تلویزیون سریالهایی کمرمق و بیارتباط با این ماه را راهی آنتن تلویزیون میکنند که نه تنها هیچ المانهایی از ماه مبارک رمضان ندارد، بلکه حتی نمیتوان ردی از آنها را نیز در این آثار یافت و فقط آنتن را پر میکنند.
امسال هم تلویزیون بعد از تمام شدن سریالهای نوروزی با مناسبت مهم دیگری به نام رمضان مواجه شد و چهار سریال در ژانرهای وحشت، ماوراء، ملودرام، علم و امنیت را به روی آنتن برده است. مهمترین نکتهای که در این میان میتوان به آن اشاره کرد غیبت سریال طنز یا کمدی جدید در جدول پخش برنامههای امسال است که با توجه به استقبال همیشگی جامعه از فیلم و سریالهای کمدی این رویکرد صدا و سیما حتی در تعارض با رویه سابق خودش است که همواره برای این ماه یک یا دو سریال طنز و مفرح تولید میکرد. اما امسال تشخیص داده که برای ماه رمضان ۱۴۰۰، سه سریال «احضار»، «بچه مهندس ۴» و «یاور» را به ترتیب از شبکههای یک تا سه سیما پخش کند که بیشتر حکم پرکردن کنداکتور را دارند و تا اینجای کارهیچ کدام از این سریالها با استقبال چندانی روبهرو نشدند. چراکه ابتدا سریال ساخته میشود و بعد زمان پخشش را تعیین میکنند، درحالیکه همه میدانیم برای ماه رمضان باید از ابتدا فکر مناسبی پشت ساخت سریال باشد تا هم به دل مخاطب بنشیند و هم و درکنارش رنگوبویی هم از ماه رمضان در فیلم وجود داشته باشد.
این در حال ست که سریالهای عربی ماه مبارک رمضان، یکی از مهمترین و پررونقترین تجارتهای فرهنگی دنیاست که ریشه در سنتهای قدیمی این منطقه دارد و حتی با وجود اینکه کرونا بهکارشان ضربه زده است اما باز هم برای ماه رمضان تدارک ویژه دارند و برنامهریزی درستی انجام میدهند. اما به نظر می رسد هرچقدر برای عربها سریالسازی و فصل نمایش در ماه رمضان مهم است، ما همانقدر غفلت کردیم.
کیوان کثیریان از منتقدان سینما و تلویزیون یک جایی درمورد همین عدم برنامهریزی پخش سریالهای تلویزیونی گفته است: «هر ساله برنامهریزی برای سریالهای ماه رمضان و نوروز خیلی دیر اتفاق میافتد. از ماه شوال امسال میشود برای رمضان سال بعد برنامهریزی داشت، اما برنامهریزیها در صداوسیما کوتاهمدت است، چون مشخص نیست تا آن زمان مدیر شبکه یا فیلم و سریال عوض بشود یا نه. به همین خاطر برنامهریزی موقعی اتفاق میافتد که به مناسبت نزدیک شدهایم و در آن شرایط انجام دادن کار با کیفیت مشکل میشود. سریالسازی برای عید و رمضان تبدیل به یکجور رفع تکلیف شده است، سریالهایی هم که به آنتن میرسند، کیفیت و جنسشان عوض شده است. درحوزه سریالهای رمضانی از سریال ارزشمندی مثل صاحبدلان به این سریالهای الان رسیدهایم و کیفیت افت شدیدی کرده است.»
نظر شما