چراغ کارخانه‌های تعطیل با همت دولت روشن شد

۱۱ اردیبهشت ماه - روز جهانی کار و کارگر - روزی است برای قدردانی از زحمات مردان و زنانی که غیرتمندانه چراغ تولید را روشن نگه داشته‌اند و با توجه به چالش‌ها و مشکلاتشان پای کار چرخه اقتصادی_ اجتماعی کشور ایستاده‌اند. اما در این میان فراز و نشیب‌های بسیاری هم پیش رو دارند که نیاز است مسئولان با برنامه‌ریزی مدون و اصولی حمایت‌های مناسبی از افراد چرخه کار و تولید داشته باشند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، سمیه گلپور، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران و استاد دانشگاه یکی از دستاوردهای دولت مردمی را احیای دوباره کارخانه‌های تعطیل شده برشمرد و گفت: دولت سیزدهم به سهم خود توانست چراغ بسیاری از کارخانه‌هایی که بنا به هر دلیلی نیمه تعطیل یا تعطیل بود، روشن کند و کارگران به کار بازگشتند.
گلپور با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران گفت: نکاتی که رهبر معظم انقلاب درباره مطالبات کارگری بویژه مسأله تأمین امنیت شغلی کارگران عنوان کردند، بسیار مهم بود و ایشان را مطالبه‌گر دیدیم. امیدواریم با رهنمودهای رهبری چراغ خانه کارگران پرفروغ باشد و مسئولان نگاه ویژه‌ای به حمایت از این قشر داشته باشند.
وی افزود: افزایش دستمزد متناسب با تورم مطابق با قانون کار، معافیت مالیات مستقیم بر اساس سبد معیشت، تسهیل فراهم‌سازی مسکن از طریق اعطای زمین و فراهم‌سازی جهش تولید از طریق تسهیل مشاغل خانگی به خصوص برای بانوان می‌تواند در بهبود این وضعیت نقش آفرینی کند. ناگفته نماند دولت سیزدهم به سهم خود توانست چراغ بسیاری از کارخانه‌هایی را که بنا به هر دلیلی نیمه تعطیل یا تعطیل بود، روشن کند. از این رو هم کارگر توانست به محیط کار بازگردد و هم کارفرما دلگرم شد. در حقیقت با احیای این واحدها، بخشی از نیازهای جامعه با تولید محصولات داخلی تأمین شد.

برابری فرصت‌ها برای دستیابی به امکانات
رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان خطاب به مسئولان اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند: «رشد اقتصادی به‌تنهایی هم کافی نیست؛ یعنی برای اینکه در وضع زندگی مردم و معیشت مردم و طبقات ضعیف یک تحوّلی صورت بگیرد، صرفاً رشد اقتصادی کافی نیست، بلکه چیزهای دیگری هم لازم است مثل برابری فرصت‌ها برای دستیابی به امکانات.» حضرت آقا خطاب به مسئولان گفتند: «تکمیل پروژه و رشد اقتصاد ملی اگر منجر به بهبود معیشت و رونق سفره مردم نشود، کام آنها را شیرین نخواهد کرد.» انتظار داریم وقتی اعلام می‌شود اقتصاد کشور ۵ درصد رشد کرده، این عدد در معیشت مردم دیده شود.
گلپور درخصوص معافیت مالیاتی گفت: موضوع بعدی معافیت مالیات مستقیم بر اساس سبد معیشت خانوار است. وقتی کارگران و کارمندان کمتر از سبد معیشت دستمزد دریافت می‌کنند، نباید از این مبلغ مالیات مستقیم وصول شود. باید به گونه‌ای باشد که سطح معافیت دستمزد از ۱۲ میلیون تومان به دست کم ۱۵ میلیون تومان ارتقا یابد. کسری بودجه ناشی از این موضوع را می‌توان با اصلاح شیوه پرداخت یارانه جبران کرد.

ساخت مسکن مناسب با سبد معیشت کارگری
رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با اشاره به بحث مسکن کارگری گفت: دولت مطابق با اصل ۳۱ قانون اساسی مکلف به تأمین مسکن برای همه اقشار بویژه کارگران است که مجلس و دولت سیزدهم مصوبات خوبی در این زمینه داشته‌اند. زمین می‌تواند در قالب طرح ملی مسکن به اشخاص واجد شرایط اعطا شود یا آنکه در اختیار کارخانه‌ها و سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرد تا متناسب با نیاز، آن را بسازند و به طور استیجاری، با اجاره بهای متناسب با حق مسکن کارگری و کارمندی در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار دهند. در این صورت شکاف میان حداقل دستمزد و سبد معیشت برطرف می‌شود و چرخه افزایش دستمزد و افزایش تورم ایجاد نمی‌شود.

جهش تولید از طریق تسهیل مشاغل خانگی برای بانوان
گلپور افزود: موضوع بعدی که می‌توان از طریق آن به فرمایشات رهبری عمل کرد، فراهم‌سازی جهش تولید از طریق تسهیل مشاغل خانگی بخصوص برای بانوان است. در حال حاضر نرخ مشارکت اقتصادی در بین مردان متناسب با حد متعارف جهانی یعنی حدود ۶۸ درصد است. اما این نرخ برای بانوان در آمار رسمی ۱۵ درصد است که با احتساب کم شماری برخی مشاغل ممکن است به ۲۰ درصد برسد.
گلپور با اشاره به برنامه هفتم توسعه عنوان کرد: مقصود از نرخ مشارکت اقتصادی نسبت اشخاص شاغل و جویای کار به کل جمعیت ۱۵ تا ۶۰ سال کشور است. در ماده ۶ قانون برنامه هفتم توسعه به همراه سایر مشاغل مرتبط با اشتغال خانگی ظرفیت خوبی برای اشتغال بانوان در محیط ایمن خانواده دیده شده است اما به جهت ضعف مهارت و عدم ارتباط با بازار این ظرفیت فعال نشده است.

ضرورت سازماندهی یک سکو برای حمایت از مشاغل خانگی
به گفته این فعال کارگری، می‌توان با سازماندهی یک سکو و حمایت از شکل‌گیری زنجیره ارزش از طریق سکوهای مجازی امکان اشتغال زنان خانه دار در مشاغلی مانند صنایع دستی، خیاطی، آشپزی تا برنامه نویسی رایانه‌ای را با سرمایه‌گذاری اندک فراهم کرد. این کار هم برای بانوان امنیت اقتصادی اجتماعی بیشتری فراهم می‌کند، هم سبب جهش تولید از طریق مردمی می‌شود و هم منجر به رشد اقتصاد کشور خواهد شد. این امر همچنین در راستای شعار سال رهبر معظم انقلاب است.

کد خبر: 70276

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =