مراکز آموزش جوار کارگاهی افزایش می‌یابد

معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از افزایش تعداد مراکز جوار کارگاهی در سال جاری خبر داد و گفت: امسال ۱۵۰۰ مرکز آموزش جوار و بین کارگاهی به ظرفیت ۴۸۰۰ واحدی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای افزوده می‌شود که رشد ۵۰ درصدی نسبت به دوره مشابه قبل خواهد داشت.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایسنا، با توجه به افزایش روز افزون تعداد دانش آموختگان و آمار فارغ التحصیلان بیکار و عدم تناسب رشته‌های تحصیلی با نیاز بازار کار، اهمیت مهارت آموزی و بهره‌مندی از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بیش از پیش احساس می شود؛ در چنین شرایطی آشنایی با محیط واقعی کسب و کار و ارتقای سطح مهارت افراد در ورود به بازار کار موثر است.

هدف از ایجاد مراکز آموزش جوار کارگاهی و بین کارگاهی، ارتقای مهارت، کاهش هزینه‌های جانبی تولید، استفاده بهینه از امکانات آموزشی برای شاغلان، صیانت از نیروهای کار و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر است.

ایجاد و توسعه مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی تأثیر بسزایی در ارتقای توان فنی و اشتغال‌پذیری افراد در حوزه های مختلف صنعت دارد.به اعتقاد کارشناسان این مراکز در کنار صنایع علاوه بر رونق بخش‌های تولیدی زمینه افزایش سطح مهارت کارگران و شاغلان واحدهای اقتصادی را فراهم می کند.

به اعتقاد کارشناسان، قرارگیری آموزش‌های مهارتی در کنار صنایع به تربیت سرمایه های انسانی و جذب آنها در بنگاه‌ها کمک‌ می کند و از طریق مراکز جوار کارگاهی، نیروها و کارکنان صنایع که در بخشهای مختلف مشغول کار هستند، می توانند مورد سنجش صلاحیت حرفه ای قرار گیرند و در صورت نیاز از آموزش های مهارتی بهره‌مند شوند.

مهرداد عظیمی - معاون وزیر کار یکی از برنامه‌های اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سال جاری را توسعه مراکز جوار و بین کارگاهی عنوان کرده و می‌گوید: امسال در راستای تحقق شعار سال و حمایت از بخش‌های صنعت و اقتصاد،‌ ظرفیت مراکز آموزش جوار کارگاهی ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. در حال حاضر سازمان فنی و حرفه‌ای بیش از ۴۸۰۰ کارگاه آموزشی دارد و بخشی از ظرفیت آموزش را در کنار صنایع کشور ایجاد کرده تا از این طریق امر آموزش را به خط تولید نزدیک کند.

وی از رشد ٣٣ درصدی حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و رشد ٣٨ درصدی سنجش صلاحیت حرفه‌ای در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۲ واگذاری امر آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای به بخش خصوصی ۱۱۴۰ درصد رشد داشت.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه وقتی مهارت کارگر افزایش پیدا کند، کارفرما از خدمات و تلاش او استفاده می کند، تاکید کرد: تبدیل کارگر به نیروی کار ماهر به سود کارفرماست زیرا موجب افزایش بهره‌وری، کیفیت تولید، کاهش حوادث کار و ارتقای سطح مهارت نیروهای کار می‌شود.

طبق آخرین آمارها بیش از ۳۵۰۰ مرکز جوار و بین کارگاهی در کشور ایجاد شده که نقش موثری در گسترش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و تامین نیروی کار ماهر مورد نیاز صنایع و تربیت و توانمندسازی سرمایه‌های انسانی داشته است.

به اعتقاد کارشناسان بازار کار، هدف از راه‌اندازی مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی ارتقای سطح مهارت کارگران و شاغلان بنگاه‌های اقتصادی و پاسخ به نیاز آموزشی کارخانه‌ها بوده که بر ارتقای توان فنی و اشتغال‌پذیری افراد در حوزه صنایع و صنوف مختلف اثرگذار است.

کد خبر: 70429

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =