مزایای رشد ۶۵ درصدی صدور گواهینامه‌های مهارتی در دولت سیزدهم

۳۰ فروردین ماه سال‌‎جاری، «مهرداد عظیمی» معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از صدور ۳ میلیون و ۵۰۹ هزار و ۸۴۲ گواهینامه مهارت برای کارآموزان در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: سال ۱۴۰۱ بیش از یک میلیون و ۳۷۶ هزار و در سال قبل از آن یک میلیون و ۵۸۶ هزار و ۲۳۸ مورد صدور مجوز گواهینامه‌های مهارتی صادر شد، در حالی که این آمار در دوره مشابه دولت دوازدهم بالغ بر۲ میلیون و ۱۳۰ هزار مورد اعلام و در مقایسه با آن ۶۵ درصد رشد محقق شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، عظیمی از ۲۵ برنامه تحولی فنی و حرفه‌ای بر مبنای افزایش سطح مهارت نیروی انسانی در سال جدید خبر داد و افزود: امسال حجم برنامه‌ها نسبت به سال گذشته ۱۸.۵ درصد رشد داشته و ۱۸ عنوان فعالیت آموزشی شامل گروه‌های هدف خاص، آموزش مربیان آموزشگاه‌های آزاد، برقراری دوره‌های آموزشی توسعه کارآفرینی و کسب و کار، صدور و تمدید مجوز مراکز کارآموزی جوار کارگاهی و بین کارگاهی، رتبه‌بندی مربیان بخش دولتی و واگذاری فاز یک پیاده‌سازی پلتفرم مهارت‌آموزی پیش‌بینی شده است.

ارزیابی میزان موفقیت سازمان فنی و حرفه‌ای در این دولت، با توسل به چند شاخص امکان‌پذیر است که افزایش صدور مجوز برای تاسیس مراکز خصوصی و دولتی مهارت‌آموزی و گسترش مراکز مهارتی جوار کارگاهی، یکی از اصلی‌ترین این شاخص‌ها است.

یکی دیگر از شاخص‌های اصلی، افزایش ۶۵ درصدی گواهینامه مهارت برای کارآموزان در این دولت است که نشان می‌دهد «مهارت‌آموزی» و ارتقای توانمندی نیروی کار، یکی از اصلی‌ترین راهبردهای کلیدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی‌ است که با هدف پر کردن شکاف‌های مهارتی بازار کار کشور در دستور کار قرار گرفته است.

در مجموع، ما شاهد رشد ۵۱ درصدی آموزش‌های مهارتی در دولت سیزدهم بوده‌ایم؛ مهرداد عظیمی در دی‌ماه سال گذشته از رشد ۵۱ درصدی آموزش‌های مهارتی در این دولت خبر داد و توسعه و صیانت از سرمایه‌های انسانی را راهبرد و اولویت اساسی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برشمرد.

وی افزود: با توجه به سیاست‌های دولت مردمی طی دو سال گذشته ۴.۵ میلیون نفر در آموزشگاه‌های دولتی‌ و غیردولتی آموزش‌ مهارتی فرا گرفته‌اند که نسبت به دولت قبل ۵۱ درصد رشد داشته است.

در نزدیک به سه سال اخیر، حضور و شرکت کارآموزان در دوره‌های مهارت آموزی فنی و حرفه‌ای، ۵۱ درصد بیشتر از دولت قبل بوده است؛ در عین حال تعداد افرادی که موفق به دریافت گواهینامه مهارت شده‌اند، ۶۵ درصد از دولت قبل فراتر بوده است. این تناسب ساده نشان می‌دهد که دوره‌های مهارت‌آموزی فنی و حرفه‌ای در نیل به اهداف غایی و اصابت راهکارها به نتیجه، تا اندازه زیادی موفق شده است. نتیجه نهایی، صدور گواهینامه مهارت برای کارآموزان است که تعداد آن نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت قبل ۶۵ رشد داشته است.

رشد مهارت‌آموزی، تا چه اندازه می‌تواند در رونق بازار کار کشور موثر باشد؛ «آیت اسدی» عضو کارگری شورای عالی کار و رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان قزوین، با تاکید بر نیاز مبرم کارخانجات و صنایع کشور به نیروی انسانی ماهر به آتیه آنلاین گفت: امروزه یکی از دغدغه‌های اصلی کارفرمایان صنعتی، فقدان مهارت در میان کارگران یا متقاضیان کار است. حتی نیروهای فارغ‌التحصیل دانشگاهی گاه از مهارت کافی برای کار تخصصی برخوردار نیستند، لذا آموزش‌های مهارتی سازمان فنی و حرفه‌ای می‌تواند با ارائه آموزش‌های کاربردی و موثر، این نقیصه جدی را جبران کند.

او اضافه کرد: افزایش صدور گواهینامه‌های مهارتی، اتفاق مثبتی‌ است؛ با این رشد از یکسو، کارجویان بیشتری به سلاح مهارت فنی مجهز شده و فرصت‌های شغلی بهتر و شایسته‌تری در مقابل خود می‌بینند و از سوی دیگر، دسترسی به نیروی انسانی ماهر برای کارفرمایان کشور تسهیل می‌شود.

به گفته اسدی، مسئله اصلی در این میان، لزوم تطابق دوره‌های مهارت‌آموزی با نیازمندی‌ها و فناوری‌های روز بازار کار و صنایع کشور است و به همین دلیل است که توسعه مراکز آموزشی جوار کارگاهی که با همکاری کارفرمایان و جامه عمل پوشاندن به دغدغه‌های عینی آن‌ها، فعالیت دارند، اهمیت بیشتری دارد و می‌تواند عدم توازن مهارت- فرصت‌های شغلی را از میان بردارد.

این فعال کارگری تاکید کرد: در مواردی می‌بینیم فرصت‌های شغلی تخصصی به وفور هست و در دایره اشتغال کشور، فضای خالی وجود دارد اما نیروی کار ماهر به اندازه‌ای نیست که بتواند با این فرصت‌های موجود به توازن برسد؛ این عدم توازن، فقط و فقط با مهارت‌آموزی موثر از بین می‌رود.

تعداد کارجویانی که موفق به اخذ گواهینامه مهارت فنی و حرفه‌ای شده‌اند، در دولت سیزدهم ۶۵ درصد بیشتر از دولت قبل بوده است و این رشد آماری به این معناست که تعداد کارجویان واجد صلاحیت که می‌توانند نیازمندی‌های بازار رو به رشد اشتغال کشور را مرتفع کنند، ۶۵ درصد بیشتر از سنوات گذشته است. این رشد چشمگیر بدون تردید به فضای اشتغال صنعتی کشور غنای بیشتری می‌دهد و خلاءهای مهارتی را با فراهم آوردن نیروی کار ماهر، پر می‌کند.

کد خبر: 70174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =