ارایه ۲۲ خدمت دندانپزشکی در روستاهای کشور

گسترش دسترسی مردم در روستاها و شهرهای کم برخوردار به خدمات دندانپزشکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم بوده که در ۲ سال اخیر ۲۲ خدمت در رابطه با درمان بیماری‌های دهان و دندان در مراکز بهداشتی و درمانی و مراکز جامع سلامت به‌صورت رایگان ارایه می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، گسترش دسترسی مالی و فیزیکی مردم به خدمات دندان پزشکی دو اولویت و اقدام مهم دولت سیزدهم بود که گام‌های زیادی برای تحقق آن برداشته شده به شکلی که در ۲ سال اخیر پرداخت از جیب مردم در حوزه خدمات دندانپزشکی با افزایش سطح پوشش بیمه‌ای بسیار کاهش پیدا کرد و حتی در روستاها پرداخت از جیب مردم برای گروه هدف رایگان شد.

از آنجایی که بیماری‌های دهان و دندان از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی به‌شمار می رود، درمان به موقع آنها حایز اهمیت است.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، هر ایرانی حداقل ۶ دندان پوسیده دارد و افراد ۳۰ تا ۴۰ ساله که در اوج سن فعالیت اجتماعی هستند، ۱۲ تا ۱۳ دندان ازدست‌ رفته دارند. در گروه سنی بالای ۶۵ سال نیز بیش از ۵۵ درصد افراد اصلا دندان ندارند؛ در حالی که اگر دندان به خوبی نگهداری شود، تا پایان عمر فرد ممکن است از دست نرود.

زهرا سید معلمی مدیرکل سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به کاهش پرداخت از جیب مردم برای بسته خدمات دهان و دندان در دولت سیزدهم گفت: تعرفه بسته خدمات سلامت دهان و دندان در مناطق روستایی برای گروه‌های هدف رایگان و برای این گروه‌ها در مناطق شهری نیز تا ۶۵ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.

وی افزود: گروه‌های هدف کودکان از بدو تولد تا ۱۴ سال، مادران باردار و مادران شیرده بوده و برای سایر افراد غیر گروه‌های هدف نیز در شهرها و روستاها خدمات سلامت دهان ودندان تا ۶۰ درصد کاهش تعرفه داشته است و تخفیف‌ها بیشتر برای خدمات پیشگیری و ترمیمی یعنی خدمات پایه و بنیادین قرار داده شده تا مردم به پیشگیری سوق پیدا کنند.

سیدمعلمی با بیان این که یکی از مهم ترین موضوعات در ارائه خدمات سلامت، گسترش دسترسی مردم به خدمات و کاهش هزینه‌ها از جیب در جهت ایجاد رضایتمندی بیشتر در مردم است، گفت: این تعدیل‌ها به استناد مصوبه هیات وزیران در تعرفه‌های خدمات سلامت دهان و دندان در مراکز جامع سلامت انجام شد.

این مقام مسوول تاکید کرد: هفت دندانپزشکی که عمدتا ترمیمی و پر کردن است برای کودکان با پوشش بیمه‌ای تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و بیمه سلامت در روستاها به صورت رایگان و در مراکز جامع سلامت و بخش‌های دولتی و خصوصی نیز با فرانشیز کم انجام می‌شود.

وی افزود: فلورایدتراپی برای گروه سنی ۶ تا ۱۴ سال در مدارس نیز رایگان است و باید مراقبت‌ها و آموزش‌ها را تقویت کنیم و دسترسی فیزیکی و مالی مردم به خدمات دندانپزشکی را گسترش دهیم.

وی ادامه داد: مراکز جامع سلامت و دندانپزشکی ۸۰ درصد نیاز درمانی مردم را پوشش می‌دهند و کلیه خدمات دندانپزشکی در روستاها رایگان است و مراکز جامع سلامت نیز با کاهش هزینه‌ها خدمات ارائه می‌دهند؛ تعداد دیگری نیز از خدمات دندانپزشکی به‌زودی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اقدام دیگر در جهت افزایش دسترسی مردم به خدمات دندانپزشکی، گسترش پوشش بیمه‌ای خدمات دهان ودندان است. برنامه وزارت بهداشت افزایش عمقی پوشش خدمات بیمه در دندانپزشکی است که بیمه‌ها پیش از این در بحث تعداد دندان و نوع خدمت محدودیت‌هایی قائل شده بودند.

سیدمعلمی تصریح کرد: شیار پوش (فیشور سیلانت) دندان‌های دائمی ۶ و ۷ تا سن ۱۴ سالگی و ترمیم کلیه دندان‌های شیری و دائمی بدون هیچگونه محدودیت دندانی و سنی افراد، تحت پوشش بیمه قرار دارد.

وی با اشاره به فعالیت سه هزار و ۴۰۰ مرکز خدمات جامع سلامت دارای واحد دندانپزشکی و سه هزار دندانپزشک و بهداشت کار دهان و دندان در کشور تصریح کرد: افزایش پوشش بیمه‌های پایه برای سه خدمت مهم دندانپزشکی شامل پانسمان (پالپوتومی) دندان‌های شیری و دائمی، درمان عصب زنده دندان‌های دائمی و نیز درمان ریشه برای دندان‌های دائمی نیز انجام شده است.

کد خبر: 69103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =