با ۷ مرکز ملکی خدمتگزار بیمه‌شدگان هستیم

مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان زنجان با برخورداری از هفت مرکز ملکی، حدود ۲۰درصد از بار درمان استان را بر دوش دارد. در بخش درمان غیرمستقیم نیز با پوشش بیمه‌ای خدمات، تعهدات خود را در راستای پاسخگویی به نیازهای درمانی مخاطبان، ایفا می‌کند. وضعیت ارائه خدمات، آمار عملکردی، طرح‌های توسعه و چالش‌ها، موضوع گفت‌وگویی است که با دکتر امیرعباس جراحی علمداری، مدیردرمان تأمین‌اجتماعی استان زنجان به عمل‌ آورده‌ایم. او متخصص بیهوشی است و ۲۳ سال از عمر حرفه‌ای خود را سپری کرده و با قبول مسئولیت به عنوان معاون درمان از یک سال‌ونیم پیش در کسوت مدیردرمان خدمت‌رسانی می‌کند. مشروح این گفت‌وشنود را ملاحظه می‌کنید.

چه تعداد مرکز درمانی زیرمجموعه مدیریت درمان استان زنجان فعالیت دارند؟

در مجموع هفت مرکز درمانی تأمین‌اجتماعی در استان وجود دارد؛ این مراکز شامل دو مرکز بستری و پنج مرکز سرپایی است. در حوزه بستری بیمارستان امام حسین(ع) زنجان با ۱۴۴ تخت و بیمارستان شهید سردار قاسم سلیمانی ابهر با ۷۷ تخت بیماران را پذیرش می‌کند. در حوزه سرپایی نیز پلی‌کلینیک حکیم هیدجی و درمانگاه عمومی روزبه در زنجان، درمانگاه عمومی شفای‌ ابهر، درمانگاه تخصصی دو نوبته شهدای خرم‌دره و درمانگاه عمومی سهروردی خدابنده ارائه خدمت می‌کنند.

خدمات پاراکلینیک مراکز درمانی از چه تجهیزاتی برخوردار است؟

لازم به توضیح است که بسیاری از تجهیزات پزشکی مراکز درمانی ما از نوع پیشرفته بوده و تلاش کرده‌ایم تا دستگاه‌های هر حوزه تخصصی را مانند آزمایشگاه، رادیولوژی، اتاق عمل و بخش‌های ویژه به‌روزرسانی کنیم. ازجمله اینکه سال گذشته واحد آزمایشگاه بیمارستان امام حسین(ع) مجهز به دستگاه «کمی‌ لومینسانس» برای انجام آزمایش‌های هورمونی با دقت بسیار بالا و نیز دستگاه اتوآنالایزر شد و امکان ارائه هم‌زمان ۸۰۰ تست به‌وجود آمد. در بخش رادیولوژی نیز دستگاه سونوگرافی داپلر پیشرفته وجود دارد. همچنین در درمانگاه داخلی، دستگاه‌های «ویدئو اندوسکوپ» و «فول کولونوسکوپی» جدید خریداری شده و با جذب فوق‌تخصص گوارش، امکان ارائه این خدمات با کیفیت بالا حتی برای اطفال بالای ۱۰ سال فراهم شده است. درنظر داریم سال آینده تجهیزات ERCP (برای تشخیص مشکلات کبد، کیسه‌ صفرا، مجاری صفراوی و پانکراس) تهیه کنیم. در اتاق عمل، دستگاه‌ آرتروسکوپی (جراحی بسته مفاصل) و لاپاراسکوپی این واحد و سایر تجهیزات از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است؛‌ به نحوی که به گفته جراحان، دستگاه‌های مذکور از نوع مشابه در مراکز دولتی و خصوصی بهتر است و بیماران ترجیح می‌دهند تا خدمات خود را از تأمین‌اجتماعی دریافت کنند. تجهیزات اورولوژی نیز برای جراحی‌های کلیه و مجاری ادراری از نوع پیشرفته بوده و اخیراً با خرید دستگاه (CRM) با مارک کره‌ای، امکان تصویربرداری حین عمل در این جراحی‌ها و نیز ارتوپدی پس از نصب دستگاه طی یکی دو ماه آینده میسر می‌شود.

چه تعداد پزشک و متخصص با آن مدیریت همکاری دارند و در این حوزه با چه کمبودهایی مواجه هستید؟

درحال حاضر ۷۱ پزشک متخصص در مجموع مراکز درمانی استان اعم از بستری و سرپایی مشغول به فعالیت هستند. همچنین ۴۲ پزشک عمومی، ۱۲ دندانپزشک و ۱۲ داروساز با ما همکاری دارند. مهم‌ترین کمبود نیروی انسانی در حوزه پزشکی مربوط به متخصصان قلب، جراح عمومی، پاتولوژیست، رادیولوژیست و دندانپزشک است. اکنون در هر یک از بیمارستان‌های تأمین‌اجتماعی استان یک متخصص قلب و یک متخصص پاتولوژی فعالیت دارند و در تلاش هستیم تا هرکدام از این رشته‌ها به دو متخصص تجهیز یابند. بیمارستان شهید سردار سلیمانی با دارا بودن دستگاه پیشرفته سونوگرافی، فاقد متخصص رادیولوژی است. در بیمارستان امام حسین(ع)‌ فعلاً دو متخصص رادیولوژی مشغول به فعالیت هستند که به‌زودی یکی از آن‌ها بازنشسته می‌شود و باید نیروی جایگزین فراهم شود.

وضعیت ارائه خدمات از منظر آماری چگونه است؟

برای پاسخ، بهتر است از آمارهای مقایسه‌ای استفاده کنم؛ در سال ۱۴۰۱ حدود ۹۹۵‌هزار مراجعه سرپایی انجام شده است. این میزان در ۱۰ماهه سال جاری به ۸۸۷‌هزار و ۵۵۳ مورد رسیده است. همچنین در سال گذشته ۸۵۰‌هزار مراجعه به پزشک عمومی تحقق یافته که امسال تا پایان دی‌ماه ۷۱۳‌هزار و ۲۳۰ نفر به پزشکان عمومی مراجعه کرده‌اند. در این بازه زمانی (پایان دی‌ماه) ۱۲۶‌هزار و ۲۶۵ مراجعه به متخصص و ۴۸‌هزار و ۵۸ مراجعه به دندانپزشک به ثبت رسیده است. در حوزه خدمات بستری نیز در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۷‌هزار و ۵۲۷ نفر از این خدمات بهره‌مند شده‌اند که این میزان تا پایان دی‌ماه امسال به ۱۴‌هزار و ۷۳۲ نفر رسیده است.

نتیجه این آمارهای مقایسه‌ای چیست؟

برخی آمارها روند کاهشی و برخی افزایشی داشته است. برای مثال در سال جاری تعداد کل مراجعه به پزشکان نسبت به سال گذشته افزایش یافته، اما مراجعه به پزشکان عمومی حدود ۰.۴ درصد افت نشان می‌دهد. همچنین شاهد افزایش مراجعه ۶.۶درصدی به متخصصان در سال جاری هستیم. تعداد مراجعه به دندانپزشک نیز با کاهش ۵.۱درصدی مواجه شده که علت آن به قطع همکاری برخی دندانپزشکان برمی‌گردد. در حوزه بستری نیز امسال آمار بستری‌شدگان ۵.۱درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته؛ زیرا با اجرای طرح هتلینگ در بیمارستان شهید سردار سلیمانی، درحال حاضر حدود ۲۵ تخت از چرخه خدمات خارج شده که پس از تکمیل طرح، آمار مذکور بهبود می‌یابد.

هرچند استان زنجان جزو مناطق کم‌برخوردار نیست، اما ارزش و جایگاه خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی را در استان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حدود ۱۸ تا ۲۰درصد خدمات درمانی استان از سوی مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی پوشش داده می‌شود و علاوه بر آن تأمین‌اجتماعی پوشش بیمه‌ای خدمات درمان را در سطح استان برعهده دارد. معتقدم که مهم‌ترین عامل استقبال از مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی، کیفیت مناسب خدمات است و رایگان بودن به‌تنهایی نمی‌تواند ملاک این استقبال باشد. نظرسنجی‌ها نیز براین اصل تأکید دارد؛ به نحوی که سال گذشته بیمارستان امام حسین(ع) توانست در میان مراکز بستری سطح شهرستان، رتبه اول رضایت‌مندی بیماران را از نظر کیفیت و کمیت خدمات به‌دست آورد. هرچند در این زمینه موفق عمل کرده‌ایم، اما شخصاً به عنوان مدیردرمان، برای ارتقای کیفی و کمّی خدمات اهمیت زیادی قائلم و همواره در تلاش هستم تا در مسیر بهبود پیش رویم.

چه طرح‌های توسعه‌ای را در پیش دارید و روند اجرای آن‌ها چگونه است؟

طرح‌های متعددی را در دست اقدام داریم که مهم‌ترین آن‌ها گسترش بیمارستان شهید سردار سلیمانی ابهر محسوب می‌شود. برای این منظور، ساختمان ۵۰۰۰متری با ۶۲درصد پیشرفت فیزیکی در محوطه بیمارستان درحال ساخت است. با تکمیل این بنا، بخش‌های پلی‌کلینیک، درمانگاه، آزمایشگاه، رادیولوژی و اداری به محل جدید منتقل شده و پس از آزادسازی فضای فیزیکی بیمارستان، امکان توسعه و استانداردسازی بخش‌ها میسر می‌شود. همچنین ارتقای هتلینگ این بیمارستان درحال انجام است. از طرح‌های مهم دیگر می‌توان به توسعه بیمارستان امام حسین(ع) اشاره کرد که سال آینده با تخصیص اعتبار، کلید می‌خورد. در این راستا، مجوز احداث ساختمانی به وسعت ۹۰۰۰ مترمربع از سازمان دریافت شده که پس از اجرا بخش‌های اورژانس، اتاق عمل، بلوک زایمان، سزارین، بخش‌های ویژه و رادیولوژی در ساختمان جدید مستقر می‌شود. همچنین احداث ساختمان جدید مدیریت درمان جزو برنامه‌های سال آینده قرار دارد. محل کنونی ستاد مدیریت، ساختمان قدیمی یک مرکز درمانی است که در سال ۱۳۳۳ احداث شده و اکنون بنای مذکور درحال ریزش است.

کد خبر: 70078

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =