کاهش تدریجی بدهی انباشته شده به تأمین‌اجتماعی در دولت سیزدهم

دولت سیزدهم در دوره فعالیت بیش از ۲.۵ساله خود در حوزه رد دیون انباشته شده به سازمان تأمین‌اجتماعی در مقایسه با دولت‌ها و سنوات پیش رویکرد تعامل‌گرایانه و عملکرد بهتری به نمایش گذاشته است. به این واسطه در مجموع ۲۴۰‌هزار میلیارد تومان پرداخت و تصویب رد دیون تا پایان سال ۱۴۰۲ و مبلغ ۱۷۰‌هزار میلیارد تومان تأدیه بدهی دیگر در قالب برنامه هفتم، جزو کارنامه دولت در پرداخت مطالبات تأمین‌اجتماعی محسوب می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، واگذاری ۱۷درصد از سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و ۲۷‌هزار میلیارد تومان از سهام پالایشگاه شازند به سازمان تأمین‌اجتماعی در قالب تأدیه مطالبات اقدامات عملیاتی، آخرین دستاورد دولت برای تأدیه بخشی از بدهی خود به این سازمان است تا از این طریق ادامه رد دیون این نهاد بیمه‌گر از سوی دولت سیزدهم محقق شده باشد.

همچنین قرارداد واگذاری این میزان از سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به تأمین‌اجتماعی به‌عنوان بخشی از تعهد دولت در بودجه سال ‌جاری برای پرداخت حداقل ۷۰‌هزار میلیارد تومان از مطالبات این سازمان، بین سازمان خصوصی‌سازی و تأمین‌اجتماعی امضا شد.

پیش‌بینی پرداخت مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی در بودجه سال ۱۴۰۲ با تعامل سازمان خصوصی‌سازی در هفته‌های پایانی سال گذشته ۲۵‌هزار میلیارد تومان در قالب واگذاری ۱۷درصد سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و ۲۷‌هزار میلیارد تومان دیگر نیز در قالب بخشی از سهام باقی‌مانده دولت در پالایشگاه شازند را محقق کرد.

آمار مربوط به تسویه بخش قابل‌توجهی از مطالبات تأمین‌اجتماعی در دوره مربوط به دولت سیزدهم بیانگر این است که رویکرد این دولت در زمینه رد دیون اشاره شده بسیار مثبت‌تر از گذشته بوده و حجم و کیفیت واگذاری‌ها بی‌نظیر است. در این ارتباط در دو سال گذشته حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تسویه شده و امسال هم طبق مفاد بودجه، برنامه‌ریزی‌ها حاکی است تا پایان سال حداقل ۷۰ هزار میلیارد تومان و سال آینده نیز در صورت تصویب نهایی در بودجه کشور، ۱۷۰ هزار میلیارد تومان دیگر از بدهی‌های بیمه‌ای دولت به تأمین‌اجتماعی‌ تسویه خواهد شد.

به این ترتیب دولت در پرداخت بدهی‌های بیمه‌ای خود عملکرد چشمگیری داشته و در نظر دارد از رشد تصاعدی این بدهی‌ها جلوگیری کند. همچنین برآوردها نشان می‌دهد که شرکت‌های واگذار شده به سازمان بابت این بدهی‌ها عمدتاً از مرغوب‌ترین شرکت‌های کشور بوده‌اند.

تأدیه بدهی بی‌سابقه دولت به تأمین‌اجتماعی

رویکرد دولت سیزدهم تلاش برای کمک به صندوق‌های بازنشستگی در جهت تراز منابع و مصارف است. در این دوره تسویه ۲۱۰‌هزار میلیارد تومان از بدهی‌های صندوق‌های بازنشستگی رکوردی تاریخی به‌شمار می‌رود.

واگذاری ۱۷درصد سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان باقی‌مانده سهام دولت در این شرکت است. با این اقدام، دولت یک شرکت بورسی با ارزش تقریبی ۲۵‌هزار میلیارد تومان را در ازای بدهی‌های بیمه‌ای به سازمان تأمین‌اجتماعی واگذار کرد.

«احمد اسفندیاری»‌ معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی درباره تأدیه بدهی دولت به این سازمان گفت: «از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ برای پرداخت مستمری‌ها، ماهانه ۴ تا ۶ هزار میلیارد تومان استقراض از نظام بانکی صورت گرفت. در سال ۱۴۰۱ با تجمیع این رقم، تأمین‌اجتماعی به بزرگ‌ترین بدهکار بانکی تبدیل شده و در سال گذشته این بدهی به بیش از ۱۰۶‌هزار میلیارد تومان رسیده بود که با کمک دولت و مجلس، تسویه شد. در دولت مردمی سیزدهم همچنین بزرگ‌ترین تأدیه بدهی بیمه‌ای دولت صورت گرفت.»

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در این‌باره گفت: «سهامی که در دولت سیزدهم در ازای مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی به این سازمان واگذار شده، برخلاف رویه دولت‌های پیشین، سهام کیفی و ارزشمندی بوده که ازجمله آن می‌توان به سهام سودده بورسی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و پالایشگاه شازند اشاره کرد. همچنین در بودجه سال ۱۴۰۳ پرداخت ۱۳۰‌هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی پیش‌بینی شده که با همراهی دولت و مجلس در زمینه پرداخت مطالبات انباشته این سازمان، در سال جاری امکان سرمایه‌گذاری انتخابی در مسیر آینده‌سازی برای سازمان تأمین‌اجتماعی فراهم می‌شود.»

تأثیر رد دیون بر اجرای تعهدات

سازمان تأمین‌اجتماعی با پوشش تعهدی بیش از ۴۷میلیون نفر، تعهدات سنگین حدود ۴۳‌هزار میلیارد تومان ماهانه در قبال این افراد برعهده دارد. بنابراین در صورتی که بدهی‌های دولت و بخش خصوصی به‌موقع به این نهاد بیمه‌گر پرداخت شود تعهدات آن باکیفیت‌تر و به‌هنگام به مخاطبان و ذی‌نفعان ارائه می‌شود.

سال گذشته سازمان تأمین‌اجتماعی ۴۶۰‌هزار میلیارد تومان بابت تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت برای افراد بیمه‌شده و مستمری‌بگیر تحت‌پوشش هزینه کرد که به‌طور یقین تسویه بدهی دولت و بخش خصوصی در راستای ارائه بهتر خدمات تأثیر جدی دارد. در صورت استمرار رویکرد پرداخت مطالبات تأمین‌اجتماعی توسط دولت، این امیدواری وجود دارد که همه بدهی‌های دولت و بخش خصوصی در سال‌های اخیر تسویه شود.

کد خبر: 69971

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =