انجام ماهانه ۸۵۰ عمل جراحی در بیمارستان‌های زاهدان و زابل

مدیردرمان تأمین‌اجتماعی استان سیستان و بلوچستان، ضمن تشریح عملکرد این مدیریت در یکی دو سال اخیر، انجام اقداماتی مانند افزایش آمار اشغال تخت بیمارستان زاهدان به میزان ۱۰۰ درصد، جذب ۷۰ پزشک و ایجاد رشته‌های تخصصی جدید در چرخه درمان استان و افزایش تعداد عمل‌های جراحی به ۸۵۰ مورد عمل در ماه را جهشی بزرگ در عرصه خدمات درمانی استان برشمرد.

دکتر مجید یوسفی مقدم در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان دارای دو بیمارستان با عناوین بیمارستان زاهدان و بیمارستان هامون زابل است، افزود: بیمارستان زاهدان با ظرفیت ۲۵۰ تخت بزرگ‌ترین مرکز بستری استان را تشکیل می‌دهد و بیمارستان زابل نیز دارای ۳۲ تخت است. در حوزه خدمات سرپایی نیز ۶ درمانگاه در زیرمجموعه خدمات درمانی ما قرار دارد.

وی یکی از دستاوردهای مهم مدیریت‌درمان استان را در یک سال اخیر، افزایش چشمگیر میزان اشغال تخت‌ها برشمرد و گفت: میزان اشغال تخت بیمارستان، پیش از استقرار مدیریت جدید، حدود ۴۸ تا ۵۳ درصد بود؛ اکنون این میزان به ۹۵ درصد رسیده است که به معنای افزایش ۱۰۰ درصدی اشغال تخت است.

مدیردرمان سیستان و بلوچستان، ادامه داد: با توجه به مسئولیت و حجم عظیم امور درمانی، افزایش درصدهای خدمات معمولا به صورت گام‌به‌گام انجام می‌شود و این آمار، خود جهشی بزرگ در عرصه خدمات درمانی استان محسوب می‌شود. دلیل این اتفاق جذب ۷۰ پزشک به جامعه پزشکی تأمین‌اجتماعی بود که با مساعدت مدیرعامل سازمان، معاونت درمان و باقی معاونت‌ها مجوز به‌کارگیری ۱۵۰ پزشک و کادر درمان صادر شد و توانستیم تعداد قابل توجه‌ای از پزشکان متخصص و کادر درمان را تأمین کنیم.

یوسفی‌ مقدم تاکید کرد: با افزایش پزشکان و متخصصان، توانستیم برخی رشته‌های تخصصی جدید را در چرخه خدمات بیمارستان‌ها قرار دهیم؛ پیش از این جراح مغزواعصاب نداشتیم و اکنون ۲ جراح این رشته فعالیت دارند. در رشته چشم‌پزشکی نیز تنها یک متخصص فعالیت داشت که در اتاق عمل، درمانگاه و بخش‌ها خدمت‌رسانی می‌کرد و درحال حاضر ۵ چشم‌پزشک در بیمارستان‌ زاهدان مشغول به فعالیت هستند. جراح کلیه از یک نفر به ۴ نفر افزایش یافته و تعداد جراحان زنان و زایمان به ۱۴ نفر رسیده است. این افزایش در سایر رشته‌های تخصصی از جمله اطفال با همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی ایجاد شده است.

او بیان کرد: در حوزه عمل‌های جراحی نیز آمارهای چشمگیری رقم خورده است؛ تعداد عمل‌های جراحی، ماهانه از حدود ۳۷۰ مورد در سال ۱۴۰۰ اکنون به ۸۵۰ مورد در ماه رسیده است که نشان‌دهنده افزایش ۵۰۰ عمل در ماه است.

مدیردرمان سیستان و بلوچستان، افزود: باید توجه داشت که بسیاری از بیماران پیش از افزایش ظرفیت خدمات جراحی، خدمات خود را از سایر استان‌ها مانند یزد، فارس، خراسان‌رضوی و تهران دریافت می‌کردند و تعدادی نیز به بخش‌های خصوصی مراجعه می‌کردند. اما با افزایش ظرفیت پزشکان، جراحان، متخصصان و فعال شدن تمام ظرفیت اتاق عمل، موفق شدیم این خدمات را در مراکز درمانی استان متمرکز کنیم.

طرح‌های توسعه درمانی

یوسفی مقدم با اشاره به مهمترین برنامه‌های در دست اجرای این مدیریت، گفت: یکی از مهمترین این برنامه‌ها، راه‌اندازی بیمارستان در شهرستان چابهار است؛ برای این منظور زمینی به وسعت ۳۰ هزار متر مربع به رایگان در اختیار تأمین‌اجتماعی قرار گرفت و احداث یک بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی اخیرا توسط مدیرعامل سازمان کلنگ‌زنی شد.

وی درباره اهمیت احداث یک بیمارستان در منطقه جنوب سیستان و بلوچستان، اعلام کرد: این استان با برخورداری از ۱۵۷ هزار کیلومتر مربع مساحت، پس از کرمان بزرگ‌ترین استان کشور شناخته می‌شود و فاصله شمال تا جنوب استان حدود هزار کیلومتر است؛ در نتیجه بسیاری از بیمه‌شدگان برای دسترسی به خدمات بستری ناگزیر باید مسافت‌های طولانی را طی کنند. به‌این ترتیب؛ ساخت یک بیمارستان در منطقه جنوبی استان می‌تواند کمک بسیار بزرگی به بیمه‌شدگان برای دسترسی به خدمات بستری باشد.

مدیردرمان سیستان و بلوچستان، ادامه داد: همچنین ساخت چهار درمانگاه جدید با بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع مساحت در شهرستان‌های کنارک، راسک، نیکشهر و سراوان پی‌گیری می‌شود. زمین، ‌ نقشه‌های ساخت و مناقصه جذب پیمانکار این مراکز انجام شده و در مرحله اجرا قرار دارد. علاوه بر آن، ساخت درمانگاه جدید بیمارستان زاهدان با زیربنای حدود ۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع در محوطه این مرکز پی‌گیری می‌شود.

یوسفی مقدم افزود: در حوزه گسترش خدمات درمانی بیمارستان زاهدان، اتفاق خوبی که در یکی دو سال اخیر رقم خورد، خرید تجهیزات برای بیمارستان به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان بود. به موازات آن بسیاری از بخش‌های این مرکز درمانی در فاصله کوتاهی بازسازی و تعمیر شد. همچنین بازسازی اورژانس بیمارستان که بنای آن بسیار فرسوده و قدیمی بود، با حمایت سازمان در دستور کار قرار گرفت که در مراحل پایانی کار قرار دارد.

او گفت: یکی دیگر از رویدادهای مهم حوزه درمان مربوط به خرید یک دستگاه MRI پس از فعالیت ۳۰ ساله بیمارستان است که به همت مدیران ارشد سازمان انجام شده و پس از تکمیل جایگاه احداث، اوایل سال آینده راه‌اندازی می‌شود. با اجرای این طرح ارائه خدمات درمانی به کارگران که در معرض آسیب‌های اسکلتی قرار دارند، ارتقا می‌یابد.

مدیردرمان سیستان و بلوچستان، اعلام کرد: در نهایت، همه تلاش‌های مدیریت درمان این استان منتهی به ارتقای رتبه عملکرد حوزه درمان شده است؛ به نحوی که براساس ارزیابی‌های سازمان، رتبه ۱۷ این مدیریت در شش ماه دوم سال ۱۴۰۰ به رتبه یک کشوری در شش ماه اول سال ۱۴۰۱ در بخش درمان غیرمستقیم و رتبه ۴ کشوری در درمان مستقیم ارتقا یافته است.

مشارکت در امور جهادی

یوسفی مقدم، عملکرد تأمین‌اجتماعی را در امور جهادی استان، بسیار چشمگیر بیان کرد و افزود: با کمک و همراهی گروه‌های جهادی و بسیج جامعه پزشکی خدمات درمانی مناسبی را در اختیار بیمه‌شدگان قرار می‌دهیم که از جمله آن می‌توان به ارائه خدمات به راهپیمایان مراسم اربعین اشاره کرد که همه‌ساله برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: استقرار تیم درمان در شهرستان کنارک از دیگر اقدامات این مدیریت در راستای مشارکت جهادی است. طی ماه‌های اخیر مدیریت درمان استان در قالب اقدامات جهادی با همکاری تعدادی پزشک عمومی، متخصص، دندانپزشک و پرستار خدمات درمانی مورد نیاز جامعه صیادان را که زیر پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار دارند، ارائه کرد. استقبال از این خدمات به نحوی بود که در مدت محدود اجرای طرح ۷۰۰ خدمت دندانپزشکی به صیادان عرضه شد و مجموع این خدمات توانست نظر مقامات محلی، فرماندار، امام‌جمعه و خبرنگاران را به‌خود جلب کند.

مدیردرمان سیستان و بلوچستان، گفت: همچنین در سال جاری تیم‌های جهادی پزشکی در مجاورت کارخانه‌ای واقع در ۱۲۰ کیلومتری شهرستان زاهدان مستقر شدند و خدمات مشابه درمانی را در اختیار کارگران قرار دادند که از جمله آن می‌توان به استقرار یونیت‌های دندانپزشکی سیار اشاره کرد. این خدمات نیز با استقبال کارگران مواجه شد و توانست رضایت آن‌ها را جلب کند. از این دست کارهای جهادی تقریبا سالی چند بار در مدیریت‌درمانی تأمین‌اجتماعی سیستان ‌و بلوچستان انجام می‌شود.

کد خبر: 68335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =