غول سرطان شکست خورده است

یک فوق تخصص خون و آنکولوژی (سرطان‌شناسی) با تاکید براینکه امروزه غول سرطان شکست خورده است، تاکید کرد که سرطان از بیماری کشنده بسیار ترسناک تبدیل به بیماری درمان‌پذیر شده و طول عمر افراد مبتلا به این بیماری، افزایش یافته است.

دکتر رضا ملایری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با اشاره به زمینه‌های ابتلا به سرطان خون، افزود: علاوه بر عوامل وراثتی، برخی عوامل محیطی در ابتلا به این بیماری موثر است. در این زمینه می‌توان به بالا رفتن میانگین سن افراد جامعه اشاره کرد. با بهبود شاخص امید به زندگی در کشور که گفته می‌شود عدد آن به‌طور میانگین بیش از ۷۷ سال است، افراد در معرض ابتلا به برخی از بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج مانند سرطان‌ها قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: همچنین عوامل محیطی دیگری مانند آلودگی هوا، تغذیه نامناسب و مصرف دخانیات در ابتلا به بیماری‌های سرطان موثر است. متاسفانه شاهد مصرف دخانیات رو به تزاید جوانان در سال‌های اخیر هستیم درحالی که سیگار جزو هفت عامل خطر جدی است که سازمان جهانی بهداشت نسبت به آن هشدار داده است.

عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات بنیاد ملی نیکوکاری کنترل سرطان گفت: همچنین تغذیه نامناسب مانند مصرف فست‌فود، غذاهای چرب و کم‌فیبر و مواد غذایی دیرهضم، ریسک ابتلا به بیماری‌های سرطان را افزایش می‌دهد. از دیگر سو کم‌تحرکی نیز از عوامل خطرزا محسوب می‌شود؛ در سطح جامعه با افرادی مواجه هستیم که برای انجام کوچک‌ترین کارهای خود از خودرو استفاده می‌کنند و وقت کافی برای پیاده‌روی نمی‌گذارند. استرس نیز از عوامل مهم دیگری است که امکان ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

ملایری سروکار داشتن با مواد شیمیایی در محیط‌های کارگری و کارخانه‌ای را از دیگر عوامل مستعد کننده ابتلا به سرطان برشمرد و افزود: قرارگیری در معرض گاز جوشکاری، اشعه‌ها، ماده آزبست (پنبه نسوز)، سموم آفت‌کش و فعالیت در برخی معادن مانند ذغال‌سنگ می‌تواند سلامت کارگران را تهدید کند و از این‌رو به‌کارگیری تمهیدات پیشگیری و استفاده از وسایل ایمنی برای کارگران مشاغلی از این دست بسیار ضروری است.

او با اشاره به روش‌های درمان سرطان خون، اعلام کرد: خبر خوب اینکه در سال‌های اخیر، سرطان از بیماری کشنده بسیار ترسناک، تبدیل به بیماری درمان‌پذیر شده است و بسیاری از مبتلایان به این بیماری چندین سال می‌توانند به زندگی خود ادامه دهند.

فوق تخصص خون و آنکولوژی با تاکید براینکه اکنون غول سرطان شکست خورده است، گفت: در بسیاری از بیماری‌های سرطان، مشاهده می‌کنیم که طول عمر بیماران افزایش یافته و هرچند سرطان همراه با درد و رنج‌ است، اما مبتلایان پس از طی شدن دوره درمان بهبود می‌یابند.

ملایری تاکید کرد: این موفقیت حاصل پیشرفت‌هایی است که در عرصه درمان سرطان مانند جراحی، پرتودرمانی، رادیوتراپی، شیمی‌درمانی، درمان‌های دارویی، ایمونوتراپی و سلول‌تراپی به‌وجود آمده و درهای جدیدی برای بهبود بیماران باز شده است.

وی افزود: درمان بیماری سرطان خون در اطفال با موفقیت بیشتری همراه است و ما با بهره‌مندی از روش‌هایی مانند پیوند مغزواستخوان، سلول‌های بنیادی و شیمی‌درمانی شاهد بهبودی‌ بسیاری از این بیماران هستیم.

فوق تخصص خون و آنکولوژی با اشاره به آمار ابتلا به بیماری سرطان خون در کشور، ادامه داد: براساس آمار، سالانه حدود ۱۵۰ هزار نفر در کشور به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند که ۵ درصد آن‌ها را بیماران سرطان خون تشکیل می‌دهد.

ملایری یکی از مهمترین شیوه‌های پیشگیری و درمان بیماری سرطان را فائق آمدن به ترس از این بیماری بیان کرد و گفت: بلای «ترس از سرطان» بدتر از خود بلا است و صحبت کردن درباره بیماری و افزایش آگاهی مردم می‌تواند در غلبه به این ترس موثر واقع شود.

او تاکید کرد: هرچقدر آگاهی مردم نسبت به این بیماری بیشتر شود، احتمال ابتلا به سرطان کمتر می‌شود؛ زیرا با اتخاذ سبک زندگی سالم و آموزش روش‌های پیشگیری، ریسک ایجاد سرطان نیز کاهش می‌یابد.

فوق تخصص خون و آنکولوژی افزود: از دیگر سو، افزایش آگاهی درباره سرطان کمک می‌کند تا این بیماری در مراحل اولیه کشف شود و فرد مبتلا زودتر در روند درمان قرار گیرد. بنابراین چنانچه متوجه توده یا هرگونه تغییرات غیرعادی در بدن شدیم، نباید بترسیم و از مراجعه به پزشک خودداری کنیم. زیرا درمان به‌موقع، نتیجه بهتری را در کسب بهبودی عاید می‌کند.

ملایری با اشاره به وضعیت دسترسی به داروهای درمان سرطان در کشور، گفت: ۹۰ درصد داروهای مورد نیاز برای درمان بیماری‌های سرطان در کشور تولید می‌شود و کیفیت این داروها بسیار خوب است. اما برخی داروهای جدید در این حوزه وارد بازارهای دنیا شده که لازم است اقلام مذکور یا از طریق تولید داخل یا واردات در دسترس بیماران قرار گیرد و از پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی برخوردار شود.

کد خبر: 67759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =