توسعه پوشش بیمه‌ای مسیری تسهیل‌شده برای کارفرمایان

کارفرمایان حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه تولیدی، صنعتی، ‌ اقتصادی و خدماتی همانند دیگر افراد بیمه‌شدگان از میان جامعه کارگری و کارمند، امکان توسعه پوشش بیمه‌ای به دور از کاغذبازی و انعقاد قرارداد را دارند. به تازگی سازمان تأمین اجتماعی بری گسترش خدمات بیمه برای این گروه از فعالان عرصه کسب و کار مسیری تسهیل شده را فراهم کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، پیشتر کارفرمایان فعال همانند شاغلان در کارگاه‌ها برای تحت پوشش تأمی اجتماعی قرار گرفتن می‌بایست انعقاد قرارداد کتبی را به عنوان یک مرحله قانونی و مقررات اعمال شده، ‌ دنبال می‌کردند اما اکنون با تسهیل‌گری در روند توسعه پوشش بیمه‌ای، ‌ کارفرمایان می‌توانند یا به تنهایی یا در کنار بیمه‌شدگان کارگاه، نسبت به ارسال لیست حق بیمه خود اقدام کنند.
از آنجا که حوزه کارفرمایی فعال در عرصه کار و تولید نیز نیازمند بیمه تأمین اجتماعی هستند در همین راستا این نهاد بیمه‌گر با حذف محدودیت‌ها برای کارفرمایان از جمله انعقاد قرارداد جداگانه، مراحل پوشش بیمه‌ای این افراد را همزمان با جامعه کارگریی تسهیل کرد. البته یکی از مزیت‌های این موضوع نیز کسر حق بیمه واقعی از درآمد این افراد به شمار می‌رود.
براساس تسهیل صورت‌گرفته در مقررات بیمه کارفرمایان، از این پس کارفرمایان حقوقی غیردولتی و نیز کارفرمایان صنفی می‌توانند نام خود را هم در لیست حق بیمه کارکنان کارگاه وارد کنند و برای کارفرمایان حقوقی غیردولتی این امکان فراهم شده که درآمد واقعی آنها مبنای کسر حق بیمه و نیز برقراری تعهدات بیمه‌ای باشد.
از حدود ۷۰۰ هزار کارفرمای مشمول این مقررات، تاکنون حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر در قالب عقد قرارداد جداگانه تحت پوشش قرار گرفته‌اند. تسهیل پوشش بیمه‌ای حوزه کارفرمایی امکان بهره‌مندی همه کارفرمایان از مزایای این سازمان بیمه‌گر را به دنبال خواهد داشت.
تسهیل مقررات بیمه‌ جامعه کارفرمایی در قالب کارفرمایان اشخاص حقوقی غیردولتی در راستای توسعه پوشش بیمه‌ای تأمین اجتماعی ۱۶ آبان‌ در قالب بخشنامه‌ای توسط «میرهاشم موسوی» مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ابلاغ شد. موسوی در این باره گفته است: با تسهیلگری مقررات بیمه‌ای صورت گرفته، امکان ورود نام کارفرمایان حقوقی غیردولتی و جامعه کارفرمایی صنفی به لیست حق بیمه کارکنان کارگاه وجود دارد و برای کارفرمایان حقوقی غیردولتی نیز این امکان فراهم شده که درآمد واقعی آنها مبنای کسر حق بیمه و نیز برقراری تعهدات بیمه‌ای باشد.

شرایط توسعه پوشش بیمه کارفرمایان با مقررات جدید
براساس بخشنامه‌ای که به تازگی از سوی سازمان تأمین اجتماعی صادر شده از این پس کارفرمایان اشخاص حقوقی غیردولتی می‌توانند نسبت به درج نام خود در لیست بیمه کارگاه با عنوان شغلی (صرفاً مدیرعامل یا اعضای هیات‌مدیره) و با دستمزد مشمول کسر حق بیمه با رعایت ماده ۲۸ قانون تأمین‌اجتماعی اقدام کنند.
در همین راستا بازرسان کارگاهی سازمان تأمین اجتماعی برای این گروه از کارفرمایان ملزم شده‌اند در هنگام مراجعه به کارگاه‌های دارای شخصیت حقوقی غیردولتی (شرکت‌های تجاری، مؤسسات تجاری و غیرتجاری) در صورت احراز و تأیید اشتغال این افراد در کارگاه، نسبت به احصای دستمزد و درج نام کارفرمایان در گزارش بازرسی برنامه‌ریزی داشته باشند.
بیمه کارفرمایان صنفی (اشخاص حقیقی) چنانچه کارفرمایان صنفی (اشخاص حقیقی) تمایل به پرداخت حق بیمه در قالب ارسال لیست حق بیمه را داشته باشند، می‌توانند با رعایت ضوابط و مقررات قبلی (بخشنامه شماره ۹ مشترک فنی و درآمد) در زمینه ارائه درخواست، انجام معاینات بدو بیمه‌پردازی، کنترل شرط سن و سابقه و همچنین دستمزد مبنای کسر حق‌بیمه، پس از انعقاد قرارداد بیمه کارفرمایی، با درج نام و مشخصات خود در لیست کارگاه، نسبت به بیمه‌پردازی اقدام کنند.
تعهدات قابل ارائه به کارفرمایان اشخاص حقوقی غیردولتی شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی، فوت و خدمات درمانی تعیین شده و علاوه بر این پرداخت کمک هزینه کفن و دفن، کمک هزینه وسایل کمک‌پزشکی (پروتز و اروتر)، هزینه سفر و اقامت بیمار و همراه و همچنین غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری نیز به این دسته از کارفرمایان بیمه‌شده، با رعایت مقررات مربوطه بلامانع خواهد بود.

حمایت‌های بیمه‌ای از کارفرمایان
«محمد محمدی» معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: با توجه به نامگذاری سال‌جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «مهار تورم و رشد تولید» و همچنین ابلاغ سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی، یکی از برنامه‌های راهبردی این سازمان تسهیل در گسترش و توسعه پوشش بیمه‌ای کارفرمایان و کارآفرینان عرصه تولید و اشتغال است.
محمدی افزود: با توجه به وجود انواع موسسات، شرکت‌ها و کارگاه‌های حقوقی و حقیقی غیردولتی فعال در حوزه اقتصاد و تنوع در شیوه مدیریت
و مالکیت آنها، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های صادره قبلی که براساس تبصره (۵) ماده (۴) قانون تأمین اجتماعی و آیین‌نامه مربوطه مصوب چهارم بهمن ۱۳۸۸ هیات وزیران تنظیم شده بود، به علت عدم توجه به تنوع مورد اشاره موجب ایجاد ابهام و اعمال سلیقه در فرآیند مربوطه در واحدهای اجرایی و ایجاد نارضایتی کارفرمایان، مدیران و سایر ذینفعان شده بود.
او ادامه داد: با توجه به بخشنامه جدید «بیمه کارفرمایان» ابلاغی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ۲۲ شهریور سال‌جاری، مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره اشخاص حقوقی غیردولتی باید براساس حقوق و مزایای دریافتی و با رعایت ماده (۲۸) قانون تأمین اجتماعی نسبت به درج نام و مشخصات خود در لیست کارکنان همان کارگاه و پرداخت حق بیمه مربوطه اقدام کنند.
به گفته او: با توجه به مفاد قانون تأمین اجتماعی و ضوابط جدید بیمه‌پردازی کارفرمایان اشخاص حقوقی غیردولتی، بیمه‌شدگان مذکور علاوه بر حمایت‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی، فوت، خدمات درمانی، کمک هزینه سفر و اقامت بیمار و همراه، کمک هزینه وسایل کمک پزشکی (پروتز و اورتوز) و کمک هزینه کفن و دفن، از این پس طبق ضوابط قانونی امکان بهره‌مندی از غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری را دارند.
محمدی گفت: بیمه تأمین اجتماعی کارفرمایان اشخاص حقیقی شناخته شده به عنوان کارفرمایان صنفی مالک کسب و کار خود، به دلیل عدم وجود رابطه مزدبگیری، دارای ماهیت اختیاری بوده است و آنان در صورت احراز شرایط سن و سابقه، با انعقاد قرارداد و دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه، با درج نام و مشخصات خود در لیست کارگاه اقدام به بیمه‌پردازی نزد سازمان تأمین اجتماعی داشته باشند.
معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: کارفرمایان صنفی اشاره شده نیز در صورت بیمه‌پردازی می‌توانند از حمایت‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی، فوت، خدمات درمانی و همچنین کمک هزینه وسایل کمک پزشکی (پروتز و اورتوز)، کمک هزینه کفن و دفن، کمک هزینه سفر و اقامت بیمار و همراه طبق ضوابط قانونی این سازمان بهره‌مند شوند.

کد خبر: 67698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =