با هم که هستیم حال دلمان خوب است

«با شما حالمان خوب است»، اختتامیه چهارمین دوره رقابت های نشاط سالمندی، ورزشگاه شهید شیروردی تهران. انرژی و نشاط در سالن موج می‌زند. حاضران با ورود به سالن گل‌های سرخ را در هوا می‌چرخانند و گروهی کاورهای نارنجی به تن دارند. دسته ای شال شان به رنگ نارنجی است. تعدادی از آنها کانیز کاور و شالشان زرد رنگ است. عوامل اجرایی نیز با شال‌های سرخ خود در حال راهنمایی عزیزان برای نشستن در جاهای مشخص شده‌اند.

آتیه‌آنلاین،‌ مهین داوری - جوانان همواره به ورزشکاری و سرزندگی معروف‌اند، اما سالن شیروردی میزبان جوانان دیروز و گنجینه‌های پویای امروز است. نگاه دوختن به شیوه راه‌رفتنشان هم انگیزه‌بخش است. سعیشان این است که از ته دل لحظه را دریابند همین است که احساسات و شادیشان ساده و صمیمی بروز می‌دهند. بعضی‌هاشان که با گرمکن ورزشی آمده‌اند رسماً حریف می‌طلبند. دسته‌ای از آنها کری ‌می‌خوانند که یعنی از مقام‌داران‌اند. گروهی دل به آهنگ در حال پخش داده‌اند و با آن همخوانی می‌کنند. شمار انبوهی از آنها شاد و با دلی پرنشاط، پایکوبی می‌کنند.

هنگام رژه ورزشی مقابل دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری ایستاده و استوار راه می‌روند. عصا به دستان توسط دیگر هم تیمی‌های مراقبت و همراهی می‌شوند. بیشترشان هم زمان که دستان خود را به نشانه شادی در هوا تکان می‌دهند گل های سرخ را در آسمان به اهتزار در می آورند.

سالمندان را فراموش نکرده‌اند

مرتضی محمدی، یکی از شرکت‌کنندگان بالای ۶۰ سال از منطقه۱۶، پرحرارت در ارزیابی این رویداد به آتیه‌آنلاین می‌گوید: امروز قرار است مرحله نهایی این دوره از رقابت‌ها که مراحل منطقه و فرامنطقه‌ای آنها برگزار شده است انجام شود. این رقابت‌ها به تقویت مهارت‌های فردی سلمندان کمک می کند. اینکه فراصتی ایجاد شده که سالمندان در چنین فضایی حضور پیدا کنند خیلی اقدام خوبی است.

او همچنان که در حال گفتگو است نگاهش به زمین رقابت‌هاست و ادامه می‌دهد: برگزاری این رقابت‌ها یعنی سالمندان فراموش نشده‌اند و شهرداری با برگزاری این رویداد گام موثری در راستای شادی آنها برداشته است. پیشنهاد دارم که برای تدوین برنامه‌های آتی از نظر مربیان سالمند و افراد متخصص در حوزه ورزش استفاده شود که در این صورت متناسب با نیاز جسمی و روانی سالمندان برنامه‌ها نوشته و اجرا خواهد شد.

خواسته سالمند تداوم برنامه‌های ورزشی و تفریحی است

کمی آنطرف‌تر با فاطمه ابراهیمی از تیم فجر منطقه ۳ هم صحبت می‌شوم. آراستگی و نوع پوشش او جذاب و دلنشین است. تا که متوجه می‌شود خبرنگارم برای صحبت‌کردن استقبال می‌کند و می‌گوید: نشاط سالمندی برنامه خیلی جالب بود و از شهرداری تشکر می‌کنم. من همیشه از برنامه‌های کانون سالمندی استفاده می‌کنم و در این رقابت‌ها نیز شرکت کردم و در مرحله های قبلی نیز تیم ما برنده هم شد.

او بر لزوم تداوم چنین برنامه‌های تأکید می‌کند و می‌گوید: خواهش ما این است که این برنامه‌ها یکبار نباشد و ادامه داشته باشند. تقاضای بیشتر سالمندان اجرای برنامه‌های ورزشی و سلامت‌محور است. بنابراین کاش بشود که ما استخر کارت داشته باشیم و یا رفاه کارت‌هایی که بتوانیم از آنها برای سفرهای کوتاه یک یا دو روزه استفاده کنیم.

لزوم تدوام رویداد نشاط سالمندی

آمنه رضایی یکی از رقابت کنندگان ۶۱ ساله از منطقه ۲ نیز کمی ابروهایش درهم کشیده و ناراحت به نظر می‌رسد اما به محض اینکه می‌پرسم که نشاط سالنمدی چطور بود لبخند روی لبش شکفته می‌شود و می‌گوید: عالی بود و باید استمرار داشته باشد. مراحل قبلی به دلیل کم جمعیت تر بودن، خیلی منظم‌تر بود اما این مرحله با اینکه با برنامه‌ریزی خوبی همراه بود اما از اینکه بعضی از مسابقات حذف شدند جا خوردم. او ادامه می‌دهد: در مجموعه هر تیم ۵ نفره باید ۷ بازی را انجام می‌داد که ما روی ۳ بازی خیلی تمرین کردیم و وقت گذاشتیم که متأسفانه در این مرحله حذف شدند و به نوعی به تیم ما احجاف شد.

آمنه پرقدرت اضافه می‌کند که در تمرین‌های منزل بازی بادکنک در ۳ ثانیه ۲۱ لیوان رامی زدم و کلی امیدوار بودم که تیم ما برنده می شود اما این بازی و دو بازی دیگر حذف شدند.

مهری علی قادرشی، ۶۰ ساله از تیم دریان نو منطقه ۲ نیز تأکید می‌کند که ای کاش مسابقات به صورت انفرادی هم برگزار می شد و فرد می‌توانست به صورت انفرادی مهارت و سرعت عملش را به نمایش بگذارد.

کانونی برای تسکین درد و غم‌ سالمندان

کمی آنسوتر درست جایی مقابل سکوی اجرای گزارشگران، مردی در حال تکان دادن موزون دستانش با صدای موزیک است. موج لبخندش تمام پهنای صورتش را فراگرفته است و به او که می رسم از خودش و نشاط سالمندی که می پرسم، همچنان شاد و خوشحال بلافاصله جواب می‌دهد: مرتضی عرفی، ۶۴ ساله بازنشسته یکی از شرکت‌های دولتی هستم. من در تیم به آفرید منطقه ۱۳ حضور دارم. این رقابت ها پیش زمینه ای دارد که از جلسات کانون سالمندی شروع شده و به اینجا رسیده است.

او که همچنان دستانش به رقص در آسمان‌اند در ادامه حرف‌هایش می‌گوید: دورهمی‌های کانون سالمندی نشاط آفرین‌اند و غم هایمان‌را سبک می‌کنند. من به عینه دیدم که در جمع ما خانمی که دخترجوان ۲۴ ساله اش را از دست داده بود و در روزهای اول ورود به کلاس‌ها مدام گریه می کرد با حضور منظم و پی در پی، در هفته های بعدی زمانی دید که در جمع همسن و سالان خود مورد مهر و همدلی قرار گرفته غمش سبک و سبک تر شد و الان به یکی از سخنرانان انرژی بخش تبدیل شده و برای ما صحبت می کند.

مرتضی در پایان از اداره کل سلامت شهرداری تهران تقاضا داریم که کلاس‌های زمزمه خوانی که در حال حاضر در چند مرکز تشکیل می شوند را به صورت فراگیر در مراکز مناطق مختلف برگزار کنند که این کلاس ها به جهت تزریق حس خوب نوستالژیکی به سالمندان، می توانند در تخلیه روانی و تقویت حس آرامش در آنها موثر باشند.

زمان سریع می‌گذرد و در دقایق پایانی انتخاب تیم‌های برتر، تمام رقابت‌کنندگان آرام و بی‌صدا، منتظر اعلان نتایج هستند. اسامی یک‌به‌یک تیم‌های برتر به صورت معکوس از پنجم تا اول خوانده می‌شود تا بر روی سن قرار گیرند و جوایز و تندیس‌شان را با افتخار دریافت کنند. موسیقی اوج می‌گیرد و فشفشه‌ها و کاغذهای رنگی در آسمان به پرواز درمی‌آیند و با نمایش عکس یادگاری چهارمین دوره از رقابت‌های نشاط سالمندی صدای کف و سوت حال و هوای سالن را شادتر می‌کند.

کد خبر: 67481

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =