بررسی علل گرایش بیشتر مردم به دریافت مشاوره روانشناسی آنلاین

بعد از شروع کووید و قرنطیه ‌اجباری و به دلیل ترس و نگرانی‌های مربوط به این بیماری ناشناخته و نیاز جوامع به خدمات روانشناختی، شاهد تغییر ساختاری در شکل برگزاری جلسات روان‌درمانی و حرکت به سمت جلسات آنلاین و مجازی بودیم موضوعی که بسیاری از روانشناسان با اشاره به آن، تأکید دارند که افزایش میزان تقاضا از مشاوره‌ حضوری به سمت آنلاین با توجه به شرایط دوران اپیدمی، تغییر مسیری به‌جا و درست بوده است.

تأثیر کرونا در افزایش نیاز مردم به دریافت خدمات آنلاین مشاوره موضوعی است که معصومه صیدی، دکترای روانشناسی و مشاور بالینی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین و به مناسبت در روز جهانی مشاوره و روانشناسی بر آن تاکید دارد. او افزایش آمار مهاجرت و نیاز افراد به دریافت خدمات مشاوره و روانشناسی را هم یکی دیگر از علل مؤثر در افزایش میل مردم به گرفتن مشاوره آنلاین می‌داند.

صیدی در بیان تأثیر دنیای مدرن امروز بر اهمیت و ضرورت مشاوره تأکید کرد: در دنیای پیچیده و پرابهام فعلی و به ویژه در کشور ما که با تلاطم‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هر روزه مواجه است که هر روز بی‌ثباتی افزوده می‌شود به تبع در این وانفسا، میزان سلامت روان، استرس و افسردگی نیز روز به روز افزایش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی، بدون تردید نیاز به خدمات مشاوره و روانشناختی نیز بیشتر می‌شود تا به افراد کمک کند بر میزان ظرفیت‌های روانی و تاب‌آوری خود بیفزایند و آسیب کمتری ببینند.

او درباره علل افزایش تمایل مردم به مشاوره آنلاین گفت: مهاجرت و دسترسی راحت‌تر به درمانگران ایرانی و اشتراکات فرهنگی و زبانی که کار درمان و برقراری را راحت‌تر می‌کند، همچنین وجود فناوری‌های نوین در برقراری تماس تصویری و صوتی در این زمینه نیز مؤثر است.

این دکترای روانشناسی افزود: همچنین افرادی که شهرهای مختلف زندگی می‌کنند نیز از این طریق می‌توانند دسترسی گسترده‌تری به دریافت خدمات سلامت روان داشته باشند.

وی در خصوص کاربردهای مشاوره روانشناسی آنلاین افزود: در محتوا تفاوتی بین جلسات حضوری و آنلاین وجود ندارد و اکنون در دنیا درمانگران با طیف گسترده‌ای از مشکلات اعم از مشکلات فردی، خانوادگی، اضطراب، افسردگی و... به صورت آنلاین جلسات درمانی برگزار می‌کنند و منعی در این خصوص وجود ندارد. در موارد بحرانی که درمانگر تشخیص دهد که نیاز به جلسات حضوری وجود دارد، می‌تواند شکل درمان تغییر کند.

صیدی در بیان نکات مهمی‌که باید در جلسات مشاوره آنلاین رعایت شود، گفت: چارچوب، اصول اخلاقی و علمی جلسات آنلاین و حضوری شبیه به هم است و تفاوتی در این زمینه وجود ندارد. مانند اصل رازداری، آسیب نرساندن به مراجع، اولویت بخشی به نیاز مراجع، پایبندی به چارچوب‌های تئوریک و تجربی متد درمان، رعایت زمان جلسات و... همه از جمله مواردی هستند که مربوط به اصل درمان است و تفاوتی بین جلسات آنلاین و حضوری در این‌باره وجود ندارد.

کد خبر: 70156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =