پذیرش روزانه ۲۰۰۰ نفر در دی‌کلینیک تأمین‌اجتماعی شهید سلیمانی

ساختمان «مرکز جراحی محدود تأمین‌اجتماعی شهید سلیمانی» تهران از ۶۰ سال پیش تاکنون همچنان پابرجا به مردم و بیمه‌شدگان خدمت‌رسانی می‌کند. واقع شدن این مرکز در منطقه شهرری به عنوان یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران و جهان که گفته می‌شود سیزدهمین شهری است که در دنیا ساخته شده ارزش و ابهت جایگاه این مرکز را در سایه حرم عبدالعظیم (ع) فزونی می‌دهد. با فعالیت کارخانجاتی مانند تهیه روغن و چیت‌سازی در این منطقه در بیش از نیم قرن پیش، بافت ساکنان محل به اقشار کارگری تبدیل می‌شود و ارائه خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی در کنار خدمات بیمه‌ای رونق می‌گیرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین دکتر مهدی حجتی، رئیس این مرکز از سال گذشته سکان هدایت این مجموعه را به دست گرفته است؛ پزشک عمومی است و مدیریت گزینش منطقه یک سازمان را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد. از ۲۵ سال پیش در شهرری سکونت دارد و پیر و جوان ساکنان منطقه را می‌شناسد و در بسیاری از اوقات با حضور در محوطه دی‌کلینیک و دیدار با مراجعه کننده‌ها و مردم، جویای حال‌شان می‌شود. خدمات دی‌کلینیک، تعداد کادر درمان، طرح‌های توسعه و برنامه‌های آینده این مرکز، موضوع گفت‌وگویی است که با او انجام دادیم که پیش رو دارید.

لطفا مقدمه‌ای از تاریخچه ساخت دی‌کلینیک را شرح دهید.

مرکز جراحی محدود شهید سلیمانی در سال ۱۳۴۳ در یک طبقه تاسیس شد. آن زمان به دلیل اینکه نام منطقه حسین‌آباد بود به نام بیمه حسین‌آباد معروف شد. با گذشت زمان و افزایش تعداد بیمه‌شدگان، ساختمان درمانگاه به دو طبقه ارتقا یافت و به مرور زمان ساختمان اداری نیز از درمانگاه تفکیک شد. خوب است به انتخاب نام مرکز نیز اشاره کنم؛ در سال ۱۳۴۰ فردی به نام رجبعلی سلیمانی به استخدام سازمان درمی‌آید. او ابتدا در شعبه شهرری و سپس به عنوان بهیار در مرکز بیمه حسین‌آباد مشغول به فعالیت می‌شود تا اینکه در سال ۱۳۶۱ در جنگ دفاع مقدس به شهادت می‌رسد و از آن زمان نام مرکز به شهید سلیمانی تغییر می‌کند. در تقسیمات سازمانی، ساختمان این مرکز دی‌کلینیک بود و از سال ۱۳۹۹ با تغییر ساختار وظایف و احداث اتاق‌های عمل به عنوان مرکز جراحی محدود ادامه فعالیت می‌کند.

دی‌کلینیک دارای چه خدماتی است و چند تخت بستری جراحی دارد؟

باید توضیح دهم که این مرکز علاوه بر ارائه خدمات جراحی به عنوان دی‌کلینیک نیز فعالیت می‌کند و بیماران می‌توانند از خدمات ویزیت پزشکان عمومی و متخصص از جمله جراحی عمومی، زنان، ارولوژی، ارتوپدی، مغز و اعصاب و قلب بهره‌مند شوند. بخش اتاق عمل این مرکز دارای ۱۰ تخت بستری و دو اتاق عمل فعال است.

تجهیزات و وسایل درمانی این مرکز شامل چه مواردی است و از چه دستگاه‌های «های‌تک» برخوردار است؟

یکی از خدمات بخش پاراکلینیک مرکز شامل رادیولوژی است که همه دستگاه‌های این بخش دیجیتال است و پزشکان می‌توانند تصاویر تشخیصی را به‌صورت الکترونیک مشاهده کنند. دستگاه‌های سونوگرافی و آزمایشگاه نیز از کیفیت مناسبی برخوردار است. تجهیزات و دستگاه‌های اتاق عمل در حد نیاز فراهم است و با توجه به اینکه جراحی چشم بیشترین نوع جراحی را تشکیل می‌دهد، دستگاه‌های فیکو مناسبی برای عمل آب‌مروارید وجود دارد. علاوه بر آن بخش جراحی مجهز به دستگاه‌هایی مانند سیستوسکوپی برای عمل‌های ارولوژی و سایر تجهیزات لازم برای جراحی‌های سرپایی است. همچنین در درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب دستگاه نوار مغز (EEG) و دستگاه نوار عصب (EMG) و در درمانگاه قلب دستگاه اکو فراهم است. درمانگاه تخصصی داخلی نیز مجهز به دستگاه آندوسکوپی است که بسیاری از بیماران از سایر درمانگاه‌ها به این مرکز ارجاع داده می‌شوند.

چه تعداد نیروی انسانی در مرکز مشغول به فعالیت هستند و نیروهای کادر درمان چقدر است و چه کمبودهایی به‌ویژه در حوزه پزشکان متخصص وجود دارد؟

در این مرکز ۱۶۳ نفر مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد، ۵۰ نفر را پزشکان عمومی، متخصص و دندانپزشک تشکیل می‌دهد. ۲۸ نفر نیز کادر پرستاری را شامل می‌شود و باقی نیروها در رسته‌های اداری، مالی، پذیرش، داروخانه و سایر گروه‌ها قرار دارند.

خب؛ در این مرکز نیز همانند سایر مراکز کمبود نیرو وجود دارد؛ اما مسئله در این است که ما به‌شدت با کمبود نیرو مواجه هستیم. اگر بخواهم کالبدشکافی کنم؛ باید بگویم در سال‌های اخیر اقبال مراکز درمانی برای جذب نیرو کاهش یافته است. به‌خاطر دارم زمانی دانشجویان، مراکزی مانند نفت و سازمان تأمین‌اجتماعی را در اولویت انتخاب بورسیه خود قرار می‌دادند. اما اکنون شرایط تغییر کرده و مراکز دولتی محور توجه قرار گرفته است. دلیل آن هم به وضعیت پرداختی‌ها باز می‌گردد که در مراکز دولتی بالاتر است. مسئله بعدی کثرت مراجعه به مراکز تأمین‌اجتماعی است. این عامل نیز تمایل به فعالیت در مراکز تأمین‌اجتماعی را کم‌رنگ می‌کند. شرایط کمبود نیرو سبب شده است تا ضریب تعداد پرستار بر تخت بستری از حد استاندارد خارج شود که البته مسئله‌ای کشوری به شمار می‌رود. هرچند همکاران این مرکز اجازه نمی‌دهند تا کمبود نیرو خللی در ارائه خدمات ایجاد کند و در نتیجه با انجام اضافه‌کار و شیفت‌های طولانی پاسخگوی نیازهای بیماران هستند؛ اما ادامه این روند سبب خستگی کادر درمان و کاهش کیفیت می‌شود. واقعیت این است که همکاران کادر درمان نه تنها در این مرکز بلکه در سایر مراکز درمانی از جان مایه می‌گذارند.

وضعیت دسترسی به داروهای مورد نیاز بیماران چگونه است؟

خوشبختانه درحال حاضر با توجه به همکاری مناسب شرکت‌های دارویی با این مرکز داروهای مورد نیاز بیماران فراهم می‌شود و کمبودی در این زمینه وجود ندارد؛ مگر اینکه برخی اقلام دارویی با کمبود کشوری مواجه شود که در این صورت نیز مرکز ما نیز درگیر آن می‌شود. اکنون برخی قطره‌های چشمی و داروهای بیهوشی به سختی فراهم می‌شود و در تلاش هستیم تا با تأمین این داروها بتوانیم ذخیره مناسبی داشته باشیم. یکی دیگر از مسائل مهم حوزه دارویی مربوط به افزایش قیمت اقلام است؛ می‌توان گفت در یک سال گذشته قیمت برخی داروها افزایش ۳۰۰ درصدی داشته که هزینه‌های زیادی را بر سازمان تحمیل می‌کند.

آمار ارائه خدمات دی‌کلینیک چقدر است؟

اجازه دهید آمار را از تعداد مراجعه کننده‌ها شروع کنم؛ درحال حاضر روزانه ۲۰۰۰ نفر در این مرکز پذیرش می‌شوند که از این میزان حدود هزار و ۱۰۰ نفر به درمانگاه عمومی و حدود ۹۰۰ نفر نیز به درمانگاه تخصصی مراجعه می‌کنند. در واحد داروخانه روزانه حدود ۱۵۰۰ نفر و آزمایشگاه روزانه حدود ۱۲۰ نفر پذیرش می‌شوند. آمار جراحی بستری در شش ماه اول امسال ۵۵۵ مورد به ثبت رسیده و روزانه حدود ۵۰ نفر نیز از خدمات جراحی سرپایی بهره‌مند می‌شوند. در واحد دندانپزشکی نیز روزانه حدود ۵۰ نفر پذیرش می‌شوند. تعداد مراجعه به واحد تزریقات و پانسمان نیز در شش ماه اول سال حدود ۵ هزار و ۹۰۰ نفر بوده است. این آمار معمولا در شش ماه دوم سال به دلیل شیوع بیماری‌های فصلی بیشتر می‌شود و در این دوران همواره با ازدحام بیماران مواجه می‌شویم. جا دارد اشاره کنم که مرکز ما جزو معدود مراکزی است که دارای پزشک متخصص رادیولوژی است؛ دکتر آیتی با توجه به تعلق خاطری که به مجموعه و ساکنان منطقه شهرری دارد، بعضا تا ساعت ۱۰ شب نیز بیماران را پذیرش می‌کند؛ اما متاسفانه این همکار در آستانه بازنشستگی قرار دارد و پس از او به‌طور حتم مرکز به‌سختی بتواند متخصص رادیولوژی جذب کند.

سیستم نوبت‌دهی به بیماران چگونه است و مراجعه کننده‌ها چطور می‌توانند نوبت دریافت کنند؟

نوبت‌دهی به بیماران در مراکز تأمین‌اجتماعی روال مشخصی دارد و اخذ نوبت به شیوه تلفنی، شماره‌گیری کد USSD از طریق تلفن همراه، نوبت اینترنتی و حضوری میسر می‌شود. در این مرکز، نوبت برای ویزیت پزشکان عمومی به صورت حضوری ارائه می‌شود. اما نوبت‌دهی برای ویزیت متخصصان و نیز دندانپزشکان به صورت تلفنی است و در صورت خالی ماندن نوبت، افرادی که حضوری مراجعه کرده‌اند، پذیرش می‌شوند. هرچند این شرایط به دلیل تقاضای بالا از خدمات مرکز، به‌ندرت پیش می‌آید.

درحال حاضر در حیطه وظایف حرفه‌ای با چه چالش‌هایی مواجه هستید؟

مهمترین مسئله به فضای فیزیکی ساختمان بازمی‌گردد. همان‌طور که اشاره کردم این ساختمان حدود ۶۰ سال پیش بنا شده و با وجود افزوده شدن یک طبقه و جدا شدن بخش‌های اداری، اما به دلیل بار مراجعه بالا هنوز هم امکان پاسخگویی مناسب به مراجعه کننده‌ها وجود ندارد و فرسوده بودن ساختمان نیز امکان توسعه فضای فیزیکی مرکز را نمی‌دهد و این مشکلی است که گریبانگیر مرکز شده است. با وجود این امسال پروژه‌ بازسازی پذیرش را در دست اقدام داشتیم که درحال تکمیل است؛ اما معتقدم انجام بازسازی در شرایطی که بنای ساختمان فرسوده بوده و فاقد نور و تهویه مناسب است، به‌طور موقت می‌تواند چاره‌ساز باشد.

دی‌کلینیک در منطقه از چه جایگاه درمانی برخوردار است و ارزش و اهمیت خدمات آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پیش از پاسخ این سوال لازم است نکته‌ای را بیان کنم؛ مرکز جراحی شهید سلیمانی از نظر «تعداد مراجعه کننده» موفق به کسب رتبه اول در بین مراکز درمانی ملکی استان تهران و رتبه سوم در سراسر کشور شده است. این آمار خود گویای جایگاه این مرکز در تأمین نیازهای درمانی مردم است. درنظر بگیرید؛ منطقه شهرری در جنوب تهران دارای حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیمه‌شده تأمین‌اجتماعی است و با وجود اینکه در این منطقه دو درمانگاه دیگر شامل فدائیان اسلام و باقرشهر فعالیت دارد؛ اما به واسطه ارائه خدمات تخصصی، بسیاری از بیمه‌شدگان به این دی‌کلینیک مراجعه می‌کنند. علاوه بر آن ساکنان شهرستان‌های اطراف تهران نیز خدمات خود را از این درمانگاه دریافت می‌کنند. زیرا به دلیل قدمت ۶۰ ساله، این مرکز نام‌آشنا برای بسیاری از مردم است و نسل‌های متمادی از خدمات آن بهره‌مند شده‌اند و برخی حتی به‌یاد دارند که پدربزرگ‌شان به این درمانگاه مراجعه می‌کرد و اکنون نیز با نام قدیم «بیمه حسین‌آباد» شناخته می‌شود. از طرفی باید توجه داشت؛ در سال‌های اخیر با افزایش هزینه‌های درمان اقبال توجه به مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی نیز فزونی یافته است. با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت، پیش از این قیمت ویزیت پزشک و دارو حدود ۱۵۰ هزار تومان می‌شد؛ اما اکنون یک ویزیت سرپایی و داروهای عادی حدود ۲۵۰ هزار تومان و داروهای تخصصی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان هزینه‌ دربر دارد. این درحالی است که بیمه‌شدگان در مراکز ملکی تأمین‌اجتماعی ریالی را پرداخت نمی‌کنند. نتیجه اینکه می‌توان گفت این مرکز به واسطه خدمات درمانی رایگان، جمعیت بیمه‌شده، قدمت و امکانات جراحی به عنوان یک درمانگاه منحصر در منطقه شهرری فعالیت می‌کند. به ویژه اینکه در این منطقه مرکز بستری تأمین‌اجتماعی وجود ندارد و نزدیک‌ترین بیمارستان آیت‌الله کاشانی است که فاصله زیادی با منطقه دارد.

طرح‌های توسعه این مرکز شامل چه مواردی است؟

یکی از برنامه‌های مهم این مرکز توسعه بخش جراحی براساس الزام وزارت بهداشت است؛ بر این اساس، سال آینده باید ۱۰ تخت بستری در بخش جراحی افزوده شود و تعداد تخت‌ها به ۲۰ برسد. همچنین تعداد اتاق‌های عمل نیز به چهار اتاق افزایش می‌یابد.

مهمترین برنامه‌های آینده دی‌کلینیک چیست؟

باید بگویم چند سال قبل شاید حدود ۱۰ سال پیش تاسیس یک مرکز درمانی جدید در منطقه شهرری در هیات مدیره سازمان تأمین‌اجتماعی به تصویب رسید. اما به دلیل شرایط منطقه و نبود زمین مناسب امکان پی‌گیری اجرای طرح مذکور میسر نشده است. برای این منظور مذاکرات متعددی را با شهردار و آستانه حضرت عبدالعظیم (ع) انجام داده‌ایم و حتی پیشنهاد تهاتر زمین را نیز اعلام کرده‌ایم و همچنان نیز این رایزنی ادامه دارد تا ان‌شاءالله بتوانیم با تهیه زمین و ساخت مرکز درمانی مجهز، بتوانیم به نحو شایسته پاسخگوی نیازهای درمانی بیمه‌شدگان و مردم منطقه باشیم.

کد خبر: 66282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =